1. Google over 4K en 60fps-tekortkomingen in Stadia-games

Google over 4K en 60fps-tekortkomingen in Stadia-games

Ontwikkelaars kiezen de uiteindelijke resolutie van hun games

Google heeft een verklaring gegeven voor het feit dat veel games niet in 4K en 60fps gespeeld kunnen worden op de nieuwe gamestreamingsdienst Google Stadia.

Veel Stadia-gebruikers zijn niet helemaal met de tevreden met de lancering van Google Stadia wegens het ontbreken van een aantal ontbrekende functies die Google had beloofd. Een van de kritiekpunten is dat meerdere games niet in 4K en/of 60fps gespeeld kunnen worden, terwijl het abonnement dat op dit moment vereist is dit wel als functie noemt. Zo zijn er meldingen ontvangen over de tekortkomingen van Red Dead Redemption 2 en Destiny 2.

Google heeft aangegeven dat de datacenters van het bedrijf krachtiger zijn dan de huidige generatie console. Het prestatieniveau van Stadia is echter lang niet gelijk aan de verwachtingen van de consument. Volgens Google is hier echter een reden voor. Alle streams draaien namelijk volgens Google op 4K en 60fps, onafgezien van de resolutie waar het spel daadwerkelijk op wordt getoond, anders gezegd; de schuld ligt bij de ontwikkelaars.

"Stadia streamt in 4K en 60fps, en dat geldt voor alle aspecten van onze pijplijn van game tot scherm: GPU, encoder en Chromecast Ultra geven allemaal 4K door aan 4K-televisies, wanneer de juiste internetverbinding aanwezig is.", begint de verklaring van Google.

"Ontwikkelaars van Stadia-games werken hard voor de beste stream-ervaring voor elk spel. Zoals te zien is bij al onze platformen, worden er verschillende technieken gebruikt om de beste algemene kwaliteit te leveren. We geven ontwikkelaars de vrijheid om zelf in te vullen hoe de beste beeld- en frame rate-kwaliteit bereikt kan worden en we zijn onder de indruk van het resultaat dat zij hebben geleverd bij de lancering van Stadia", aldus Google.

Stadia

Google benadrukt tevens dat ze ervan overtuigd zijn dat ontwikkelaars doorgaan met het verbeteren van hun games op Stadia. Omdat Stadia-games in de cloud worden gedraaid kunnen ontwikkelaars volgens Google zo snel innoveren als ze willen om een betere ervaring te leveren zonder gebruik te hoeven maken van patchers en downloads.

Voorlopig wordt er dus geen oplossing geboden door Google. Of en wanneer games in een hogere resolutie of betere framerate worden gedraaid is nog niet bekend.

Eerder bevestigde Google de afwezige functies van Stadia bij de lancering. Hier lees je alle info over Google Stadia op een rijtje.

Dit artikel delen

Over de auteur

Cody van den Bogert Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Enorme Zelda-fanaat en Mr. Fifa. Kan het niet laten om games op het moeilijkste niveau te spelen. Wacht nog steeds op Skate 4...

Reacties

  • Vreemde verklaring. Nu weten in ieder geval die paar mensen die Stadia (nog) gebruiken waarom dit gebeurd. Ik heb ook nog geen cijfers gezien van de playerbase.
  • Ik geloof er niets van. Digital Foundry heeft duidelijk laten zien dat wanneer je dezelfde games vergelijkt met XBOX One X, deze inderdaad in een lagere resolutie spelen op Stadia dan op de One X.
    De verklaring van Google "krachtiger te zijn dan de huidige generatie consoles" gaat dan ook niet op.

    "Alle streams draaien namelijk volgens Google op 4K en 60fps"

    Dat is hetzelfde als 1080P films op een 4K schijfje drukken en verklaren dat dit "echt 4K" is, want ze draaien immers op UHD disc welke een resolutie ondersteund van 3840 x 2160 pixels.
  • Was te verwachten dat dit gaat floppen.

    En ze gaan ze zeggen dat komende jaren console gaan vervangen (voll op nieuws)
    Moest er wel hard om lachen met de onzin berichten,.

    Maar goed, ga nooit pre-orderen of woord geloven van de grote bedrijven,

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren