1. Google onthult gamestreamingplatform Stadia

Google onthult gamestreamingplatform Stadia

Geen systeem nodig, wel een controller aangekondigd

Google heeft vandaag zijn gamestreamingplatform Stadia aangekondigd.

Het platform lanceert ergens dit jaar - eerst in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en delen van Europa - en bestaat niet uit hardware. Games worden gestreamd via de datacentra van Google en er hoeft dus ook niets gedownload te worden. Wel moet er een internetverbinding zijn. Games op de dienst kunnen via televisies (via een Chromecast), telefoons, tablets, desktop computers en laptops worden gespeeld. Tijdens het gamen schakelen tussen deze verschillende apparaten moet ook naadloos mogelijk zijn.

Dit gebeurt door via een Chrome-browser YouTube-video's van games op te starten waar ontwikkelaars links in kunnen plaatsen. Door daar op te drukken, kunnen gamers binnen vijf seconden het spel zelf spelen. Dankzij verbeteringen in de datacentra van Google kunnen games in 4K worden gespeeld, en in de toekomst is ook 8K mogelijk. Op elk moment heeft een gamestream 10.7 teraflops beschikbaar - volgens Google meer kracht dan de Xbox One X en PlayStation 4 bij elkaar opgeteld. Een prijs voor de dienst is nog niet bekend.

Controller

Ondanks dat er geen apparaat nodig is, heeft Google wel de Stadia-controller aangekondigd. Deze traditionele controller heeft diverse traditionele knoppen, maar ook een Assistant- en Capture-knop. Met laatstgenoemde knop kunnen gameplaybeelden worden gecaptured in 4K. Google Assistant geeft gamers de mogelijkheid om via de ingebouwde microfoon met stemcommando's games op te starten. Alle andere USB-controllers, toetsenborden en muizen die aan een pc, laptop of telefoon zijn te koppelen, zijn ook te gebruiken.

Google Stadia

Samen spelen

Een belangrijk element van Stadia is het samenbrengen van spelers. Zo is lokale multiplayer zonder extra benodigde kracht mogelijk, omdat spelers allemaal op hun eigen cloud zijn ingelogd. Elke gamesessie die gestreamd wordt kan een link bevatten zodat kijkers mee kunnen doen met de streamer. Google noemt dit 'Crowd Play'. Een andere mogelijkheid is 'State Share', waarmee spelers hun game, inclusief alle gevonden items en loot, kunnen delen met een andere speler.

Games

Google toonde als voorbeelden Assassin's Creed Odyssey en Doom Eternal. Laatstgenoemde game zal ook speelbaar zijn via Stadia. Google heeft aan meer dan honderd studio's ontwikkelkits geleverd en heeft tevens de first-party studio Stadia Games and Entertainment opgericht.

Google testte vorig jaar al gamestreaming via Project Stream. Met deze test was het mogelijk om via een browser Assassin's Creed Odyssey in 1080p en 60 frames per seconden te spelen. Google liet vandaag weten dat deze test specifiek bedoeld was om Stadia uit te proberen.

Bezoek hier de website van Stadia.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Ik ben benieuwd. Dit kan werken, de test met Assassin’s Creed Odyssey bleek erg goed te werken.

    Controller is… tja ik hoop dat ik gewoon mijn ps4 controller kan gebruiken (die ik nu ook al gebruik op m'n tablet. De lay-out van de buttons en sticks is dan imho wel weer goed bij deze controller.
  • 10,7 Teraflops, dat zag ik niet aan komen! Maar toch blijft het streaming.. Iets waar ik voor de meeste games die ik speel niet aan wil beginnen vanwege de vertraging.
    Voor de casual gamers wordt dit een grote verandering. Op hoge kwaliteit gamen zonder dure hardware in huis te halen via bijvoorbeeld je browser of TV.
  • @Gaaiz Wat is zo bijzonder aan 10.7TF? Een single GTX 1080 TI is al over de 10TF qua performance. We praten hier over datacenters met hardware, want redelijk normaal is. Een single instance van 10.7TF is alsof je thuis gewoon je eigen Nvidia of AMD kaart gebruikt met dezelfde performance. Enig verschil is dat het hier draait in een datacenter.
  • @Snake_NL
    Voor een streamingsdienst is dat alsnog noemenswaardig ja. Het is niet dat het gratis/makkelijk is, puur omdat het in "de cloud" staat..
    Daarnaast is een 1080ti nou niet bepaald goedkoop. Je doet alsof een kaart als deze de normaalste zaak van de wereld is, terwijl die los al rond de 800 zit. En dan hebben we de rest van de componenten niet eens gehad.
    "Enige verschil" is dus dat je in dit geval dus niet de volle mep hoeft te betalen, en alsnog voor een wellicht aantrekkelijke prijs soortgelijke graphics krijgt.
  • @Gaaiz

    Dat was met Onlive toen der tijd niet anders. Je mag sowieso wel verwachten dat er redelijke hardware in zit en geen RX480 ofzo. We praten over een Vega kaart in deze blades, dus ook al niet eens zo spectaculair allemaal. Ik zie mezef niet betalen voor iets waarvoor ik latency, compressie en alles voor terug krijg.
  • @Snake_NL
    Daarom geef ik ook aan dat dit een leuke optie is voor de casual gamer en dat ook ik er voorlopig/nooit aan zal beginnen.
  • @Gaaiz casual gamer? Die
    Heeft nagenoeg de bandbreedte niet er amper voor en zal er gauw achterkomen dat het voor geen meter draait thuis.
  • @Snake_NL
    Vooral in Nederland heeft men zat bandbreedte. De ruime meerderheid zit boven de 40 Mbit/s, wat ruim voldoende is. Er zal natuurlijk altijd compressie worden toegepast.
  • @Gaaiz Die 40mbit deel je tegenwoordig nog met vele andere dingen. Wat Google dus belooft zal voor veel mensen niet realiteit zijn.

    https://www.resetera.com/threads/playstation-now-project-xcloud-project-atlas-project-stream-project-time-to-test-our-speed.106230/page-12#post-19014431

    Hier is toch redelijk te zien dat voor de kwaliteit waar Google naartoe wilt, nog lang niet klaar zijn. Velen landen zitten zelfs met data caps of ontzettend lage verbindingen.
  • @Snake_NL
    Snap ik, maar je switcht nu steeds van onderwerp om mij te overtuigen waarom die dienst niet werkt in jouw ogen.
    Zelf zal ik het niet gebruiken, maar voor de casual gamer is dit wel een uitkomst. Als je niet genoeg bandbreedte hebt zal er vast een "adaptive bitrate" optie zijn. Bij de xCloud is ook al aangegeven dat 5 Mbit/s voldoende is, al moet ik dat nog zien.
  • @Gaaiz

    Het heeft allemaal met elkaar te maken. Die hardware in de datacenters is allemaal leuk en aardig, maar dat gaat je thuis als nog geen beste ervaring geven als je met een lijntje zit waar ook nog aardig wat latency op zit.

    Ik zeg niet dat het niet gaat werken, maar voor de casual is dit alles behalve een uitkomst.
  • streaming…dus vertraging. Bleh…

    Tijd om meer uit tegeven voor je internetverbinding. Deze streaming ontwikkeling juich ik toe.
  • @Richh

    Och shit, kondigen ze net een nieuw platform aan, helemaal geen rekening gehouden met vertraging……

    Bekijk de analyse van Digital Foundry maar even.
  • Ik ben wel benieuwd hoe dit zal lopen in de VS. Het internet in de VS is op een paar regio’s na echt om te huilen. Dit komt omdat zon 90% afhankelijk is van slechts 1 provider in hun regio en zich daarom niet gedwongen voelt om te investeren in snelheid en stabiliteit. Ook hebben deze providers het alleenrecht in deze regio’s.

    Zelfs voor Europa, waar de infrastructuur vele malen beter is, voorzie ik problemen met inputlag. Met name bij online multiplayer zal de inputlag het frustrerend maken. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van het type game maar fighters en shooters…dunno..

    Het is wel de toekomst maar consoles zullen nog lang niet verdwijnen.

    Over de controller…tja ik vind de stick-layout verkeerd. Ik hoop daarom ook dat we gewoon Xbox en Nintendo controllers kunnen gebruiken.
  • @Ramirez
    Die sticks snap ik ook niet. Het enige nadeel van de laatste dualshock is de sticklayout en die nemen ze over. .
  • Belangrijkste is nog wat je eigen internetverbinding moet zijn. Dat alles van hun kant goed is hebben ze wel laten zien.
  • Ben benieuwd. Controller ziet er goed uit.
  • WoW. Die marketing van Google is ziek goed. Al die YouTubers onboard. Kan alles live sharen.

    Dit gaat heel groot worden.

    Lag schijnt ook zeer mee te vallen volgens digital foundry. Dat terwijl dit nog in de kinderschoenen staat.
  • Streaming. Meh. En Google die zijn reputatie als Big Brother alleen maar lijkt te willen bevestigen. Nee, bedankt.
  • Dit wordt groot, dit wordt giga. Als alles werkt zoals ze beloven dan hoeft Sony niks te proberen met een PS5. Google maakt hier even ziek gebruik van alle assets die ze hebben.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren