1. Gerucht: Halo Infinite wordt duurste game ooit

Gerucht: Halo Infinite wordt duurste game ooit

Vooralsnog moeten fans wachten tot E3 2019 op bevestiging

Volgens een Duitse website genaamd Xbox Dynasty gaat Halo Infinite geschiedenis schrijven met de ontwikkelingskosten van de game. Het budget voor de ontwikkeling zit volgens geruchten namelijk al op 500 miljoen dollar.

Dit bedrag zou Halo Infinite de duurste game maken die ooit geproduceerd is. Xbox Dynasty levert verder geen bewijs voor deze bewering, maar als eerdere geruchten over de game waar blijken te zijn, zou de site het toch bij het rechte eind kunnen hebben.

Halo Infinite

Zo wordt beweert dat Halo Infinite een open wereld game wordt. Open wereld games hebben over het algemeen een groter budget nodig. Dit zou overigens de eerste game uit de Halo franchise zijn met een open wereld. Daarnaast weten we dat Halo Infinite gebruik maakt van een nieuwe engine. De engine heet Slipspace en de ontwikkeling ervan heeft waarschijnlijk erg veel gekost.

Daar komt bij kijken dat Halo Infinite misschien ook uitkomt voor de volgende Xbox-console. Dit zou het publiek van de game verbreden. Dit kan er weer toe leiden dat er iets makkelijker geld aan de game uit wordt gegeven.

Ook Xbox’s game streamingdienst haalt veel voordeel uit een grote exclusieve game, zoals deze. Daarnaast kan het zijn dat Halo Infinite een live-service game wordt. De naam ‘infinite’ kan suggereren dat de game in ontwikkeling blijft.

Helaas blijft het tot nu toe bij geruchten. Fans zullen meer te weten komen tijdens de E3 van 2019.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • Als Microsoft geen gekke dingen doet koop ik die nieuwe xbox wss wel.
  • Het klinkt interessant. Pleaaaase don't fuck it up. Ik hoop dat ze tijdens de ontwikkeling ook rekening houden met hun oude doelgroep.

    Zouden ze er een lootershooter van maken en beetje richting Destiny gaan?
  • Hmmm zie liever lineair, open wereld games komen mij een beetje de strot uit door tijdgebrek
  • @benjaminben

    Ligt er een beetje aan welk aspect van open world je bekijkt. De filler missies en zinloze aantallen collectables (kuch, Ubisoft) ben ik ook wel zat. Maar non-lineaire gameplay en levelstructuur past denk ik uitstekend bij Halo.
  • @That Mr Awesome
    Ik hoop op de "open wereld" die sommige levels in de originele Halo hadden. Lekker rondrijden op je Warthog en groepjes Marines redden. En uiteraard een beetje verdwalen af en toe, maar dat hoorde er gewoon bij!
  • Mijn verwachtingen voor Halo Infinite zijn vrij hoog, en hopelijk worden ze waargemaakt. Wellicht meer info komende E3! Heb er nu al zin in.
  • Ik ga niet speciaal een Xbox aanschaffen voor maar 1 topper.
  • @CyberFl

    Ik denk dat er wel meer games uitkomen. :)
  • @Newgamessuck
    Bij CYBERFL is het dan ook eigenlijk "Ik ga niet een Xbox aanschaffen." ;)
  • @Gaaiz

    Ik had de allereerste Xbox en de Xbox 360.
  • Voordat iedereen weer zegt dat de ontwikkelingskosten de pan uitreizen. Dit is inclusief marketing kosten en vaak zijn de marketingkosten hoger dan de ontwikkelingskosten. Daarnaast zijn de opbrengsten tegenwoordig ook erg hoog, los van microtransacties.
  • @CerandoX.nl
    Er wordt juist aangegeven dat de 500 miljoen zonder marketingskosten (dus puur ontwikkelingskosten) zijn. Maar alsnog blijft het een gerucht natuurlijk.
  • @Gaaiz
    Dat zou wel bizar zijn, normaal is het budget ongeveer 50/50 development/marketing. In sommige gevallen meer marketing dan development. Dan gooien ze er denk ik ook wel 200 miljoen aan marketing tegenaan.

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_games_to_develop
  • Budget zegt niets over kwaliteit. Breath of the Wild’s budget lag ongeveer op zo’n 100 miljoen dollar (marketing niet meegerekend) en het is de best gewaardeerde game van deze generatie.

    Zo waren er ook een aantal high budget games die enorm tegenvielen en een flink aantal low budget games die enorm goed waren.

    Kortom leuk zo’n budget maar het is totaal niet relevant als het om kwaliteit gaat.

    Overigens is het met 500 miljoen waarschijnlijk niet de duurste game. Red Dead 2 heeft in totaal waarschijnlijk meer gekost. Rockstar houdt alleen haar lippen elkaar.
  • @Ramirez

    RDR2 heeft misschien meer als 500 miljoen bij elkaar gekost ja. GTA V koste bij elkaar 265 miljoen dollar. RDR2 had een langere development tijd.
    Verschil is enkel…RDR2 heeft in totaal ongeveer 500 miljoen gekost…Halo Infinite zit nu al op de 500, zonder de marketing kosten.
    Verder, de development costs van First Parties zijn niet bepaald relevant, die hebben wat je noemt een oneindig budget omdat het niet per se gaat om het verkopen van de games, maar het verkopen van de consoles.
    Rockstar zit gek genoeg ook in dit partijtje, aangezien hun games extreem goed verkopen dat hun budget ook gewoon oneindig is.

    Breath of the Wild heeft waarschijnlijk meer dan 100 miljoen gekost, zijn enkel speculaties. Nou heeft de game sowieso wel winst geboekt, aangezien het ruim 10 miljoen sales heeft gehaald, hahaha.
  • @Ramirez Een hoog budget staat zeker niet garant voor een hoge kwaliteit, maar tegelijkertijd kan je wel concluderen dat Microsoft niet moeilijk gedaan heeft over het te besteden budget.

    Maar we gaan het allemaal zien, ik hou m'n verwachtingen gedeisd.
  • Onderhand is het bericht al een dag geleden ontkracht…
    Zou een "waste of money" overigens voor Xbox division die net andere studio's heeft gekocht die ook een budget moet hebben. Zou Microsoft alleen maar een groot risico mee nemen sinds de franchise al lang niet meer is was het jaren geleden was.

    Sony Santa Monica has 200-300 people, does that mean God of War has a 250 million budget? This has been officially debunked and you keep bending the rumour to your own propaganda. 343i is not just working on mainline Halo titles, they take care of everything Halo including books, comics, TV shows and upcoming Outpost Discovery.

    Wel ben ik benieuwd wat Microsoft gaat doen met de Halo franchise. Zal wel open world/GAAS gericht zijn.
  • @Snake_NL
    Het is idd waarschijnlijk ook het totaalplaatje wat zoveel gaat kosten.

    Al snap ik best dat ze er alles voor over hebben om Halo weer die franchise te maken dat het ooit was. Voor mij persoonlijk is het ook de enige exclusive die me kan bekoren op de Xbox. Gears is een leuke bijzaak, maar Halo is de game waar ik een Xbox voor koop. Dat is wel een stuk minder geworden met 343 achter het roer, maar ik hou hoop op een scheepsrecht.
  • @SmartTies

    Maar tegelijkertijd zou Microsoft zich weer teveel beperken tot 1 enkel franchise wat gewoon een grote risico met zich meebrengt. Vandaag de dag is er wel meer dan Halo namelijk.

    Microsoft is geen Nintendo, en dat moeten ze vooral niet willen denken. Anyway over dit gerucht was al weinig van waar vanaf het begin.
  • @Snake_NL

    Er was al jaren meer dan Halo en zeker op andere consoles. Microsoft heeft nooit op enorme exclusieve content geteerd. Halo, Forza, Gears en wat niemendalletjes als Viva Piñata, (een generatie) Ninja Gaiden etc. Xbox is nooit dat exclusive monster geweest dat een Sony en Nintendo wel zijn.
    Third party is uiteindelijk hetgeen waar Xbox jarenlang op gelift heeft. Bij de eerste Xbox was het de raw power dat de multiplatform games mooier maakte en de tweede plaats grotendeels rechtvaardigde. Bij de 360 met een jaar voorsprong en een goede prijs, ging dat de eerste 5 jaar ook zo. Totdat de devs eindelijk de PS3 hardware doorkregen, maar een ieder al dacht aan de opvolgers (ik vind dat als je pas na 7 jaar met brakke hardware verslagen wordt in sales, dat je een winnaar bent).
    Xbox One deed alles vanaf het begin verkeerd; niet de beste hardware en dus downgraded software, hogere prijs door Kinect. Dan beginnen weinig exclusives wel mee te tellen bij de massa.

    Mensen zijn ondertussen ook CoD moe geworden. Modern Warfare 3 was het hoogtepunt. In de tussentijd is de franchise gehalveerd qua sales. Er is dus een gat wat gevuld kan worden. In oktober is het alweer 4 jaar geleden dat er een main deel in de Halo serie is verschenen. Iets dat voorheen om de 2 jaar gebeurde. Dit kan best wel weer die nieuwe hype creëren als MS dit goed aanpakt. Steven Spielberg geproduceerde miniserie en terug naar Combat Evolved; iets wat mij aardig hyped krijgt op hetgeen wat met Halo te wachten staat.
    Als ze slim zijn halen ze een Switch uit door het gelijktijdig uit te brengen op zowel de One als op de nieuwe Xbox. Er zijn maar weinig mensen die nu nog een Xbox One gaan kopen voor één game. Een nieuwe generatie inluiden met een Halo titel zou een geweldige start zijn. Zeker in de States. Zijn ze nu eerder dan Sony dan krijg je wellicht weer een 360 scenario.

    Voor mij persoonlijk, als Halo-fan, is er een leegte op shooter gebied ontstaan. Titanfall 2 kwam qua campaign aardig dichtbij, maar mist toch dat epische kruistocht gevoel. Het is interessant om te zien wat een Halo in een tijd waarin de Destinies en de Battle Royal games floreren, nog voor bestaansrecht heeft en of ik zelf niet die oude man (41) aan het worden ben die maar vasthoudt aan iets wat heel mooi was in het verleden en eigenlijk niet meer kan. Of wordt het na een 4 jaar sabbatical die Destiny BR game waar ik niet op zit te wachten?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren