1. Harry Potter: Wizards Unite review - Niet zo magisch als zijn voorganger

Harry Potter: Wizards Unite review - Niet zo magisch als zijn voorganger

Niet zo magisch als zijn voorganger

Het lange wachten is eindelijk beloond. Niantics opvolger van Pokémon Go is gearriveerd in België en Nederland. Gelukkig slechts enkele dagen nadat het spel in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk beschikbaar werd, want de verwachtingen waren zo hooggespannen dat veel mensen het spel alvast buiten de App Store of Play Store om gingen downloaden. Weet Harry Potter: Wizards Unite ons omver te Ventus Jinxen?

Het werd in de recente Fantastic Beasts-films maar weer pijnlijk duidelijk dat het laten vervagen van de grenzen tussen de wereld van magiërs en die van dreuzels (gewone mensen) erg gevaarlijk is. In Wizards Unite wordt daarop voortgeborduurd. In de gewone wereld verschijnen namelijk magische monsters en objecten door de zogenaamde ‘Calamiteit’. Jij stapt in de lange mantel van een tovenaarsleerling en moet deze ‘Troebelaars’ overwinnen om ze zo terug te sturen naar waar ze vandaan komen, namelijk de wereld van magie. Dat doe je door ze in een ‘Register’ te zetten, een soort stickerboek met allemaal thema’s, zoals ‘zwarte kunsten’ en ‘magiezoölogie’, waar elk je beest dat je eerder succesvol hebt bevochten terugvindt.

Wizards Unite

Een uitgebreidere game

Wizards Unite is vergelijkbaar met Pokémon Go en Ingress, de eerdere games van Niantic waarin je op een Google Maps-achtige kaart op zoek gaat naar bepaalde objecten. In Ingress kun je bijvoorbeeld belangrijke plekken in de echte wereld virtueel ‘bezitten’ en moet je zorgen dat ze ook van jou blijven. In Pokémon Go hebben die locaties in de echte wereld nog steeds eenzelfde soort functie, al gaat het daar vooral om het vangen van pokémon in diezelfde echte wereld. Ook in Wizards Unite is dat het geval, maar dan uitgebreider.

Op zich is het super dat die ‘platgelopen’ landkaart van Pokémon Go nu nog meer mogelijkheden bevat, maar dan met een Harry Potter-thema. Er zit nu namelijk verschil tussen ‘beesten’ die je onderweg tegenkomt, kleinere trekpleisters in de buurt (waar je power-ups kunt halen) en ‘grote werken’, zoals een treinstation waar je met grotere entiteiten vecht voor meer punten. Op zich is dat allemaal te behapstukken en lijkt het allemaal erg op Pokémon Go, maar Niantic maakt het - zeker voor beginners - onnodig ingewikkeld.

Een bombardement aan beloningen

De game bombardeert je namelijk constant met allerlei beloningen: plaatjes, power-ups, XP, level-ups, enzovoort. Alle elementen, cijfers en metertjes flitsen op het scherm, waardoor het moeilijk is om overzicht te houden en de game wat ontoegankelijk is. Het feit dat er regelmatig vensters met priegelige tekst nog iets proberen te vertellen of uit te leggen maakt het er niet per se beter op. Zeker niet omdat er veel typische Harry Potter-terminologie wordt gebruikt. Baruffio’s Breinelixer, Exstimulo… je moet het maar net weten.

Er is daarnaast weinig duiding: soms zie je een steen met daarop een glimmende ‘1’ of een soort papierrol, met daarin een melding dat je hier blijkbaar meer van hebt gekregen, zonder dat je hiervoor iets speciaals hebt gedaan of überhaupt weet wat het is. Er wordt in deze game veel gecommuniceerd, maar tegelijkertijd ontbreekt het regelmatig aan context. In de eerste instantie is Wizards Unite dan ook lang niet zo motiverend als zijn voorganger, Pokémon Go.

Speel je de game echter wat langer, dan kun je steeds beter chocola maken van alle statistieken of wat het precies betekent dat je wezen X of dier Y de baas bent. Gun jezelf wat tijd om in de game te komen te komen, want dan kun je eigenlijk een heel tof avontuur beleven met Wizards Unite. Zeker als je een verzamelaar bent, is er genoeg te doen. Juist omdat je het spel altijd bij je draagt op je mobiel, en omdat een gevecht vaak niet lang duurt, kun je op allerlei plekken doorspelen.

Heel af en toe is er haast geboden in het spel, maar dat is alleen bij het vechten tegen een Troebelaar. Deze wezens kun je bestrijden door eerst de sterren in het ‘vizier’ van je telefoon over die van de Troebelaar heen te leggen, waarna er een patroon verschijnt dat je met je vinger op het scherm volgt. Doe je dat snel en accuraat, dan is de kans groter dat de geproduceerde toverspreuk leidt tot een overwinning. Net als in Pokémon Go is het bevechten van beesten de meest voorkomende activiteit in Wizards Unite, al dienen ze nu ook om beesten weg te toveren en te verzamelen in je register.

Harry Potter

Augmented Reality

Het gebruik van augmented reality in dit spel is beter dan dat in Pokémon Go en de personages zijn vaak erg veelzijdig en gedetailleerd qua uiterlijk. Denk bijvoorbeeld aan een maankalf die er met zijn lange nek en grote ogen enorm schattig uitziet. De ruimte om je heen wordt wat vager wanneer je lijnrecht tegenover een Troebelaar staat, waardoor het gevecht meer is gericht op het fantasierijke personage. Ook zie je soms twee beesten, waarvan de een de ander aanvalt. Zo moet je bijvoorbeeld een witte eenhoorn redden van een enorme slang die haar als een lekker hapje ziet.

De urgentie van het redden van zo’n dier maakt dat je gehaast te werk wilt gaan, maar laat je niet van je stuk brengen: je moet immers de vorm goed blijven natekenen en niet gehaast maar wat op het scherm kalken. Dat is overigens niet meteen succesvol: vaak moet je meerdere keren natekenen voor je genoeg magie op de vijand hebt afgevuurd om deze te overmeesteren. Ook dat ken je uit Pokémon Go: een Pokébal gooien is geen garantie voor succes.

Andere tovenaars

Net als in Pokémon Go kom je in Wizards Unite andere tovenaars tegen. Je vindt ze in de Vestingen, die zijn op de kaart te herkennen aan dat ze groter zijn dan de gewone huisjes. In deze vestingen kun je het opnemen tegen vijanden. Dat kan alleen, maar van tevoren verschijnt er een soort matchmaking-kamer waarin wordt afgewacht of er nog andere mensen bijkomen. Op zich kom je, zeker aan het begin, in je eentje al heel ver, maar het is natuurlijk leuker met anderen.

Deze raid-achtige activiteiten zijn verfrissend, want het werkt heel anders dan in Pokémon Go. Waar je normaliter zelf alleen hoeft aan te vallen, zijn vijanden er ook op uit om jou te verslaan. Je moet dus nog meer vormen natekenen, al wordt er aan de aanvallende beurt wel iets toegevoegd waarin je een cirkeltje recht op een andere moet zien te krijgen met je toverstaf. Als je met anderen speelt, dan is het niet zo dat anderen ook een beurt krijgen in hetzelfde duel. Iedereen bevecht alsnog een eigen vijand.

Wat hierin een rol speelt, is welk beroep je hebt. De ‘Magizoologisten’ zijn bijvoorbeeld heel effectief tegen de beesten, terwijl anderen het gemakkelijker hebben tegen duistere tovenaars. Je wil sowieso waarschijnlijk wel een Magizoologist in je team hebben, want alleen zij hebben de mogelijkheid om anderen te helen. Het is dus niet helemaal zo dat je een gevecht alleen doet: anderen kunnen je wel helpen. Dat kan met onbekenden, maar ook met vrienden, want Wizards Unite werkt met het friendcode-systeem. Niet alleen omdat het gezelliger is: je krijgt er ook extra XP van.

Wizards Unite

Landkaart kan nóg sfeervoller

Naast de sociale mogelijkheden heeft Niantic wat andere dingen verbeterd. Er ten eerste zit wat meer verhaal in het spel, waardoor je er zo langzamerhand steeds dieper in gezogen wordt. Daarvoor moet je veel dialoog lezen, dat enigszins irritant vaak verschijnt als je een actieknop aantikt, maar met wat geduld is het de moeite waard.

De landkaart is ook visueel heel anders dan die van Pokémon GO en oogt minder als Google Maps. Je zweeft (of loopt, afhankelijk van hoe je je verplaatst) tussen de Zweinstein-achtige huisjes en her en der liggen daarbij objecten voor het oprapen. Toch had de ontwikkelaar er meer mee kunnen doen, want een heleboel gebouwen zien er veelal hetzelfde uit. De game geeft je daarom niet volledig het magische gevoel dat je een jonge Harry Potter bent die met Hagrid zijn eerste tovenaarsspullen bij elkaar shopt, al trekt het je goed in de wereld van Harry Potter als je het al een tijdje speelt.

Daar komt echter ook een nadeel bij kijken, want hoe langer je speelt, hoe vaker je wordt gewezen op het feit dat je je echte geld kunt inzetten om bijvoorbeeld sneller drankjes te brouwen of je Spell Energy te herstellen, dat benodigd is om wezens te vangen. Verleiding tot microtransacties lijkt grote dan in Pokémon Go, juist omdat er zoveel te verzamelen en te behalen valt..

Wizards Unite is uiteindelijk een indrukwekkende game, al komt dat door de kwantiteit van de boodschappen op je scherm, in plaats van de kwaliteit. Probeer echter door al die meldingen heen te kijken, want zo kun je deze free-to-play-game de kans geven die het verdient. Het spijtige is dat de game hierdoor lang niet zo laagdrempelig is als zijn voorganger, waardoor de kans klein is dat er straks wederom complete volksstammen naar Kijkduin trekken, omdat dit een goede ‘spot’ is om gezamenlijk tegen de Troebelaars te vechten.

Harry Potter: Wizards Unite

Je hoeft niet per se een fan te zijn van Harry Potter om te genieten van Wizards Unite, want belangrijker nog is geduld hebben en bereid zijn je steeds meer in die tovenaarswereld te verdiepen. Zeker voor mensen met verzamelwoede is Wizards Unite een aantrekkelijke game, al moet je voortdurend oppassen op You Know What: geld uitgeven.
7,5
75
Score: 75
  • Mooie AR-effecten en graphics
  • Helemaal in Harry Potter-sferen
  • Een heleboel content
  • Niet laagdrempelig
  • Vraagt vrij snel om betaling
  • Een overdaad aan icoontjes en meldingen

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.