1. Go Vacation review - Niet helemaal zichzelf

Go Vacation review - Niet helemaal zichzelf

Het is ondanks het mooie weer in Nederland best mogelijk dat je dit artikel leest op een zonnige bestemming. Misschien lekker op het strand? In Go Vacation is er geen tijd voor echte ontspanning, want er is veel te veel te doen! Gratis jetskiën en skydiven, daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Klinkt supervet, maar Go Vacation weet het dan weer net niet zo te brengen dat het echt leuk is om te doen.

Als je je Wii Sports nog kunt herinneren, dan weet je dat er eigenlijk maar weinig games zijn geweest die de sportieve mini-gameverzameling konden evenaren. Maar we halen ons met gemak die rijen twijfelachtige third party-games op Nintendo’s succesconsole voor de geest; het is niet alsof niemand dat probeerde. Go Vacation is daarin niet anders, want ook dit was zo’n copycat op Wii. Gezien de Switch nog niet heel veel mini-gameverzamelingen telt, besloot Bandai Namco het naar Ninty’s nieuwe console te porten. Hoewel de game niet denderend is, heeft het spel ergens wel bestaansrecht op het apparaat.

Go Vacation

Lekker sfeervol

Dat komt onder andere doordat de spelwereld, bestaande uit vier verschillende resorts (marine, city, snow en mountain), wel echt iets voorstelt. Er is gezorgd voor mooie, kleurrijke omgevingen en hoewel de graphics er uitzien alsof ze zijn blijven steken in 2006, is er wel duidelijk aandacht besteed om die omgevingen mooi te maken. Suis je op je snowboard de berg af, dan heb je echt het gevoel dat je in een winters gebied bent, terwijl het tropische eiland met zijn begroeiing en kleurgebruik juist wat warmer aanvoelt.

Het is niet dat er nou een heel verhaal om het alles heen is gebouwd, maar activiteiten sluiten goed op elkaar aan, zijn goed door de spelwereld verdeeld en er is een goede manier gevonden om je bekend te maken met Go Vacation. Nadat je net je personage hebt gemaakt op basis van je avatar op Switch, krijg je de taak om op een jetski te gaan zitten. Je leert dan meteen hoe je loopt, springt en zwemt, dus het begint rustig. Het is dus niet simpel een menu waarin je een activiteit selecteert: je gaat er zelf heen in de spelwereld en dat is een verstandige keuze van ontwikkelaar Bandai Namco Studios.

Go Vacation

Weinig uitdaging

Als je eenmaal op de jetski bent geklommen en je ook daadwerkelijk kunt voortbewegen, krijg je alvast een heel makkelijke race voorgeschoteld. Niet veel later word je letterlijk en figuurlijk de diepte in gegooid voor je tweede vakantie-activiteit: skydiven. Dat is niet een kwestie van uit een vliegtuig springen, want je hangt al in de lucht en mag dan met anderen figuurtjes maken door de gyroscoop van je Switch te gebruiken en je apparaat de juiste richting op te kantelen om snel op de plek van je schaduw te gaan hangen.

Het is knap hoeveel minigames er beschikbaar zijn in deze Wii-port, want het zijn er meer dan vijftig: duiken, tennis, sneeuwpop maken, bungeejumpen, minigolf, enzovoort. Nu klinkt dat allemaal geweldig: een toffe spelwereld waarin je ook echt zelf kunt rondlopen en kunt kiezen wat je gaat doen. Maar de mini-games zijn niet per se heel erg spannend. Ze zijn sowieso wat makkelijk van niveau en ondanks hun korte duur zijn ze wat saai. Als je eenmaal je jetski-wedstrijd wint, dan lijkt er niet veel reden te zijn om weer te gaan jetskiën. Nu heeft de game dat wel proberen op te lossen door er een soort stempelsysteem aan toe te voegen, maar de spelletjes zijn an sich niet leuk genoeg om vaak te herhalen.

Go Vacation

Je wint altijd

Uiteindelijk komen veel spelletjes op hetzelfde neer en haal je er weinig voldoening uit. Of je nou met een jetski op het water rondjes scheurt of op een ander voertuig: de ervaringen zijn niet heel verschillend. Dat merk je vooral als je alleen speelt, want dan win je steeds van de computer. Speel je met vrienden, dan wordt de uitdaging interessanter. Dan heb je immers échte uitdaging, namelijk de hete adem van je maatje die ook met gemak de CPU verslaat, maar die wat meer moeite heeft om langs jou te komen. Dat zijn toffe wedstrijdjes en dan merk je dat Switch nog meer van dit soort spellen kan gebruiken: lekker simpel met vrienden strijden in een enorme variëteit aan mini-games.

Alleen zouden we graag zien dat die mini-games dan ook een beetje origineel zijn. Een soort combinatie tussen het originele 1-2-Switch en deze game is iets dat Switch nog goed kan gebruiken. Go Vacation is door zijn cartooneske uiterlijk en lage moeilijkheidsgraad voor jonge kinderen best leuk, maar een kwalitatief hoogstaande game-ervaring is het bepaald niet. Er is duidelijk gekozen voor kwantiteit boven kwaliteit en waar daar prima mee weg was te komen in het vorige decennium, is er nu duidelijk meer interessante gameplay nodig om onze honger te stillen. Zoals het echie zullen deze activiteiten nooit voelen, maar er is zo weinig spanning en zelfs wat teleurstelling dat Go Vacation toch niet die memorabele virtuele vakantie is waar we zo aan toe zijn.

Go Vacation

Met het mooie weer in Nederland zou je deze vakantie thuis kunnen vertoeven, maar verwacht niet dat Go Vacation je zin in spannende activiteiten vervult. Het staat wel bomvol grappige sporten, maar deze zijn oppervlakkig en bieden weinig reden om meer dan eens te spelen.
6
60
Score: 60
  • Een enorme keuze uit verschillende sporten
  • Thematisch gezien toffe spelwerelden
  • Best vermakelijk met vrienden
  • Mini-games die te simplistisch zijn en weinig replaywaarde
  • Een veel te lage moeilijkheidsgraad

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.