1. Hands-on: Laat de creatieveling in je los met Nintendo Labo

Hands-on: Laat de creatieveling in je los met Nintendo Labo

Wat is het? Het werkt het? Wat vinden we ervan?

Sinds afgelopen vrijdag kun je de eerste twee Nintendo Labo-pakketten in de winkels kopen. Wij gingen er uitvoerig mee aan de slag om erachter te komen hoe leuk het is om met karton je eigen knutselprojecten te maken. En voor wie is Labo nou eigenlijk bedoeld?

Nintendo Labo: wat is het?

Laten we eerst duidelijk uiteenzetten wat je van Nintendo Labo kunt verwachten: het zijn bouwpakketten bedoeld voor de Nintendo Switch. Naast een hoop kartonnen platen bevat elk pakket een cartridge voor de console. Hierop staat duidelijke uitleg over hoe je de verschillende projecten, genaamd ‘Toy-Cons’, in elkaar zet. Wanneer de Toy-Cons in elkaar gezet zijn, kun je er de Joy-Cons of soms zelfs het Switch-scherm zelf in plaatsen. Op de bijgeleverde cartridges staan daarnaast kleine spelletjes die je in staat stellen om met je kartonnen creaties te spelen.

Nintendo Labo

Sinds vrijdag zijn de eerste twee pakketten verkrijgbaar. Allereerst is er de Variety Kit, een ideaal instappakket van 69,99 euro met daarin vijf Toy-Cons om te bouwen: een vishengel, een piano, op afstand bestuurbare wagentjes, een speelhuis en een motorstuur. Het tweede pakket is de Robot Kit, waar één groot bouwpakket in zit waarmee je een robotpak in elkaar zet. Dat pakket kost 79,99 euro.

Hoe werkt Nintendo Labo?

Wanneer je de cartridge in je Switch steekt en het spel opstart, krijg je een helder menu op de televisie (of het Switch-scherm) waarop je kiest uit de verschillende Joy-Cons. Kies een bouwproject en het knutselfeest kan beginnen. Elk project neemt een bepaalde hoeveelheid tijd in beslag, die netjes wordt weergegeven. Het makkelijkste project, de op afstand bestuurbare wagentjes, kost je bijvoorbeeld maar een kwartiertje tijd, maar in de grotere Toy-Cons, zoals de piano of het robotpak, gaat gemakkelijk twee tot vier uur zitten.

Zo’n Toy-Con-project wordt netjes in verschillende stappen uitgelegd. Tussendoor herinnert de game je eraan dat je best even pauze mag nemen, al kun je er natuurlijk voor kiezen om ijverig door te werken. Per stap vertelt de game welke kartonnen platen je uit je pakket nodig hebt, die je er vervolgens bij pakt. Hier klik je de verschillende figuren uit die je nodig hebt om de Toy-Con te maken. Wat volgt is vooral veel vouwwerk.

Nintendo Labo

Elke kartonnen plaat zit vol met vouwlijnen, en op het scherm wordt telkens uitgelegd welk gedeelte je eerst moet vouwen en naar welke kant het karton gevouwen moet worden. Bijna elke figuur heeft ook openingen waar je een ander gedeelte na het vouwen in kunt stoppen. Op die manier klik je met het grootste gemak de verschillende figuren in elkaar. Hier en daar gebruik je ook elastiekjes om het mechanisme in werking te stellen.

We benadrukken nogmaals dat de digitale instructies erg duidelijk zijn. Je bepaalt zelf wanneer de volgende stap volgt, kunt ook terugspoelen en zelfs de camera op het scherm draaien om het voorbeeld van alle kanten te bekijken. Het is erg moeilijk om verdwaald te raken in de instructies. Ikea zou eens een Labo-pakket moeten aanschaffen om inspiratie op te doen voor zijn toekomstige handleidingen!

Hoe zijn de bijgeleverde games?

Als een Toy-Con af is, kun je er mee gaan spelen. Op de bijgeleverde cartridge staat software waar je na het bouwen mee aan de slag kunt. Met de vishengel kun je vissen, het speelhuis laat je spelen met een wezentje, het racestuur plaatst je op racetrack, de piano laat je muziek maken en het robotpak plaatst je in een stad waarin je alles aan gort kunt slaan.

De vreemde eend in de bijt is het racewagentje. Met deze wagentjes speel je niet met software op je Switch. In plaats daarvan functioneert het Switch-scherm als controlepaneel waarmee je kiest welke Joy-Con in het wagentje trilt, waardoor hij een kant op beweegt. Dit is eigenlijk nog het leukste om te doen, omdat het zich echt in de fysieke wereld afspeelt. Als je nog een set Joy-Cons hebt, kun je een tweede wagentje maken en bijvoorbeeld tegen iemand racen of elkaar proberen om te stoten.

Nintendo Labo

De andere games voelen eigenlijk meer als testomgevingen om je creaties mee uit te proberen. Natuurlijk, piano spelen is leuk en er zijn verschillende geluiden en je kunt je deuntjes zelfs opnemen, maar het heeft verder weinig om het lijf. Ook bijvoorbeeld het motorracen is karig met maar drie tracks, al kun je zelf objecten inscannen om banen te maken. Het spel voor het robotpak is iets uitgebreider, omdat het de enige game in het pakket is, maar dan nog ben je er na een uur of wat wel op uitgekeken. Het is allemaal grappig om eens uit te proberen en te zien hoe die kartonnen creaties, in combinatie met de Joy-Cons, echte interactie in games mogelijk maken, maar de nieuwigheid is er snel vanaf en de inhoud van de games is te summier om lang boeiend te blijven, zeker voor de veeleisende gamer van tegenwoordig.

Wat vinden we van Labo?

Als het bovenstaande de indruk geeft dat we vinden dat Labo een mislukt experiment is, dan kunnen we je geruststellen. Het plezier zit hem niet in het spelen van de games, maar in het bouwen zelf; het geeft erg veel voldoening om stapsgewijs de Toy-Cons in elkaar te zetten. Al het materiaal voelt stevig genoeg aan om tegen klunzige linkerhanden te kunnen en je bent regelmatig verrast door de inventieve creaties die een paar plakken karton mogelijk maken. Zeker bij de Variety Kit, waar vijf verschillende Toy-Cons bij geleverd worden, kun je met gemak vijftien uur vullen aan bouwplezier. Dat pakket geniet dan ook veruit onze voorkeur.

Als volwassen gamers (die nog altijd kinderlijk blij worden van games) konden de spellen ons minder bekoren. Ze zijn kort, hebben weinig om het lijf en wisten ons minder lang te boeien dan het bouwen zelf. Nee, dan haalden we meer plezier uit de eigenlijke bouwprojecten. Met de Garage-optie die op elke Labo-cartridge staat, kun je daarnaast zelf kiezen hoe de Joy-Cons zich gedragen. Pak een stuk karton van een oude pizzadoos of van een bestelling die onlangs is binnengekomen, knip er een eigen creatie uit en experimenteer erop los. Het duurt hopelijk niet lang voordat inventieve spelers complete zelfverzonnen gidsen op het internet plaatsen, zodat de mogelijkheden eindeloos zijn.

Nintendo Labo

Hoewel we Nintendo Labo niet met een stel kids hebben getest, kunnen we ons voorstellen dat zij net zoveel voldoening uit het bouwen halen als wijzelf. Het voelt gewoon goed om met je handen bezig te zijn en uit het ‘niets’ een werkend stuk speelgoed te maken. Ook al zien we die piano en de vishengel over een paar weken ergens in een hoekje stof happen, die ervaring neemt niemand meer van ons af. Het voelt alsof er een creatieve knutselaar in ons is geboren en we staan te popelen om meer originele Toy-Cons in elkaar te zetten. Net zoals bij veel games eigenlijk ook het geval is, draait Labo om de reis naar het gewenste eindresultaat.

Ook Dennis, maar voornamelijk Martin hebben Labo onder handen kunnen nemen. Bekijk hun conclusie in de laatste aflevering van De Harde Waarheid hieronder.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Ja, die poppetjes van Nintendo weten altijd wel weer iets unieks te bedenken. Dit gaat vast als zoete broodjes over de toonbank, maar ik denk niet dat ik binnen de doelgroep val.
  • @Luigi1985
    Dit dus. :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren