1. Het krankzinnige verhaal achter Fortnite – Van matige zakkenklopper naar fenomeen
Fortnite
53% hot!
1 member volgt dit
0 members willen dit
3 members hebben dit

Het krankzinnige verhaal achter Fortnite – Van matige zakkenklopper naar fenomeen

Fortnite: Battle Royale is de grootste game van dit moment, dat moge duidelijk zijn. Recent schreven Fortnite-streamer Ninja en rappers Drake en Travis Scott Twitch-geschiedenis door ruim 650.000 gelijktijdige kijkers te trekken en de recent uitgebrachte mobiele versie doet docenten vrezen voor de schoolprestaties van leerlingen. Door dit succes zou je bijna vergeten dat de game zes jaar in ontwikkeling is geweest en dat het krankzinnige traject dat Fortnite heeft doorlopen er eentje is voor in de boeken.
Fortnite

In 2011 rondde ontwikkelaar Epic Games de Gears of War-trilogie af, waarna The Coalition het stokje zou overnemen. Epic had het wel gezien met de grauwe shooter-serie die miljoenen Xbox 360-consoles verkocht en was hongerig naar nieuw succes. Tijdens een zonnige week in augustus organiseerde de studio een gamejam, waarin de ontwikkelaars hun creatieve gedachtenspinsels de vrije loop lieten gaan. Deze week resulteerde in allerlei soorten ideeën, van ruimtegames tot zeeslagsimulatoren, maar een project sprong echter in het oog van studiohoofd Cliff Bleszinski. Het project dat uitgroeide tot Fortnite.

Vertraging na vertraging

Epic Games kende de zelfgemaakte Unreal Engine 3 van binnen en van buiten en besloot voor de Spike TV Game Awards van 2011 een prototype en een teaser-trailer van Fortnite te maken. Binnen een paar maanden werd een eerste versie in elkaar geschroefd met onderdelen uit andere Epic-games, zoals Gears of War en Unreal Tournament. Dit resulteerde in een typisch grauwe game zoals gamers van de ontwikkelaar waren gewend, maar al snel werd besloten Fortnite toch een tijdlozer uiterlijk te geven. De tekenfilmachtige stijl was bovendien lichter om te draaien, iets waar de game vandaag de dag van van profiteert.

Fortnite is daarnaast geïnspireerd door bouwgames als Minecraft en Terraria, met een grotere focus op overleven en schieten. Epic Games is immers van oudsher een shooter-ontwikkelaar en de studio verwisselde dan ook het tuingerei voor wapentuig. Ten tijde van de teaser die werd getoond tijdens de Game Awards was de game niet veel meer dan een idee voor een dergelijke titel, exclusief voor de pc. Het publiek werd niet koud of warm van de beelden en wachtte de eerste echte gameplaybeelden rustig af. Zoals we nu weten zou het nog jaren duren voordat Fortnite weer opdook in de media.

Fortnite

Epic besefte namelijk dat het tijd werd om de Unreal Engine 4 uit te brengen, en Fortnite werd het eerste proefkonijn. De overzetting ging echter moeizaam en vele bugs in de nieuwe software zorgden voor vertragingen, dezelfde reden dat Kingdom Hearts 3 nog steeds niet is verschenen. De Poolse ontwikkelaar People Can Fly kwam zelfs aan boord om de pijn te verlichten, maar het mocht niet baten. Een andere vertragende factor was de gedeeltelijke overname van Tencent. Je weet wel, het bedrijf achter League of Legends, Tencent Music, WeChat en nog veel meer. De Chinese reus kocht voor 330 miljoen dollar 40 procent van de aandelen van Epic Games, waar niet iedereen het mee eens was. Het vertrek van Cliff Bleszinski en andere sleutelfiguren en de daaropvolgende reorganisatie zetten de ontwikkeling van Fortnite tijdelijk stil.

Nieuw verdienmodel

Pas in 2014 draaide Fortnite naar behoren, maar de tijd had de game op sommige aspecten inmiddels ingehaald. Gefascineerd door het succes van free-to-play games als DOTA 2, League of Legends en Hearthstone werd voor een tweede keer het roer omgegooid, ditmaal om Fortnite klaar te stomen voor een nieuw verdienmodel. De studio zocht actief naar expertise op het gebied van microtransacties en diepere rpg-elementen, mede dankzij het succes van de bèta van de MOBA Paragon. Vrij accuraat voorspelde Epic vervolgens dat het nog drie jaar zou duren voordat Fortnite eindelijk het levenslicht zou zien.

Fortnite werd in 2017 uitgebracht als betaalde early-access game voor consoles en pc, met de boodschap dat de Save the World-modus in 2018 wordt uitgebracht. Na al die jaren zwoegen viel de ontvangst van Fortnite toch wat tegen . Het eindproduct is een kruising tussen Minecraft en Left 4 Dead, waarin spelers overdag grondstoffen verzamelen en forten bouwen, en ‘s nachts dienen te verdedigen. Vooral de wirwar aan systemen, meters en grondstoffen in combinatie met een flinke grind voor progressie werden niet door iedereen gewaardeerd. Vandaag de dag bevat de Save the World-modus nog steeds alle kenmerken van gratis games die hopen dat spelers hun portemonnee trekken, maar dan zonder de klasse van bijvoorbeeld een DOTA 2.

Een meesterlijke zet

Terwijl de vroege versie van Fortnite niet presteerde zoals gehoopt keek Epic toe hoe Player Unknown’s Battlegrounds het ene na het andere record verbrak. Wie er exact met het idee kwam om het concept van de razend populaire battle royale-game te kopiëren is niet bekend, maar we kijken er niet gek van op als de desbetreffende persoon tegenwoordig rondrijdt in een Porsche. Epic is zeer open over de invloeden van H1Z1 en PUBG, en werd ervan beticht de zoveelste te zijn die de games kopieert. Meer controverse volgde toen de ontwikkelaar een veertienjarige valsspeler aanklaagde en publiekelijk werd afgebrand door de moeder van de jongen.

Toch maakte Fortnite: Battle Royale allesbehalve een valse start in september 2017, want de basisgame was vanaf het eerste moment al solide. Doordat de game in early access al zeer gepolijst was, kon de op zichzelf staande modus met wat hulp van Unreal Tournament-veteranen binnen drie maanden worden gebouwd. Het feit dat de game gratis is droeg bij aan de explosief groeiende spelersaantallen, die binnen twee weken de tien miljoen unieke spelers overschreden. Na een belangrijke update in januari werd de kaart gedetailleerder en uitgebreider, met de chaotische Tilted Towers als belangrijkste toevoeging, en versloeg Fortnite PUBG met 3,4 miljoen gelijktijdige spelers. En die spelers zijn er allemaal voor dezelfde reden: korte, maar knotsgekke praktijken met honderd man op een eiland.

Toegankelijk

Het implementeren van een battle royale-modus was natuurlijk een meesterlijke zet, maar er zijn meer factoren die bijdragen aan het succes van Fortnite. De drempel om de game te spelen is namelijk significant lager dan vergelijkbare titels. Er is weinig voor nodig om de game te draaien op een pc en de prestaties op consoles zijn uitstekend, zeker na de 60fps-update. De recent verschenen iOS-versie maakt de game alleen maar toegankelijker en biedt net als de andere platformen de geprezen optie om cross-platform te spelen. Zeer frequente updates lossen daarnaast problemen op en voegen constant nieuwe wapens, modi en uitdagingen toe om spelers bezig te houden. Fortnite heeft in zeer korte tijd het imago van een typische zakkenvullergame afgeschud en neemt de levendige community eromheen uiterst serieus.

Het spektakel van Ninja en Drake op Twitch is daarbij slechts een van de voorbeelden van hoe de Fortnite-gekte zich verspreidt. YouTube wordt overspoeld door bizarre kill streaks en ook hier op InsideGamer komen massa’s fans graag het laatste nieuws rondom de titel checken. Hoe lang de populariteit van Fortnite nog aanhoudt valt niet te zeggen. Zelfs PlayerUnknown’s Battlegrounds wordt meer dan een jaar later nog massaal gespeeld, waardoor het meer de vraag is hoe lang het duurt voordat er verzadiging optreedt in het genre. Tot dat moment komt heeft Epic Games goud in handen, en hebben wij een mooi verhaal om de aan de volgende generaties gamers te vertellen.

Speel je nou Fortnite: Battle Royale op pc, PlayStation 4 of Xbox One, en wil graag met je vrienden van het andere platform gamen? Bekijk dan snel de special van onze vrienden van Gamer.nl waarin alles duidelijk staat uitgelegd.

En wil je weten wat je het beste kan doen tijdens het spelen van Fortnite: Battle Royale? Check dan ons tips-artikel om de Victory Royale-titel binnen te halen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Leuk artikel, dr zit inderdaad best een bijzonder verhaal achter. Net als bij het Ubisoft artikel vind ik dit wederom toffe content, eindelijk eens een keer wat interessants dat lostaat van het dagelijkse nieuws. Al kan ik de woorden Fortnite, PUBG en Battle-Royale niet meer luchten of zien. Maar dat komt omdat IG een bedrijf is, en die moeten nu eenmaal inhaken op wat populair is. Snap ik wel. De frontpage wordt er naar mijn mening alleen stront eentonig en boooooring van. Net als ten tijde van GTA V's release.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren