1. Ghost Recon Breakpoint hands-on - Combineert PvP met battle royale

Ghost Recon Breakpoint hands-on - Combineert PvP met battle royale

Intense actie

Tijdens E3 2019 gingen we voor het eerst aan de slag met Ghost Recon Breakpoint . Uit die speelsessie haalden we dat Breakpoint een evolutie is van Wildlands en de gigantische openwereldgame uit 2016 vooral wordt verfijnd en verbeterd. Tijdens Gamescom speelden we voor het eerst Ghost War, een PvP-modus die de vruchten plukt van Ubisofts ijzersterke ondersteuning van het vorige deel en het beste aan battle royale-games toevoegt.

Dat vereist wellicht wat uitleg, want lang niet iedereen is blijven hangen in Wildlands. De game werd vlak na release zelfs bestempeld als repetitief na enkele tientallen uren spelen, maar dat weerhield de ontwikkelaar er niet van om de game te blijven uitbreiden met waardevolle content. Denk aan de introductie van Breakpoint-schurk Cole D. Walker, gespeeld door Jon Bernthal, en verschillende cross-overs met onder andere Splinter Cell. Ook verscheen er vrij recent een nieuwe PvP-modus in Wildlands, die de weg vrijmaakt voor een duidelijk betere implementatie in Breakpoint.

ghost recon

Flexibeler

In Ghost War speel je op kleine maps in teams van vier. Elke speler kiest een vast personage, dat staat voor een van vier klassen: Assault, Medic, Panther en Sharpshooter. Vanzelfsprekend kent iedere klasse eigen voordelen, zoals een speciale vaardigheid die langzaam oplaadt en een unieke gadget. Het Assault-personage Nomad krijgt zo nu en dan een adrenalineboost voor extra health en uithoudingsvermogen, en hij kan vijanden bestoken met een gasgranaat. De Sharpshooter van het team beschikt over zeer krachtige kogels en een sensor die vijanden blootstelt.

Een groot verschil met Wildlands is dat in Ghost Wars het klassensysteem – net als in de campagne - een stuk flexibeler is. Spelers beginnen met wapens en onderdelen in hun eigen categorie, maar spelen naarmate ze progressie maken alle beschikbare wapens vrij. Tijdens onze intense multiplayerpotjes kregen we dan ook een voorproefje van deze vrijheid en waren alle geweren beschikbaar. Een logische keuze, want je zit zo veel minder vast aan een vaste klasse en het eindeloos klooien met onderdelen en upgrades voor je wapens in de campagne is niet voor niets geweest wanneer je een andere klasse kiest.

Ghost Recon

Intense actie

Ghost War speelt vrijwel hetzelfde als de singleplayermodus en co-op-campagne. Het tempo ligt ontzettend laag: spelers moeten goed nadenken over hoe ze over glad of ruw terrein bewegen dankzij nieuwe physics en er ligt een grote focus op het spotten van vijanden. Een sniper in het team hebben die van veraf (tijdelijk) tegenstanders markeert is ontzettend waardevol als je team slechts vier man telt. Met deze dynamiek wil Ubisoft scenario’s creëren waarin spelers op gemarkeerde tegenstanders jagen, of zelf opgejaagd worden wanneer ze worden gespot. Regenachtige, donkere versies van maps maken potjes nog intenser, omdat je vijanden amper in de verte kunt spotten en enkel een keiharde bliksemflits hun locatie verraadt.

In het hoge gras gaan liggen is een goede optie om in leven te blijven, maar de modus bevat een aantal elementen die er voor zorgen dat spelers in beweging blijven. Zo verschijnt er in Elimination, een van de twee beschikbare modi bij lancering, een soort terminal die spelers kunnen hacken om alle tegenstanders te markeren. Een paar minuten kwetsbaar zijn om het punt te veroveren is een groot risico – daar kwamen we hardhandig achter – maar eenmaal geslaagd is de winst binnen handbereik.

Ook kan de revive, die spelers oneindig kunnen gebruiken, het tij meerdere malen keren tijdens een ronde. In een laatste reddingsactie een teamgenoot naar veiligheid dragen en hem of haar tot leven wekken, kan zomaar het hele team op de been brengen en uiteindelijk tot de overwinning leiden. Ghost War blijft hierdoor constant spannend en maakt ongetwijfeld helden van spelers die risico’s durven te nemen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de game nog steeds wat stroef aanvoelt tijdens dergelijke hectische momenten. Logischerwijs bewegen soldaten wat langzamer, maar we moesten erg wennen aan de traagheid op momenten dat we tegenstanders van dichtbij ontmoetten.

Battle royale

Mochten beide teams aan het einde van de ronde nog overeind staan, dan verschijnt er een cirkel op de map die spelers vrij rap naar elkaar toedrijft. Het voelt een beetje als het einde van een potje battle royale, waarbij iedereen sluipend richting het midden van de map beweegt. Breakpoint neemt overigens wel meer battle royale-elementen over, zoals willekeurige loot op de map die bestaat uit granaten, handige drones om vijanden te spotten en medicijnen tegen blessures. Dit soort spullen geven spelers de motivatie om te blijven verkennen, want met een vierde van je levensbalk kom je niet ver in een directe confrontatie. Bovendien keert het nieuwe blessuresysteem van Breakpoint terug in de modus, dat spelers na een ongelukkige val of kogel kwetsbaar maakt, zelfs na het aanbrengen van verband.

Op deze wijze combineert Ubisoft een tactische PvP-modus met de spannendste elementen van battle royale, geheel in lijn met Breakpoints focus op overleven. Spelers nemen hun progressie uit de campagne mee, dus schakelen naar Ghost War moet een fluitje van een cent worden. We vermoeden dan ook dat de modus een leuke afwisseling wordt op het bevrijden van Auroa.

Ghost Recon Breakpoint verschijnt op 4 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Lees hier onze uitgebreide co-op-impressies van de game.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Ik ga dit spel vooral halen voor de single-player.
    Ghost Recon Wildlands was een hele leuke snack-game; even een paar basisjes clearen of wat olie stelen voor ik met de hond ga wandelen.

    Hopelijk besteden ze niet alleen veel aandacht aan multiplayer maar ook in de singleplayer.
  • @BadAsh

    Multiplayer is het leukst.
  • @CyberFl

    Oh, ik weet dat Multiplayer in veel games leuk kan zijn als je het met kameraden kan spelen via headset.
    Maar veel van mijn kameraden zijn gestopt met videogames. We spelen nu vooral veel boardgames of retrogames als we samen komen.
    En als je online moet spelen met randoms,,,vertrouw me,,,dan is singleplayer veel leuker ;)
    Plus singleplayer kan je gemakkelijk even opzetten voor een half uurtje. In multiplayer zit je toch wel gemakkelijk een paar uur je broek te slijten. Die tijd heb ik helaas niet meer.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren