1. God of War hands-on preview - Vader en zoon op een mythische reis

God of War hands-on preview - Vader en zoon op een mythische reis

Vader en zoon op een mythologische reis

Het voelt wat onwerkelijk dat God of War volgende maand in de winkels ligt. Op een paar trailers, interviews en ontzettend toffe verhalen na blijft de game gehuld in mysterie. We weten enkel dat Kratos is afgereisd naar de Noordse mythologische wereld, dat hij moeite heeft met zijn vaderschap over de jonge Atreus, en dat er qua gameplay het een en ander verandert. Daarom beginnen we uiterst nieuwsgierig aan onze speelsessie, die twee uur van de game omvat en toont wat God of War anno 2018 is.

God of War begint verbazingwekkend vredig. De bebaarde Kratos kijkt met weemoed naar de bomen die zijn inmiddels tweede overleden vrouw heeft gemarkeerd voor haar eigen crematie. Samen met de jonge Atreus vervolgt hij zijn weg door het besneeuwde, oogstrelende bos van Midgard, afgezonderd van de beschaving. Met zijn zware stem geeft hij aanwijzingen aan de jongen om de boomstronken door de rivier te sleuren met een kajak, en snauwt hij eenmaal varende zijn overvloed aan vragen af. Het wordt al gauw duidelijk dat de as van Atreus’ moeder een centraal onderdeel is van God of War. Ondersteund door betoverende koormuziek legt Kratos uit dat het haar laatste wens was dat ze haar as naar de hoogste nabijgelegen bergtop zouden brengen, maar ook dat Atreus er nog niet klaar voor is.

Deze kalme introductie van vader en zoon blijkt een misleiding. Wanneer een mysterieus figuur aan de deur klopt en claimt te weten wie Kratos is, volgt een felle woordenwisseling en raken Kratos en de figuur, blijkbaar een gevoelloze Noordse god, verwikkeld in een ongekend bloederig gevecht. Het dak van het huis moet het begeven, complete bomen vliegen door de lucht, rotsen splijten, en terwijl de twee elkaar rondslingeren zoomt de camera regelmatig in en draait hij vloeiend rond om alles fabuleus in beeld te brengen. We zien hoe Kratos langzaam woester dan woest wordt, om de strijd te beëindigen met een brute handeling. Dit is God of War op en top.

Een helpende hand

aVanaf hier beginnen Kratos en Atreus aan hun odyssee door sneeuwlandschappen en onheilspellende kerkers. Een van de meest opvallende (en geruststellende) aspecten aan de gameplay is het vechten, dat nog steeds ontzettend aanvoelt als het vertrouwde hack ’n slash-systeem waar de serie om bekendstaat. Met zijn Leviathan-bijl combineert Kratos met gemak lichte en zware aanvallen, waarbij het opvliegen van vijandige Draugr hem de kans geeft een reeks brute slagen te maken of de bijl te werpen. Deze laatste mechaniek is overigens ontzettend prettig in gebruik, omdat de magische ijsbijl met een druk op de knop terugkeert naar Kratos’ hand, en bij voorkeur onderweg nog wat monsters om zeep helpt.

Terwijl de witte halfgod in het rond slaat met zijn bijl, aanvallen pareert met zijn uitklapbare schild en scherp gereedschap ontwijkt, zoekt Atreus een veilige plek om zijn vader te ondersteunen. Hij kan bijvoorbeeld pijlen op vijanden schieten om ze tijdelijk te verlammen, wat Kratos de gelegenheid geeft om ze te grijpen en ouderwets uit elkaar te rijten. Hoewel Atreus soms ook dient als afleiding, is vooral zijn pijlenvuur een ontzettend toffe strategische aanvulling. Kratos is duidelijk niet meer in staat om vijftig monsters op afstand te houden, dus hij kan de ondersteuning wel gebruiken.

Heerlijk gevarieerd

Bovendien zijn vijanden die in de rug aanvallen zeer gevaarlijk, maar een indicator en Atreus’ waarschuwingen zijn in combinatie met de snelledraaiknop meestal voldoende signalen om te kunnen anticiperen. Vooral de grotere monsters maken het spannend, omdat ze precieze timing vereisen en gretigheid bestraffen. Het is indrukwekkend dat de gameplay van God of War zo goed werkt met het filmische camerastandpunt en bovendien nooit gaat vervelen. De eerste twee uur van de game zitten namelijk bomvol uiteenlopende vijanden die je bij de les houden. Er zijn reguliere Draugr, Draugr met een dik pantser, Draugr waar de bijl geen effect op heeft, Draugr die vuur schieten, schaduwmonsters en de Revenant, die enkel kwetsbaar is na een goedgeplaatste pijl. Oh, en trol-eindbazen die brullend vlammende rotsblokken naar vader en zoon slingeren.

De actievolle gameplay lijkt in God of War uitmuntend gebalanceerd te worden met het verhaal, waardoor de game speelt als een trein. De kerkers en grotten die we doorkruisen bevatten bijvoorbeeld ook een hoop intuïtieve puzzels, die qua moeilijkheid vergelijkbaar zijn met de voorgaande delen. Een hoogtepunt is een kamer met een zakkend plafond waarin Kratos met zijn bijl het draaimechanisme moet bevriezen, maar zijn wapen ook nodig heeft om een horde Draugr over de kling te jagen. Dit is een van de ontzettend spannende situaties uit het begin van de game, waarbij Atreus zijn vader wanhopig aanmoedigt.

Lekker warm

De variatie van God of War uit zich ook in uitgebreide rpg-mechanieken. Spelers verdienen XP waarmee zo’n beetje elk van Kratos’ bewegingen worden uitgebreid, kunnen elementaire runen instellen voor lichte en zware aanvallen, en kunnen pantsers met betere statistieken craften. De eerste ontmoeting met een grofgebekte dwergensmid biedt bijvoorbeeld de optie om een nieuw bovenstuk te maken, dat invloed heeft op Kratos’ attack, defense, vitality, cooldown of luck. Het door ons gekozen pantser geeft hem merkbaar meer defense, en de talrijke overige opties duiden op flink wat vrijheid om het personage aan te passen. Toegegeven ziet de rood-witte man er ontzettend gek uit in een blauwe outfit, maar hij heeft het vast lekker warm.

Deze opties gaan hand in hand met de verbazingwekkend ruime wereld van God of War. Tijdens de introductiescène is het onmogelijk om van het grindpad af te wijken, maar daarna bestaan omgevingen uit meerdere parallelle wegen, vol met grondstoffen en schatten. Zo nu en dan is er zelfs een gebied in zicht dat het duo pas tien minuten later passeert en zijn er vergrendelde deuren die erop duiden dat we er à la Tomb Raider nog eens terugkeren. En als we op de kaart lezen dat we slechts een fractie van de regio Midgard hebben gezien, lijkt er voor de moderne Kratos genoeg te halen.

Vader en zoon

Modern, want Kratos lijkt zijn boze zelf eindelijk te zijn ontgroeid. De eigenwijze en nieuwsgierige Atreus vraagt hem het (blauwe) hemd van het lijf, waardoor het personage meer zegt dan alle voorgaande games bij elkaar. Vaak zijn het ogenschijnlijk kille opmerkingen of gefrustreerde bevelen aan de jongen, maar in zijn opzienbarende stem is een verrassende bezorgdheid te horen. De gesprekken die ze voeren brengen een gemoedelijke sfeer met zich mee die we niet van de serie kennen. De twee hebben elkaar duidelijk nodig: Atreus wordt keer op keer uit de brand geholpen en zit op een hilarische manier op de rug van Kratos, maar vertaalt op zijn beurt belangrijke runen en deelt zijn kennis over de natuur.

Alles zo bij elkaar genomen lijkt het erop dat Santa Monica met God of War de juiste keuzes heeft gemaakt. De game balanceert in de eerste twee uur gevarieerde hack ’n slash-actie en intuïtieve puzzels met ijzersterke filmische elementen. De serie lijkt daarnaast helemaal op zijn plaats in de Noordse mythologie, vooral wanneer we in de laatste scène van de demo een van de kleurrijkste bossen ooit betreden. Net als een volgend titanenbeest zichzelf onthult is de speelsessie voorbij. We slaken een diepe zucht van blijheid en opluchting. God of War lijkt weer helemaal terug. Over een maand weten we of dat waar is.

God of War verschijnt op 20 april voor PlayStation 4.

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.