1. GOTY 2019 – Uitslag beste game van het jaar

GOTY 2019 – Uitslag beste game van het jaar

De top drie beste games volgens de InsideGamer-community

Jawel, na alle stemmen te hebben gesteld is het tijd om de beste games van het jaar volgens de InsideGamer-community bekend te maken. Vandaag maken we de algemene top drie bekend. Wat is de GOTY van 2019?

De belangrijkste categorie van allemaal is aangebroken: de algemene game van het jaar. Zoals vermeld bij de polls is een ‘game van het jaar’ voor iedereen anders en is iedereens keuze uiterst objectief. Met dat in het achterhoofd stemde de community het meest op de volgende drie games.

3. Sekiro: Shadows Die Twice

Grappig genoeg komt deze game nergens terug in de top drie beste games voor een van de specifieke platformen, maar toch staat Sekiro op de derde plaats. En terecht als je het ons vraagt, want hoewel From Software’s laatste titel vooral een verfijning is van de Dark Souls-formule is het op veel aspecten superieur aan menig soulslike. Met name het vechtsysteem, waar vrijwel alleen een katana aan te pas komt, is retestrak, bevredigend en dynamisch. Neem niet de tijd om te leren hoe het werkt, en je gaat huilend ten onder.

Maar leer het pareersysteem onder de knie te krijgen, en de game beloont spelers met bevredigende overwinningen. Voorlijk tijdens de eindbaasgevechten – waarvan sommige tot de beste uit de geschiedenis van From Software-games behoren – komen de duels in Sekiro tot leven als prachtige schouwspellen. Neem daarbij een prachtige weergave van Japan in het Sengoku-tijdperk, en je hebt een topper waar je niet omheen kan.

Sekiro

2. Resident Evil 2

Een andere game waar je niet omheen kan is Resident Evil 2, het zoveelste bewijs dat Capcom een winnende strategie heeft voor AAA-games. Hoewel de remake aan het begin van 2019 verscheen, heeft hij blijkbaar toch een flinke indruk gemaakt. Dat kunnen we wel begrijpen, want Resident Evil 2 is ontzettend spannend door een gebrek aan kogels, medicijnen en andere middelen, en natuurlijk de angstaanjagende zombies die rondlopen door het politiebureau. Puzzels oplossen en de weg vinden door de duistere gangen van de game is daardoor een spannende uitdaging. Zo niet, dan komt Mr. X je wel even opjagen.

Ook prijzenswaardig is hoe de game teruggaat naar de kern van de franchise, maar tegelijkertijd de juiste verbeteringen doorvoert. Resident Evil 2 voelt modern, bestuurt zeer vloeiend en oogt bovendien prachtig. Het is een schoolvoorbeeld van hoe je een klassieker moet behandelen en bovendien een van de indrukwekkendste horrorgames die je op dit moment kunt spelen. Chapeau, Capcom.

Resident Evil 2

1. Death Stranding

Hoewel de game door lang niet iedereen wordt gewaardeerd – en sommigen zelfs niet weten wat ze ermee aan moeten – is Death Stranding verkozen tot de beste game van 2019! Waarschijnlijk zijn we het er in ieder geval over eens dat Hideo Kojima’s laatste game op veel fronten bijzonder is. Neem de insteek: je bent een pakketbezorger in een rare, post-apocalyptische wereld vol gevaren. De wijze waarop dat concept wordt toegepast, en de spanning die daarbij komt kijken, is echter wat deze ogenschijnlijk saaie bezigheid ontzettend boeiend maakt.

Daarbij zijn de landschappen van de game schitterend en maken ook de personages op grafisch gebied indruk. Überhaupt streeft Death Stranding naar fotorealisme en is regelmatig maar al te duidelijk dat Kojima graag filmische ervaringen met steracteurs in de hoofdrol maakt. Het verhaal is overvol met allerlei sciencefictiontermen en de game duurt erg lang, maar aan het einde van de rit is Death Stranding door sterk acteerwerk een verhaal dat het waard is om te beleven. Gefeliciteerd!

Death Stranding review 4

Dat zijn de beste games van 2019 volgens de bezoekers. Wat is je persoonlijke top drie beste games? Laat het weten in de reacties!

Daarnaast wensen we je namens de hele InsideGamer-redactie een fijne jaarwisseling en een prachtig en gezond 2020 toe!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • lol. Die nummer 1 is imo niet eens top 10 materiaal.
  • @Newgamessuck

    Voor jou en mij niet nee en anderen, maar voor vele anderen ook weer wel.
  • @Newgamessuck
    Zucht.. Ik denk dat jij de game niet gespeeld hebt..
  • @Newgamessuck

    Ik ben het hier wel mee eens.

    Ik denk oprecht dat als het geen game was waar de naam van Hideo Kojima (veelvuldig) aan verbonden is, dat deze game dan weinig hoge ogen had gegooid. Wat mensen hierin zien, snap ik niet zo.

    Het schrijfwerk rammelt en bulkt van de pretentieuze, hoogdravende en "speciaal doen om het speciaal zijn"-scènes. De acteerprestaties van de hoofdpersoon laten te wensen over. En tot slot - en wel het allerbelangrijkste manco! - de gameplay is ontzettend saai en repititief. Ik bedoel, come on, er is een reden dat legio mensen keihard studeren om GEEN postbode te hoeven zijn.

    Maar 2019 was verder dan ook niet een heel spannend gamejaar.
  • @barton Ja maar nee. Dit is wat jij VINDT, niet zoals de rest van de mensen het beleven. Blijkbaar hebben genoeg mensen die de game wel hebben gespeeld ook gestemd omdat ze erdoor gegrepen zijn. Als een game oprecht slecht is, zou hij toch nooit zo vaak in alle toplijsten komen? Of denk je dat het marketing is geweest? Want deze game valt niet te marketen.
  • @DMons

    Uiteraard gaat het hier over mijn mening. Maar eh, niet zoals de rest van de mensen het beleven? Heb zat negatieve reviews voorbij zien komen van zowel critics als users. En ook in mijn omgeving zijn er genoeg mensen die deze game, om dezelfde redenen, niet te pruimen vinden. Deze game wordt echt niet unaniem als topper gedragen.

    Wat is nu oprecht slecht? Er zijn zat mensen die genieten van een 6-game. Er zijn omgekeerd ook mensen die afknappen op een 9-game. Neemt toch niet weg dat ik mij erover kan verbazen dat deze game het tot de "top"-lijsten kan hebben gehaald?

    En waarom valt deze game dan niet te marketen? Is hij dan werkelijk zo speciaal als Kojima ons doet geloven? Is dat niet ook marketing? Dat de game een nieuw genre vormt? En dacht je dat de naam Kojima niet ook al marketing oplevert? Hell, jouw eigen site bericht elke scheet van de man.
  • @barton omdat het concept niet zomaar even uit te leggen is: zo simpel is het wel. Daarom was er ook geen hands-on tijdens de launch. Je kan deze game niet even een uurtje spelen en er je eigen conclusies uit trekken. Ik kom er trouwens (vooralsnog) ook nog niet in, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal slecht is. En nogmaals: blijkbaar gebeurt er wel iets bijzonders in die game en door die game als hij overal zo hoog opduikt. Dat het niet je kopje thee is, is prima, maar om nu iedereen die het wel leuk vindt af te stempelen als mensen die niet weten wat een goede game is, is een beetje kortzichtig. Ieder zijn ding.

    Oh en met betrekking tot dat we alles melden omtrent Kojima: laat dat nou een game-ontwikkelaar zijn (en eentje die dit jaar in de picture staat). En laat InsideGamer nou een gamewebsite zijn die nieuws omtrent dat soort prominente mensen brengt. Is wel een beetje wat we doen hier.
  • @DMons

    Dennis, ik vind wel dat je mijn comments op een rare manier leest.

    Ik heb nergens liefhebbers van deze game afgewimpeld als "mensen die niet weten wat een goede game is". Dat zijn jouw woorden. Ik heb hoofdzakelijk gezegd dat IK niet begrijp wat mensen in DEZE game zien. Mijn woorden verdraaien om mij vervolgens als kortzichtig te bestempelen, vind ik een ad hominem van jouw kant.

    En met betrekking tot het laatste deel van je tekst: mijn punt was dat de naam Kojima al buzz genereerd. Dus hoezo is er geen sprake van marketing? Ik begrijp best waarom jullie het nieuws omtrent Kojima verslaan, daar heb ik geen commentaar op.
  • @barton dan lijkt het meer op een gestrekt been mijnerzijds dan ik feitelijk bedoel. Mijn excuses daarvoor.

    Het enige wat ik wil aangeven is dat we deze game echt niet zomaar aan de kant kunnen zetten als zowel mijn redacteuren en vrienden compleet weglopen met deze titel en het totaalconcept, en niet per definitie idolaat zijn van alles wat Kojima doet. Zo heb ook ik genoeg vrienden die compleet het niet 'voelen' en er ook zeker niet aan gaan beginnen. Laten we de impact van de merknaam 'Kojima' ook niet overschatten. Ben dan ook heel benieuwd naar de verkoopcijfers.
  • @DMons

    Excuses geaccepteerd.

    Je moet de impact van 'merknaam Kojima' wel in het totaalplaatje bekijken natuurlijk. Wat als deze game door een nieuwe studio van een totaal onbekende, bijvoorbeeld Henk de Vries, was gepubliceerd. Hoe denk je dan dat de game was ontvangen? Ik denk dat zowel Henk als de game van meet af aan al minder in de kijker zou hebben gestaan en dat de twijfels die mensen in het voortraject bij Death Stranding hadden zouden zijn uitvergroot. Sterker nog, het is al de vraag of Henk de Vries dezelfde zak geld en podiumtijd van Sony had gekregen. En vergeet niet hoeveel invloedrijke vrienden Kojima heeft (gebruikt voor marketing): Conan O'Brien, Geoff Keighley, etc.

    En na verschijning van de game: misschien dat de reviews bij de Henk de Vries game (directed by Henk de Vries, written by Henk de Vries, produced by Henk de Vries Productions) dan een gelijke score hadden laten zien, maar dan moest de game alsnog van veel verder komen, omdat die in het voortraject al minder buzz bij het publiek had gecreëerd.
  • @barton

    Dat de game ‘niet te marketen is’ is een excuus om de matige verkoopcijfers en de verdeeldheid qua reviews af te doen. Oftewel: Complete bullshit.
    Een goed marketingteam kan zelfs een aardappel marketen. :)
  • @Piet S. Zo niet waar. Heb je de game gespeeld? Ga even checken hoe je dit in een marketingjasje zou stoppen om ook maar een beetje mainstream te kunnen bereiken. Er zijn zo ontzettend veel voorbeelden op allerlei gebieden dat een product gewoon moeilijk te slijten is geweest.
  • @DMons

    Ik heb de game niet gespeeld en de game zelf ook nooit afgebrand. Laat ik daar maar even mee beginnen, want nogal wat mensen hier (ik heb het niet over jou) kunnen niet zo heel goed begrijpend lezen.

    Verder zei je eerst ‘niet te marketen’ en nu heb je het over ‘moeilijk te slijten’. In mijn ogen niet dezelfde dingen. Verder is er voor ieder product een bepaald publiek en hen kun je bereiken door een passende vorm van marketing. Het is niet zo dat de hele wereld ervan moet weten, maar wel de mensen die het product interessant zouden kunnen vinden. Zoals ik al zei: Alles is te marketen. Uiteraard mag jij vinden van niet, maar dan is dat iets waar we het niet over eens worden. Verder niet erg ofzo! :)
  • @Piet S.

    Nooit afgebrand? En toch zit je steeds te zeggen van pakjes simulator dit en dat. Kruip toch weer je Nintendo holletje in ok?
  • @CyberFl

    Heb ik ooit gezegd dat het een slechte game is, o.i.d.? Nee, nooit.
    En ja, pakketbezorger sim, dat heb ik gezegd. Echter zeggen de mensen die de game leuk vinden dat ook, maar ze geven daarbij wel aan dat er diepging inzit. Oftewel, dat is geen afkraken, maar een juiste observatie. Met ‘dit en dat’ kan ik niks en dat je dat zegt geeft aan dat je geen concrete voorbeelden hebt. :)
  • @Piet S. En vooral rustig blijven, Piet. Je bent de laatste tijd wel enorm aan het gallen. Het voegt niet zo heel veel toe. Ik waardeer je enthousiasme en je bevlogenheid enorm, maar het zijn maar computerspelletjes.
  • @DMons

    Actie, reactie. Om het even heel lomp te zeggen… Ik kan niet zo goed tegen domme comments. Niet onderbouwde “feiten”, meningen als feiten verkondigen, warrige teksten, cult gedrag, etc. zorgen bij mij voor scherpe reacties.

    Maar ik snap wat je bedoelt. Het mag er hier weleens rustiger aan toe gaan.
  • @Piet S.
    Jij kan niet zo goed tegen domme comments? Maar.. ik bedoel? De ironie?
    Ach laat maar.
  • @Jowy

    Zo’n ‘nee jij’ reactie ben ik ondertussen wel gewend van jou. Ook dat komt zeer intelligent over! :)
  • @Piet S.
    Grappig hoe intelligent jij jezelf vindt :) . Beetje narcistisch?
    De waarheid kwets natuurlijk. Ik weet dat jij het niet tof vindt als iemand je een spiegel voorhoud (narcisten kunnen daar niet mee om)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren