1. Het in interieur van The Division 2 is onvoorstelbaar mooi – Column

Het in interieur van The Division 2 is onvoorstelbaar mooi – Column

Met open mond door Washington D.C.

De eerste The Division heb ik vrij casual gespeeld. Ik behaalde level 30, hing wat rond in de Dark Zone en ging daarna verder met andere games. Dit lag niet alleen aan het gebrek aan content, hoewel Ubisoft de game op een bijna revolutionaire wijze is blijven ondersteunen, maar vooral aan de eentonige omgevingen. Iets wat het vervolg tot mijn verbazing in overvloed bevat.

Het is niet dat ik New York geen mooie setting vind. Het is nu eenmaal wat het is: eindeloze blokken met hoge gebouwen en verschillende bruggen die de eilanden met elkaar verbinden. Het ontbreekt de eerste game gewoon aan toffe binnenomgevingen en als je geen Spider-Man bent, wordt schietend door de sneeuw ploegen al snel saai. Ontwikkelaar Massive heeft Manhattan op een sublieme wijze nagemaakt, maar na de zoveelste parkeergarage met golven van vijanden kon de wereld me geen zier meer boeien.

the division

Tot in de puntjes

Daarom kwam The Division 2 als een prettige verrassing. Tijdens m’n eerste speelsessie op de E3 viel de soepele gameplay en het groene uiterlijk van de game me al op, maar veertig uur verder in de uiteindelijke game ben ik ervan overtuigd dat Washington D.C met pure liefde is gemaakt. Met name het interieur van de talloze hotels, musea, appartementen, huizen en winkelcentra die je passeert is tot in de puntjes verzorgd.

De stad geeft me namelijk daadwerkelijk het gevoel dat er is geleefd. Het is alsof de inwoners van Washington van de ene op de andere dag alles hebben laten vallen en zijn vertrokken of gestorven. Tijdens mijn speelsessie kwam ik in huizen met opengeklapte kastjes, verlaten kinderwagens, prachtige kunstwerken, dakterrassen en gedekte tafels die wachten op een gezin dat komt ontbijten. O en schilderijen. De ontwerpers bij Massive gaan keihard op prachtige schilderijen, groot en klein.

The division 2
The division 2
The division 2

Attractiepark

Dat gevoel voor interieurontwerp vertaalt zich perfect naar de verhaalmissies van de game. The Division 2 trapt af met een gevecht in het Grand Washington Hotel en zet gelijk de toon voor de rest van het ‘verhaal’. De game gaat compleet los met prachtige strijdtonelen, veelal bestaand uit musea of trekpleisters in de stad.

Neem het Space and Air Museum, waarin je omringd bent door gigantische vliegtuigonderdelen en een panoramische video die het planetaire stelsel uitlegt. Of het Museum of American History, waarin je vecht in een reconstructie van de Vietnamoorlog. Dat soort prachtige en speelse settings geven me hetzelfde gevoel als knallen op een skatebaan of in een attractiepark in Call of Duty. Het ziet er gewoon tof uit en de game schotelt je telkens iets anders voor.

Zo nu en dan zijn zelfs zijmissies van dit niveau. Een missie waarin je een aantal gevangenen moet bevrijden slaat al snel om in een spannende tocht door een bunker die is gevuld met hangende glasscherven, kaarsen en rijen etalagepoppen. Lang niet alle zijmissies zijn met dezelfde liefde ontworpen, en ze hergebruiken zelfs locaties, maar zulke fijne optionele content is altijd een pluim waard.

The division 2

Een goed doel

Het gevoel van progressie in The Division 2 verdient daarnaast net zoveel lof, waar dat in het eerste deel een bron van ergernis is; New Yorks Base of Operations werd voorafgaand neergezet als een plek die alsmaar groeit, maar in de praktijk verandert er weinig. The White House in The Division 2 blijft maar uitbreiden en uitbreiden en beloont je gedurende de hele game met nieuwe features. Het gigantische hoofdkwartier begint met een aantal basismogelijkheden en op weg naar level 30 word je harde werk beloond met een superhandige schietbaan, premies, een professionele ziekenboeg en crafting-bank en nog veel meer.

Sommige van deze toevoegingen zijn puur esthetisch en vervullen dan ook geen rol in de strijd voor Washington, zoals die in de drie nederzettingen van de game. Deze hotspots voor bewoners van DC worden uitgebreid met dingen als een bibliotheek, een irrigatiesysteem en, niet geheel onbelangrijk, een barbecue. Het feit dat deze omgevingen visueel veranderen draagt ontzettend bij aan de sfeer en daarmee het gevoel dat je vecht voor een goed doel. Mensen ogen vrolijker en er komt wat leven in de brouwerij, dankzij jou.

The division 2
The division 2
The division 2

Pop-in

Ik word dus behoorlijk vrolijk van hoe tof Washington D.C. in elkaar steekt, maar er zijn twee pijnpunten die de game weerhouden van de top. Het eerste heeft te maken met de eigenschappen van The Division 2’s genre. Het is namelijk ontzettend lastig om een verhaal te vertellen in een online gedeelde wereld (vraag maar aan BioWare), dus bevat de game amper dialogen. Het nadeel hiervan is dat je de namen van de personages in The White House al vrij snel vergeet en weinig reden hebt om te blijven hangen. Het jammere is, de game vertelt daadwerkelijk boeiende verhalen in de vorm van gespreksopnames, dus hopelijk komen de zichtbare npc’s in de toekomst ook tot leven.

Mijn andere probleem heeft te maken met een technisch probleem dat nog steeds niet is opgelost: pop-in. Normaliter is pop-in geen groot probleem, aangezien het in de verte gebeurt en je het alleen merkt als je erop let (of er niet blind voor bent zoals ik). In The Division 2 laden textures echter van zeer dichtbij in, waardoor je je soms afvraagt wat een standbeeld in hemelsnaam moet voorstellen. Hetzelfde geldt voor details in gebouwen, posters en schilderijen. Het is een doodzonde, want juist die zorgvuldig geplaatste objecten en structuren maken de wereld zo onderscheidend.

The Division 2

Petje af

Wellicht vraag je je af waar ik het in hemelsnaam over heb en vind je The Division 2 zoals sommigen op de redactie een saaie rukgame. Dat mag, maar ik geniet met volle teugen van de game. Voor mij is het een overwinning voor de franchise dat Washington me zoveel meer weet te boeien dan New York, dankzij meer dan alleen een zee van loot. De geweldige details in de spelwereld dragen daar enorm aan bij. The Division 2 is daardoor een game waar ik graag naar terugkeer, dus petje af, wat mij betreft.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Maar maar maar, het is een game van Ubisoft dus het is vooral copy paste. Of het nu missies, gebouwen, mensen of wapens zijn alles is copy paste *sarcasm off*

    Ubisoft weet al sinds Prince of Persia: Warrior Within hoe ze een spelwereld met oog voor detail en sfeer moeten en kunnen maken. En ja soms hergebruiken ze assets maar die kwakken ze niet zomaar neer vaak tweaken ze de assets ( een beetje). Zelfs als ze een map hergebruiken zorgen ze ervoor dat het anders aanvoelt, toen ik Far Fry: Primal direct na Far Cry 4 opstarte dacht ik deze map ga ik uit mijn hoofd kennen…. oh boy ik kon er niet verder naast zitten, doordat ze de fauna verandert hadden en de map ten opzichte van Far Cry 4 een kwartslag gedraaid hadden was het een totaal andere spelwereld. Oftewel dit is slim gebruik maken van al bestaande assets en niet enkel proberen werk makkelijker te maken.


    Gameplay in Ubisoft games is misschien niet altijd even sterk maar de verhalen die ze vertellen en de sfeervolle en gedetailleerde werelden waarin de games zich afspelen maken 9 van de 10 keer alles goed.


    The division 2 is overigens nog steeds een game waar ik niet warm voor loop.
  • @Meta_coola
    Maar maar maar je bent geen fanboy… uit je eerste alinea blijkt gewoon hoe slecht jij er tegen kan als mensen kritiek hebben op iets wat jij mooi vind.
  • @blue_blade_3

    Ik kan heel goed tegen kritiek mits het terecht is een gegronde reden heeft vooralsnog zie ik geen van beide.
  • @Meta_coola @blue_blade_3

    Zullen we het nu over deze kekke game hebben? Hij is erg fijn, namelijk :)
  • @Bert de Vries
    Het is zeker een toffe game. Al zijn de laadtijden en textures op de PS4 (non pro) wel erg sneu soms. Maar goed, daar kan ik mee leven.

    Wel vind ik nog steeds heel het gear systeem zo onoverzichtelijk. Kan aan mij liggen, maar ik die door de bomen het bos niet meer.

    En om terug te komen op mijn vorige reactie; ik vind het gewoon erg irritant dat je een tof artikel wegzet en dat meta het weer ziet als een kans om weer even ergens over te beginnen wat hem dwars zit. Maar een discussie is niet nodig, ik heb mijn zegje weer gedaan.
  • @blue_blade_3 Ik zat ten tijde van mijn review ook zwaar te knuppelen met met inventory en met het mod-scherm. Gaat nu veel beter, weet alleen niet of het nu gewenning of een change in een patch is geweest.

    Heb nu vooral het probleem van een overkill aan loot. Maar dat is meer een luxe-probleem :D
  • @Bert de Vries
    Haha ja ik heb vandaag 497 gear score gehaald, dus ik ben een beetje aan het kijken naar een mooie tank build. Maar zonder YouTube kom ik er echt niet aan uit. Zal hoogstwaarschijnlijk zo veel mogelijk defense mods worden en een LMG met 25% extra damage.
  • Mja ik ben in principe gewoon ontopic bezig met mijn eerste reactie. Want als je het hebt over the division heb je in principe ook gewoon over Ubisoft games.

    Jacco heeft het onder andere over variatie van gebieden, gebouwen en interieur. Ik haak daar gewoon op een goede manier op in, hell ik beargumenteer nu zelfs mijn standpunten.
  • Mijn GOTY, voorlopig. Heerlijke game. Zit nu in World Tier 5 en dat is toch flink oppassen geblazen.

    Die museum missie is zo gruwelijk vet! En dan met die minigun onder chopper met muziek erbij :D Héérlijk!
  • @Bert de Vries

    Ja voor mij ook goty (momenteel). Zit sinds vandaag in world tier 5, net de Tidal base uitgespeeld, laat maar komen die Raid.
  • Als het goed is wordt hij vandaag bezorgd… Maar PostNL is niet zo snel….. Ben benieuwd want heb deel 1 nooit gespeeld. Maar als ik Jacco en Bert moet geloven is het een goede investering.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren