1. 'Google loopt $50 miljoen mis zonder Fortnite in Google Play Store'

'Google loopt $50 miljoen mis zonder Fortnite in Google Play Store'

Nu voor alle Android-gebruikers beschikbaar

Fortnite: Battle Royale is sinds kort speelbaar op Android en Epic Games kiest ervoor de game alleen via de eigen website beschikbaar te stellen. Hiermee omzeilt Epic Games de Google Play Store en verliest Google omgerekend 50 miljoen dollar aan potentiële omzet.

Eerder dit jaar lanceerde Fortnite op iOS en sindsdien heeft de mobiele versie een bedrag van 180 miljoen dollar opgeleverd. Apple krijgt 30% van de opbrengsten, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer 54 miljoen dollar. Volgens het rapport van SensorTower wordt bij de Android-versie uitgegaan van een vergelijkbaar bedrag aan opbrengsten. Dit komt uiteindelijk neer op een bedrag van 50 miljoen dollar wat Google misloopt.

Fortnite Mobile

Op het eerste gezicht zijn er zorgen over de ongewone methode over hoe Epic Games Fortnite op de Android-markt brengt, maar SensorTower zegt dat op de lange termijn dit geen negatieve gevolgen zal hebben voor de omzet van Fortnite op Android. Hier wordt vooral gerefereerd naar het proces waarbij de speler zich via email moet aanmelden via de website van Epic Games. Volgens het rapport kan dit aan het begin een paar spelers kosten, maar wordt het al snel gecompenseerd. Met deze omzeiling zal Epic Games de volledige opbrengst voor zichzelf kunnen houden in plaats van het moeten afstaan van een percentage aan Google.

Een paar dagen terug werd Fortnite: Battle Royale beschikbaar gesteld voor Android, echter toen alleen voor een beperkt aantal Samsung-smartphones. Inmiddels kunnen ook gebruikers met andere Android-toestellen zich inschrijven voor de bèta.

Dit artikel delen

Over de auteur

Rick Bloemzaad Redacteur bij Gamer.nl en Insidegamer.nl. Houdt van zowel moderne games als klassiekers. Van Overwatch en Mario Kart 8 Deluxe tot Super Mario 64 en GTA 2.

Reacties

  • Ze vinden het dus belangrijker om al het geld zelf te kunnen houden, dan zo veel mogelijk klanten bereiken? Zo zie je maar waar de prioriteiten liggen.

    Ik vind het ook echt belachelijk hoeveel geld ze durven te vragen voor de skinns. Een tijd geleden was iedereen aan het zeuren of loofboxen omdat dat slecht zou zijn voor de jeugd ivm gokken. Maar is het niet net zo erg om kinderen 20 euro afhandig te maken om een ander pakje te hebben in een virtuele wereld? Ik zie het verschil niet echt.
  • @blue_blade_3

    Je hebt gelijk, het zijn allemaal micro-transacties. Maar, dan stort wel het F2P model in…..
  • @Bware
    Klopt, en persoonlijk heb ik daar ook geen probleem mee. De meeste F2P games vind ik "lokketjes" om je extra geld uit te laten geven. Ik betaal liever volle bal voor een game dan telkens maar kleine bedragen te moeten betalen en of hersenloos moet blijven grinden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren