1. Grid review - Weet het middenveld niet te ontkomen

Grid review - Weet het middenveld niet te ontkomen

Flashback in de mindere zin van het woord

Codemasters heeft zich de laatste jaren opnieuw bewezen als racegamespecialist. Met steeds verbeterde edities in de officiële Formule 1-reeks en de sublieme DiRT Rally-games is de Britse ontwikkelaar annex uitgever weer goed op dreef. Geen wonder dat men besloot zich vervolgens te wagen aan ‘die andere’ geliefde snelle reeks: Grid. Jammer genoeg vliegt Codemasters daarmee enigszins uit de spreekwoordelijke bocht.

Het gaat eigenlijk al een beetje mis bij de eerste meters. Voor een game waarvan in de promotie van de daken geschreeuwd wordt dat topautocoureur (want tweevoudig F1-wereldkampioen én 24 uur van Le Mans-winnaar) Fernando Alonso nauw betrokken is, moet je goed zoeken om de Spanjaard in de game terug te vinden. Hij racet weliswaar af en toe mee als een computergestuurde coureur, is hij in naam verbonden aan een speciale uitdaging met zijn titelwinnende Renault-bolide en krijgt hij gratis (?) sponsorreclame voor zijn kledingmerk Kimoa, maar daar houdt het ook mee op. Een gemiste kans, juist omdat Alonso’s huidige activiteiten na zijn F1-periode hem tot een iconische allround racer maken.

Grid

Spannende racewereld

Nu is het niet dat we per se op ‘Fernando Alonso: De Racegame’ zitten te wachten, maar het ontbreekt Grid eigenlijk helemaal aan een fatsoenlijke introductie. Afgezien van een karige animatie doet de game nauwelijks zijn best om je welkom te heten in de spannende wereld van de circuitracerij – laat staan daarin jezelf uit te laten drukken. Alleen door zelf in de spelmenu’s te graven, ontdek je zaken als het aanpassen van je eigen coureursprofiel en het inrichten van je eigen raceteam.

Dat alles staat vrij haaks op de gestructureerde opbouw van Codemasters’ voorgaande racegames – evenals de toegankelijke arcade-inborst waarmee Grid de harten van velen veroverde. Hardcore simcoureurs kunnen overigens gelijk afhaken, want hoezeer Codemasters ons ook wil wijsmaken dat deze game liefhebbers van het volledige spectrum bedient, is zelfs met alle hulpmiddelen uit het rijgedrag van auto’s gewoon te gemakkelijk en vergevingsgezind. Met een stuurtje voelt het besturen van de bolides ook vrij wollig, met een controller gaat het echter prima. Toch is het opvallend dat DiRT Rally 2.0 (die voor een simulatieracer ook verrassend goed wegspeelt met een controller) juist uitblinkt in rijgedrag, maar we hier te maken hebben een net iets te afgezwakte versie van vergelijkbare physics.

grid

Nog een bewijs dat Grid meer gericht is op de minder ‘serieuze’ racegamer: zelfs op het hoogste AI-niveau kun je als zestiende starten en in een race van drie ronden nog als eerste over de streep komen. Daarbij moet wel gezegd dat de belofte van extra agressieve of onvoorspelbare computergestuurde tegenstanders wordt waargemaakt: meer dan ééns werden we vrij ruw van de baan getikt, of zagen we anderen samen tegen de wand eindigen. Het moge duidelijk zijn: wie graag een game speelt waarin je jezelf níet druk hoeft te maken over zaken als onderstuur, rembalans en bandenslijtage en zich liever focust op de (wellicht wat meer oppervlakkige) spanning en sensatie van autoracen, is hier aan het juiste adres. De tuningmogelijkheden zijn behoorlijk beperkt en het feit dat je constant bonuspunten ontvangt wanneer je ervoor kiest om zelf te schakelen, is gewoonweg maf.Ook nog steeds aanwezig, als steuntje in de rug voor minder ervaren racers, is de flashback-functie, waarmee elke crash of spin met één druk op de knop ongedaan gemaakt kan worden.

grid

Geld verdienen

Ondertussen verdient Grid wel weer een pluim voor de diversiteit in raceklassen. Hoewel de selectie iets minder breed is dan in voorgaande delen, kun je hier wederom uit de voeten met toerwagens, GT-bolides, diverse klassieke raceauto’s én formulewagens. Verwacht geen honderdtal, maar de brede keur en enkele leuke verrassingen compenseren dat ruimschoots. De meeste circuits zijn overgenomen uit voorgaande Grid-games – inclusief tegengesteld te verrijden varianten, wat in het geval van sommige echt bestaande banen wel een relatief gotspe is.

Verwacht ook geen alternatieve speltypes als driften, die afwijken van strijden om posities of de snelste rondetijd, al kun je wel alles zowel in je eentje tegen de computer als tegen anderen online spelen. In beide gevallen verdien je geld om nieuwe auto’s te kopen, maar het ontbreekt vooral in de carrièrestand aan een gevoel van progressie – terwijl juist eerdere Grid-titels daar vrij sterk in waren. Dat gevoel is extra wrang omdat het spel op de baan om de haverklap feest wil vieren: aan het einde van één oefenrondje worden de confetti en vuurwerkpijlen al afgevuurd, zelfs terwijl de virtuele tribunes leeg zijn. Daarbij zijn de graphics moeilijk anders te bestempelen dan als achterhaald, met automodellen van PS3-niveau en een donkere waas, die overigens wel doet denken aan de originele Race Driver: Grid uit 2008.

Grid

Ondanks de negatieve tendens willen we wel benadrukken dat je echt plezier kunt beleven aan Grid. Sterker, wanneer je met een opgevoerde Japanse sportsedan of Spartaanse klassieker driftend over de baan boendert en tegenstanders passeert met slimme uitremacties, voelt de game net zo sensationeel als z’n voorgangers. Bovendien is het lastig om een écht vergelijkbaar alternatief in de actuele arcadehoek te noemen. Toch hopen we dat de mensen van Codemasters bij de volgende poging om de racende drie-eenheid van F1, rally en circuitracerij compleet te maken wat beter hun best doen.

Grid is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, tevens op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Grid

Grid is een vermakelijke en sensationele racegame, die helaas ook wordt gekenmerkt door een gebrek aan afwerking en presentatie. Heel veel meer dan ‘gewoon lekker racen’ is hier dan ook niet te vinden. Voor een hoop gamers is dat wellicht ook voldoende – al heeft het verleden van de franchise al aangetoond dat er meer inzit.
7,1
71
Score: 70