1. Gecheckt op E3 2019: 12 Minutes

Gecheckt op E3 2019: 12 Minutes

Dé indieparel van de E3

De Xbox Briefing zat vol AAA-games, maar één bijzondere titel is ons wellicht het meeste bijgebleven: 12 Minutes. Luis Antonio werkt al zes jaar aan deze roguelike tijdcyclusgame en de titel maakte indruk met een meeslepende trailer. Tijdens E3 2019 kregen we de kans om de game te spelen terwijl we Antonio bombardeerden met vragen.
12 Minutes

Het principe van 12 Minutes is simpel. De avond van twee nog naamloze personages in hun driekamerappartement verloopt vlekkeloos totdat een agent aanbelt, de vrouw vermoordt en jou, de man, uitschakelt. Dit duurt precies twaalf minuten en als je sterft begint de dag opnieuw. Het is aan de speler om hun drie kamers te verkennen om daar iets te vinden waarmee die moord te voorkomen is. Hoewel het hoofdpersonage doorheeft dat elke dag opnieuw begint, daarop reageert en er bepaalde verschillende dialoogopties door krijgt, blijven de regels hetzelfde.

12 Minutes
12 Minutes

Dat houdt in: geen plotselinge interacties met objecten die je voorheen niet kunt gebruiken, maar een consistente puzzel die je steeds verder oplost met je cumulatieve kennis. Als je weet wat je met bijvoorbeeld slaappillen kunt, kom je weer een stapje verder in het proces en ontstaan er nieuwe gesprekken tussen jou en je vrouw. Tof is ook hoe de tegenspeelster reageert als je haar probeert te beschermen, omdat je geheimzinnigheid op den duur logischerwijs verdacht wordt. Jij weet exact hoeveel minuten je nog hebt als de ambulance voorbijraast – ook al kun je de game pauzeren en daar direct zien hoeveel tijd nog resteert – maar zij maakt het constant voor het eerst mee.

12 Minutes

12 Minutes is uiteraard niet de eerste game die dit concept gebruikt, maar de spanning in combinatie met de vaststaande regels voor het gebruik van objecten maakt het een bijzondere game. De demonstratie overtuigt al zonder de sterke voice acting uit de trailer en personages, die overigens volledig motion captured zijn voor het camerastandpunt van bovenaf. We verwachten dan ook veel van dit passieproject van Antonio, die eerder verantwoordelijk was voor het uiterlijk van The Witness. Hij hoopt de game begin volgend jaar uit te brengen, dus we moeten nog even wachten.

12 Minutes verschijnt voor Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Groundhog Day is een favoriete film van mij. Ik ben benieuwd hoe dat concept in game vorm werkt maar het klinkt goed.
  • @tielo Russian Doll al gezien, op Netflix? Heb ik ontzettend van genoten
  • @Bert de Vries Ik heb geen Netflix maar ga 'm zeker bekijken. Ik zie 8 afleveringen, is het daarna qua verhaal afgerond?
  • @tielo yep. Vind het een heerlijke serie. Hoop ook niet op een vervolg. Helemaal goed zo. Fantastisch vage hoofdpersonen.
  • Klinkt goed dit!
  • Veelbelovend! Heel cool dat jullie deze hebben kunnen checken.
  • Dit vond ik ook de meest interessante titel van de Microsoft presentatie. Ik vind zo'n timeloop altijd wel leuk. Groundhog Day, Edge Of Tomorrow, Happy Death Day, ik kan er naar blijven kijken.
  • @Rainking The Butterfly Effect wel eens gezien?
  • @Jorn6810
    Lang geleden. Volgens mij vond ik die wel goed, ja.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren