1. Gecheckt op E3 2019: The Outer Worlds

Gecheckt op E3 2019: The Outer Worlds

De Fallout-game die we verdienen

Nadat Fallout 76 tegenviel werd Obsidian Entertainment vaak genoemd en hoe het van Fallout New Vegas een fantastisch en kleurrijk festijn maakte. Obsidians Leonard Boyarsky en Tim Cain, de makers van de oorspronkelijke Fallout, komen nu met The Outer Worlds. Ze ontkomen natuurlijk niet aan vergelijkingen met hun befaamde eerdere werk, maar ze maken het er ergens wel naar: The Outer Worlds , lijkt namelijk de Fallout te worden die we verdienen, maar dan in de ruimte.

In een demonstratie werd ons het dorpje Fabric getoond op de planeet Marque, waar grote bedrijven de macht hebben en de bewoners onderdrukken. In veel games vecht je als een rebel tegen dit soort misplaatste heerschappijen, maar in The Outer Worlds kun je zo goed en slecht zijn als je wil. Er zijn veel verschillende dialoogopties die bepalen wat verschillende personages van je denken. Ben je niet zo aardig tegen de baliemedewerkster in de Malin House of Hospitality, dan helpt ze je waarschijnlijk ook niet. Heb je echter genoeg punten geïnvesteerd in de Charming skill, dan kun je haar overtuigen om wat meer info te krijgen.

outer worlds 4

De keuze is aan jou

Voor ene Catherine moeten we een concurrerende fabriekseigenaar uit de weg ruimen die een groot gebied na mislukte terravorming naar z’n hand heeft gezet. De man, Clive, verdrinkt in zowel z’n rijkdom als zijn ego en Catherine is zijn marktheerschappij meer dan zat. Tot nu toe durfde niemand zijn territorium te betreden vanwege de gemuteerde beesten, maar nu er voor jou wellicht ook iets te winnen valt waag je de gok. Het scenario is een goed voorbeeld van hoe sterk Obsidian is in het uitwerken van werelden met een rijke geschiedenis en hoe de verhoudingen liggen op de planeet, maar ook hoe skills je plan van aanpak bepalen. Zo kun je de confrontatie bij de ingang van de fabriek vermijden en stilletjes naar binnen sluipen als je genoeg hack-skills bezit, of kun je je een weg naar binnen praten.

Niet dat je schieten per se uit de weg wilt gaan, want het vechtsysteem is veel uitgebreider dan het lijkt. Er zijn verschillende futuristische laserwapens, maar ook bijvoorbeeld het Time-Dilation System. Hiermee zet je, vergelijkbaar met Fallouts VATS, de tijd stil om de statistieken van vijanden te scannen alvorens je vuurt. Zo weet je of een vijanden niet veel te sterk voor je is, zoals de Mantisaur in de verte, en zie je hoeveel armor ze hebben en tot welke factie ze behoren. Bovendien is het erg vet om zo het vuur te openen. Ook kun je bepaalde punten selecteren om specifiek te raken om vijanden te verblinden, ontwapenen, laten creperen of doden. Hier geldt ook weer dat de keuze aan jou is, want het lijkt erop dat je bijna alle gevechten kunt vermijden met de juiste skills.

outer worlds 4

Boarstwurst

Eenmaal binnenin de fabriek, waar boarst (een soort van vlees) wordt gemaakt, zien we hoe de zwartgallige humor van Cain en Boyarksy z’n weg vindt in The Outer Worlds. De steenrijke eigenaar Clive heeft namelijk cistipigs, overblijfselen van de mislukte terravorm, genetisch gemodificeerd zodat ze tumoren in de smaak van bacon ontwikkelen. Die verkoopt hij als boarstwurst (‘you haven’t tried the worst if you haven’t had boarstwurst’) om zijn financiële imperium uit te breiden. The Outer Worlds zit vol met dit soort grapjes en neemt zichzelf totaal niet serieus. Er zijn af en toe zelfs ‘domme’ opties voor dialogen, gewoon zodat spelers kunnen kijken wat er gebeurt.

De keuzevrijheid in de game komt tot een climax in de ontmoeting met Clive, die je overigens heel Fallout-achtig negeert totdat je hem aanspreekt. We krijgen de optie om hem direct uit te schakelen, zoals we hebben afgesproken met Catherine. Maar de andere opties zijn eigenlijk veel interessanter, zoals de deal die je met Clive kunt sluiten, of de overeenkomst die je tussen hem en Catherine kunt opstellen. Helaas eindigt de demonstratie daar en hebben we geen idee wat de gevolgen van elke optie zijn.

Maar hoezeer The Outer Worlds ook elementen leent van Fallout, het heeft een eigen – heerlijk kleurrijk – uiterlijk en lijkt qua keuzevrijheid nog een stap verder te gaan dan die game. We hebben de indruk gekregen dat The Outer Worlds vol zit met verschillende paden en mogelijkheden, afhankelijk van hoe je je punten investeert in een geinige wereld die zoals je van Obsidian verwacht rijk is aan verhalen.

The Outer Worlds verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Nieuwsgierig? Check de trailer hieronder.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren