1. Google blijft dit jaar nieuwe gamestreamingservice testen

Google blijft dit jaar nieuwe gamestreamingservice testen

Vooralsnog sneller dan concurrenten Microsoft, Apple en Amazon

Google heeft vorig jaar zijn gamingservice Project Stream met succes getest en is nog dit jaar van plan meer van de service te laten zien. In september ging het bedrijf een samenwerking aan met Ubisoft zodat testspelers Assassin’s Creed Odyssey gewoonweg in de Chome-browser konden spelen.

Welke exacte stappen we dit jaar van de zoekgigant mogen verwachten, is nog niet bekend. Tijdens een conference call met betrekking tot de kwartaalcijfers gaf CEO Sunder Pichai echter wel aan dat de feedback op Project Stream bijzonder positief was en dat het bedrijf dit jaar tests blijft uitvoeren. Met de streamservice is Google concurrenten Amazon, Microsoft en Apple voor. Ook die drie bedrijven hebben aangegeven met een streamingservcie voor games bezig te zijn. Daarnaast verwachten analisten dat ook Sony met een soortgelijke service komt.

De grootste uitdaging van de service ligt volgens Pichai vooralsnog in de vertraging tussen de gamebeelden en de input. “Maar we denken dat het een drive zal zijn voor het doorontwikkelen van nieuwe computerplatformen waar de service op kan draaien. Ook zal het de lancering van 5G een zet geven.” Hiermee doelt Pichai hoogstwaarschijnlijk op het feit dat games ook via de mobiele Google Chrome-browser te spelen zullen zijn.

Assassin's Creed Odyssey

Tijdens de call werd de CEO ook gevraagd naar de 30% honorarium die uitgevers dienen te betalen op services als Steam, de Apple App Store en Google Play. Grote uitgevers zoals Epic weigeren nog langer te betalen voor het aanbieden van games en het bedrijf is zelfs een eigen gameservice gestart. Een van de eerste grote titels die daar (voor een jaar) exclusief te koop is, is Metro Exodus.

Pichai stelt dat Google altijd een oog op de markt blijft houden en hun service opnieuw bekijkt als dat nodig is. “Op Google Play rekenen duizenden uitgevers op ons om games veilig en naadloos te distribueren naar miljarden Android-apparaten”, vindt hij echter wel. “Ik denk dus dat er sprake is van een waarde-uitwisseling én het is de standaard van de industrie. We gaan daar dus wel mee door, maar zullen zaken aanpassen als de vraag vanuit de markt verandert.”

Wanneer Google dit jaar nieuwe tests gaat draaien is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de testspelers een internetverbinding van minstens 25 megabits per seconde moeten hebben.

Hieronder is gameplayfootage te zien van Assassin's Creed Odyssey, gestreamed op 1080p resolutie en 60fps.

Dit artikel delen

Over de auteur

Dennis Mons Contentcoördinator/hoofdredactie voor InsideGamer.nl en een beetje van alles en nog wat bij de rest van die game-apies hier op de redactie. Dol op action/adventure, arcaderacers, turn based strategy, stealthgames en Tetris. Metalhead maar ook liefhebber van folk, klassiek en blues. En speel verdomd veel pool (9-ball & 8-ball).

Reacties

  • Wie koopt Nintendo, want die gaat dit spel niet spelen tegen Microsoft, Apple Google, Amazon en…….lol Sony. Nee sony gaat dit ook niet winnen. Sony en Nintendo Samen misschien?

    Ben erg beniewd naar de nabije toekomst en cloud gaming net zo normaal is als Netflix wie er overblijven.
  • @Newgamessuck
    Waarom zouden Sony en Nintendo dit niet kunnen? Er zijn genoeg kleine bedrijven die het met succes opnemen tegen giganten. Kijk ook naar Google en naar hoe ze hopeloos gefaald zijn op het gebiedt van Social-netwerken, alleen YouTube doet het heel goed en dat is een gekocht platform.

    Sony is met PlayStation Now al een aardig eind, Nintendo moet wat meer werk hierin steken of hun games over de Cloud-platformen verspreiden.

    Vergeet daarnaast niet dat vrijwel elke grote uitgever ook van plan is om met een Cloud-service te komen en Steam hoef je ook nog niet uit te sluiten. Deze strijd is nog niet gestreden hoor.
  • @CerandoX.nl

    Klinkt romantisch, maar ik denk dat er grote grote grote verschuivingen komen. Nintendo en Sony gaan dit niet alleen kunnen.

    Het zal wel nog even duren voordat cluod gaming draagbaar vloeiend loopt (Zelfs op vaste lijn is het er nog niet 100%). Zodra het er is gaan er echt wel dingen gebeuren.

    Zelfs Netflix als kleine kon het niet zonder Amazon (die nog steeds de cloud regelt voor Netflix). Wie weet kan nintendo zo een deal ook sluiten met Amazon of een andere speler. Nadeel is dat die speler tegelijkertijd ook concurrent is.
  • @Newgamessuck Waar denk je dat alle andere grote bedrijven in de wereld gebruik van maken? Een eigen datacenter hoeft helemaal niet relevant te zijn namelijk. Die data centers die er overal zin en hier ook in NL van andere bedrijven die ze aanbieden zijn juist voor midden en grote bedrijven bedoelt.

    Azure, AWS, Google Cloud, IBM Cloud en zoveel andere bedrijven hebben dit soort services juist opgezet voor derden en niet zozeer en alleen voor zichzelf. Of dacht je dat Azure end AWS bedoelt was om er alleen als Microsoft en Amazon exclusief er gebruik van te maken?
  • @Snake_NL

    Op ons bedrijf gebuiken we ook gewoon AWS, weet echt wel hoe dat werkt en dat je die dingen liever uitbesteedt als jet niet je core bussiness is. Zie mijn laatste alinea waar ik die optie ook aankaart dat dat een optie is. Maar wat ik zeg. Nadeel is dat het in het geval van Nintendo of Sony gelijk je concurrent is. Dat is toch een risico.

    Net als dat Apple ook amoleds van samsung koopt. Dat is echt niet iets dat je in een fijne positie brengt.
  • @Newgamessuck elk bedrijf is wel ergens afhankelijk van andere bedrijven. Dat is ook zo in de auto industrie. Kijk maar eens onder je motorkap en je ziet onderdelen van Bosch, Audi, renault, Opel etc etc. Bedoel mijn auto bestaat ook voor een groot deel uit Audi/BMW onderdelen.
  • @Newgamessuck
    Romantisch? Dit zijn gewoon feiten. Google heeft het al hun geld niet gered om van Google+ het nieuwe Facebook te maken, ondanks dat ze .een grote vaste user base hadden.

    Wie heeft het hier over eigen server parken? Natuurlijk doen ze dit met een partner als Microsoft Google of Amazon, maar dat betekent niet dat die grote Cloud-bedrijven automatisch marktleider worden met een gaming service. Daarnaast zouden ze het ook wel alleen kunnen.
  • @Newgamessuck

    Volgens mij hebben Sony en Nintendo al bewezen dat streamen niet noodzakelijk is voor succes? Zij slaan gewoon een andere weg in als MS, Google en Apple. En met de bijna 100 miljoen aantikkende verkopen van de ps4 zou ik me ook niet druk maken als ik Sony was. Niet iedereen zit op dit soort service te wachten.
  • @Newgamessuck

    Ik weet niet hoe het met Nintendo zit maar Sony staat hier minstens net zo sterk als MS in dus die gaan dit wel degelijk redden.
  • @Meta_coola

    Sony is bijna even groot als Nintendo. Microsoft is 15x groter.
  • @Newgamessuck En dat zegt niet zoveel. Anders was Microsoft wel marktleider op de console markt als dat relevant was geweest. Microsoft in zijn geheel is niet interessant in dit verhaal want daar concurreren Nintendo en Sony ook niet mee. Microsofts game division is velen malen kleiner dan die van Sony en minder winstgevend.

    Genoeg producten van ze die falen en nog meer van Google (die qua marktwaarde ook groter is dan Sony).
  • @Newgamessuck

    Qua tech en geld doet Sony echt niet veel onder MS.
  • @Meta_coola

    Grapje zeker? Kijk eens naar de waarde van beide bedrijven.

    Zonder te kijken weet ik het wel ongeveer uit mijn hoofd. 50 Miljard Sony en 800 miljard Microsoft. Nintendo ongeveer 40 nu.
  • @Newgamessuck
    Ja dus? Waarom is dit relevant? Dit zou betekenen dat start ups maar beter niet kunnen starten op het gebied van software. Daarnaast is Microsoft als grootste bedrijf ter wereld ook op verschillende gebieden gefaald, ondanks het geld dat er achter zit.

    Waar is Windows Mobile bijvoorbeeld?

    Ik vind over het algemeen dat ze het op gaming gebied wel goed doen verder.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren