1. Ghost Recon: Breakpoint Review in Progress
25% hot!
2 members volgen dit
1 member wil dit
4 members hebben dit

Ghost Recon: Breakpoint Review in Progress

Survival in de jungle

In veel opzichten is Ghost Recon: Breakpoint een evenknie van zijn voorganger Ghost Recon: Wildlands. Maar in plaats van de minpunten van die game te verhelpen, heeft Breakpoint ze grotendeels ingeruild voor andere minpunten, zoals een waslijst aan bugs, microtransacties zo ver het oog reikt en een overweldigend doch weinig origineel gear-systeem.

Toch was de tien uur die ik tot nog toe heb gespeeld onverminderd vermakelijk, en dat heeft alles te maken met de minpunten die Breakpoint heeft ingeruild. Het flinterdunne verhaal van Wildlands heeft plaatsgemaakt voor een vele malen sterker plot met interessantere personages en een veel minder abstracte vijand. De game speelt zich niet meer af in Bolivia, maar vier jaar later op het fictieve eiland Auroa, waar een groep Ghosts heen wordt gestuurd om het lot van een gezonken vrachtschip te achterhalen.

Dat vrachtschip blijkt gezonken te zijn door Skell Technology, een bedrijf dat Auroa heeft opgekocht met het doel er een utopische technologische hub van te maken. Door toedoen van de voormalige Ghost Cole Walker (gespeeld door Jon Bernthal) loopt dat plan uit op de bezetting van het eiland. De Ghosts worden dan ook neergeschoten door Walkers huurlingen zodra ze in de buurt van het eiland komen. Op dat punt begint de game en is het aan de speler om Walkers snode plannen een halt toe te roepen.

Het idee van een particuliere militaire organisatie die zich tegen de regering keert is niet bijzonder origineel, maar het is zondermeer een verbetering op het vergetelijke circus van kartelbazen die in Wildlands de antagonisten vormden. Helaas lijdt het plot van Breakpoint net zoals iedere openwereldgame onder de vrijheid die het biedt – omdat je overal op elk moment naartoe kan is het verhaal nooit gefocust.

Overleven

Ubisoft heeft een dappere poging gedaan om Breakpoint ook interessant te maken voor solospelers, maar net zoals Wildlands is Breakpoint eigenlijk alleen leuk in coöp. De nieuwe survivalelementen, zoals je uithoudingsvermogen, kamperen, semipermanente verwondingen en het beheren van eten en water zijn op papier even interessant voor solospelers als coöp-spelers. In de praktijk gaat die vlieger echter niet op en voelt het opzetten van een kamp om je stamina en hitpoints terug te krijgen voor elk gevecht als een verplicht nummertje, in plaats van een wezenlijke tactische keuze.

Er kleven geen nadelen aan het opzetten van een kamp, de enige kosten zijn de paar minuten die het kost om alle animaties te doorlopen en een kampeerplaats te vinden. Ghost Recon: Breakpoint is aanzienlijk moeilijker in je eentje dan met zijn tweeën, drieën of vieren, waardoor solospelers gedwongen worden om voor elk groot gevecht een kamp op te zoeken. Dit is op zichzelf al erg vermoeiend, maar zonder een paar medespelers om de tijd te vullen met het bespreken van het plan de campagne is het ronduit vervelend.

Later dit jaar worden aan Breakpoint dezelfde AI-teamgenoten toegevoegd als in Wildlands. Hopelijk weten deze AI het gat te dichten tussen de solo- en coöpmodus wat moeilijkheidsgraad betreft, maar waarschijnlijk veranderen de computergestuurde teamgenoten weinig aan het feit dat Breakpoint verreweg op zijn best is wanneer je het met vrienden speelt.

Exploration Mode

Nog een bewijsstuk dat Ghost Recon: Breakpoint vooral is ontworpen voor zijn coöpmodus is de zogenaamde exploration mode. Met deze optionele instelling ingeschakeld geeft de game de volgende doelstelling niet aan op de kaart, maar krijg je een tekstuele beschrijving van de plek waar je naartoe moet lopen en vijanden moet afslachten.

In je eentje is dit – net als het survivalsysteem – niet meer dan een gimmick die na drie missies erg vervelend wordt, maar met zijn tweeën is het een interessante manier om de anderszins nutteloos bijrijder/co-piloot aan te stellen als navigator. Terwijl de ene vliegt kan de anders namelijk aan de hand van de aanwijzingen uitvogelen waar je precies heen moet - een perfecte voedingsbodem voor hilariteit en gemiste afslagen.

Eenmaal op bestemming aangekomen en de vijanden daar afgeslacht word je overladen met loot uit kistjes, lades en lichamen van vijanden. In tegenstelling tot Wildlands, waar van ieder wapen maar één versie bestaat die je naar hartenlust kan voorzien van scopes, grips en rails, kunnen wapens en uitrusting in Breakpoint bijna oneindig vaak voorkomen, allemaal met een ander level.

Zo kan je handschoentjes vinden van level 28 die marginaal beter zijn dan die van level 24, die je tien minuten geleden hebt opgepikt. Het verschil tussen level 24 en level 28 wordt niet duidelijk gemaakt, maar het eindresultaat is dat je personage meer klappen kan incasseren naarmate het gemiddelde level van je uitrusting omhooggaat. Sommige stukken uitrusting hebben speciale effecten die vooral lineaire verbeteringen in één of twee statistieken opleveren, zoals tien procent meer uithoudingsvermogen of vijf procent sneller herladen.

Bugs te koop

Spelers die Wildlands in de eerste week hebben gespeeld zullen zich gelijk thuis voelen in Breakpoint, want deze game heeft minstens evenveel bugs als zijn voorganger. Nu heeft Ubisoft tegenwoordig een goede reputatie wat betreft het onderhouden van haar games, dus deze bugs zullen ongetwijfeld worden gerepareerd in de komende paar weken en maanden.

Een onderdeel van deze game dat, waarschijnlijk tot grote frustratie van menig gamer, voorlopig niet gerepareerd wordt zijn de talrijke microtransactions. De in-game winkel van Ghost Recon: Breakpoint bevat bijna ieder standaardwapen, attachment en voertuig, met daarbovenop een hele lading aan cosmetische spullen en bundels met grondstoffen om spullen van te maken.

Die laatste staan in de winkel onder de weinig verhullende kop ‘Time Savers’. Feitelijk kan je met deze Time Savers de ‘grind’ van het verzamelen van onderdelen voor wapenupgrades afkopen voor een euro of twee per wapen. Grind staat hier tussen haakjes, want de onderdelen voor een wapenupgrade zijn binnen enkele minuten verzameld, zelfs als je er niet continu naar op zoek bent. De doelgroep van deze Time Savers blijft dan ook ongewis, want het enige wat ze bieden is de mogelijkheid om twee euro uit te geven om minder van de game te ervaren. Ubisoft heeft de Time Savers voor skill points en XP na negatieve feedback van spelers tijdelijk verwijderd, om ze in de toekomst weer terug te laten keren.

Ghost Recon: Breakpoint biedt in vergelijking met zijn voorganger hoofdzakelijks meer mogelijkheden voor het creëren van leuke, spannende en grappige situaties met vrienden. Het is dan ook alleen aan te raden als je ten minste één ander persoon kan vinden die mee wil spelen, want de solomodus stelt bar weinig voor

Lees binnenkort de volledige review van Ghost Recon Breakpoint op InsideGamer.nl. De game is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Floris de Bijl Hardcore hardware-nerd. Groot liefhebber van de Dishonored-, Deus Ex- en Bioshock serie en 4X/Grand Strategy.