1. Hoe optimaliseer ik mijn WiFi voor Stadia en xCloud?

Hoe optimaliseer ik mijn WiFi voor Stadia en xCloud?

Zorgeloos cloud gamen

Met de opkomst van streamingdiensten zoals Google Stadia en Microsofts Project xCloud wordt het steeds belangrijker om een feilloze internetverbinding te hebben. Waar een paar milliseconden vertraging voorheen betekende dat je tegenstander een klein voordeel had in multiplayer games, betekent het bij cloud gaming dat elke druk op de knop later wordt verwerkt en op het scherm verschijnt. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor singleplayer games, waardoor het des te meer loont om een kwartiertje te nemen om je wifi te optimaliseren.

Positie van je router

De kwaliteit van een wifisignaal is sterk afhankelijk van de obstakels dat het moet overwinnen op de weg van de router naar een apparaat. Het signaal zwakt nauwelijks af als het alleen door lucht heen moet, maar betonnen of stenen muren vormen bijvoorbeeld een significant obstakel voor het signaal.

In de perfecte situatie heeft het apparaat waarop je streamt een directe zichtlijn naar de router, zodat het signaal alleen door lucht heen hoeft en dus minimale storing en vertraging ondervindt. Probeer daarom de router zo dicht mogelijk bij je gaminghoek te zetten. Mocht dit niet mogelijk zijn, omdat deze bijvoorbeeld een glasvezel- of coax-adapter nodig heeft die je niet mag verplaatsen, kan je altijd nog proberen om je console, pc of Chromecast dichterbij de router te zetten.

Mocht ook dat geen optie zijn, dan valt er met het optimaliseren van de band en het kanaal in de meeste gevallen nog voldoende winst te boeken.

Selecteer de beste band

Moderne wifi-routers beschikken vaak over de mogelijkheid om op twee banden uit te zenden: 2,4GHz en 5GHz. Die laatste is aanzienlijk sneller dan de eerstgenoemde, maar heeft een pijnlijk nadeel: het bereik en vermogen om door obstakels heen te gaan is veel lager dan bij 2,4GHz.

Als het je gelukt is bij de vorige stap om de router in direct zicht van het streaming-apparaat te plaatsen is 5GHz de logische keuze. De lagere vertraging en hogere bandbreedtes zijn namelijk overduidelijke voordelen voor cloud gaming.

Moet het signaal echter door meer dan twee dikke muren, dan is 2,4GHz de aangewezen band. De extra snelheid zal in de meeste gevallen niet meer opwegen tegen de storing en dataverlies die 5Ghz ondervindt als het door een aantal muren heen moet. Cloud gaming is bij uitstek een toepassing die een hele lage tolerantie heeft voor dataverlies, omdat zelfs kleine onderbrekingen ervoor kunnen zorgen dat de game hapert, vastloopt of niet reageert op invoer van de speler.

Het loont echter altijd om beide banden te proberen op je streaming-apparaat. De ene muur is namelijk de andere niet en zo ook is de ene router beter in het penetreren van muren dan de andere. Als 5GHz vlekkeloos werkt ondanks de aanwezigheid van meerdere muren is het ernstig aan te raden om die band te kiezen voor je console, pc of Chromecast.

Wissel van kanaal

Als je om welke reden dan ook gedwongen bent om 2,4GHz te gebruiken zijn de opties om je wifi te optimaliseren gelukkig nog niet uitgeput. Wifi is namelijk nooit precies 2,4GHz (ofwel 2400MHz), maar is opgedeeld in dertien kanalen. Deze dertien kanalen reiken van 2412MHz tot 2472MHz, in stappen van 5MHz.

Omdat routers niet precies op de frequentie van één kanaal uitzenden, maar ook grofweg in de tien megahertz eronder en erboven, overlappen de meeste kanalen. Met name in drukke gebieden zoals flats of woontorens moeten routers lang wachten voordat een kanaal vrijkomt om op uit te zenden, met aanzienlijk lagere snelheden tot gevolg.

Idealiter worden alleen de kanalen een, zes en elf gebruikt, omdat een router die uitzendt op een van die kanalen geen overlap zal hebben met de andere twee. Meeste routers zullen uit zichzelf het beste kanaal kiezen, maar sommige goedkopere of oudere apparaten selecteren een willekeurig kanaal en wijken daar alleen van af als de gebruiker een nieuw kanaal opgeeft.

Om te controleren of je wifi op het beste kanaal zit kan je een wifi-analyse-app downloaden die laat zien of jouw netwerk op het rustigste kanaal zit, of dat je beter kan wisselen. Vervolgens is het een kwestie van inloggen op de webinterface van de router en het beste kanaal te selecteren.

Bij 5Ghz is dit alles overigens niet nodig, omdat de bijbehorende standaard meer bruikbare kanalen heeft en specificeert dat zenders in een kleiner bereik moeten uitzenden, waardoor er minder overlap is.

Kabels

Ethernetkabels zijn dusdanig beter dan wifi dat het aan te raden is om ze te gebruiken voor cloud gaming als dat ook maar enigszins mogelijk is. Kabels zijn namelijk minder gevoelig voor storing van buitenaf en hoeven bovendien niet te concurreren met de router van de buren. Daar komt nog bovenop dat ethernetkabels vrijwel gegarandeerd de maximale snelheid aankunnen die je internetprovider levert.

Het enige waar je eigenlijk op moet letten is het type kabel. Ethernetkabels zijn verkrijgbaar in de smaken Cat3 tot en met Cat8, die allemaal verschillende snelheden ondersteunen. Cat5e is tegenwoordig het best verkrijgbaar en ondersteunt internet tot 1Gbps. Dit is meer dan voldoende voor bijna alle consumententoepassingen en bovendien vele malen sneller dan de hoogste snelheid die de meeste internetproviders leveren.

Mocht je kabels gaan inbouwen en/of buitengewoon toekomstbestendig willen zijn, dan kan het raadzaam zijn om te kiezen voor Cat6a. Hiermee kan je in de toekomst opschalen naar snelheden van hoger dan 1Gbps, met als maximum zelfs 10Gbps. Dat is 285 keer meer bandbreedte dan Google voorschrijft als minimum voor 4K-streamen met Stadia, genoeg om voor de voorzienbare toekomst alle zorgen van een slechte verbinding weg te nemen.

Stadia

Google Stadia is vanaf november beschikbaar. Een releasedatum voor Project xCloud is nog niet bekend.

Dit artikel delen

Over de auteur

Floris de Bijl Hardcore hardware-nerd. Groot liefhebber van de Dishonored-, Deus Ex- en Bioshock serie en 4X/Grand Strategy.

Reacties

  • Erg benieuwd of deze 'platformen' ook echt goed werken. (Zonder te veel Input-lag)

    Maar eens een keer kijken wat voor ethernetkabels ik heb. Nooit op gelet.
  • @Eshura

    Ze hebben het gestest, en met een minimum van 35mbps kun je al makkelijk 4K gamen zonder lag input, dus daar hoef jeje geen zorgen voor te maken. Je kunt je snelheid testen op de Google stadia website. Ik zat aan 183mbps, dus ik kan het alvast zonder problemen spelen, de rest ook wss.
  • @CyberFl
    De bandbreedte van je internet staat voor een groot gedeelte los van je inputlag. Hier is latency belangrijker, wat voornamelijk afhankelijk is van de afstand en stappen naar de Stadia server.
    Bandbreedte kun je vergelijken met hoeveel vrachtwagens over de route passen, en latency met de afstand en snelheid die ze afleggen.

    Een klein voordeel van meer bandbreedte is dat elk losse pakket sneller compleet is, maar het de huidige snelheden/bandbreedte (vooral in Nederland) is dat verwaarloosbaar. Met een 35Mbit/s verbinding zal Stadia dus net zo veel/weinig inputlag hebben als bij 200Mbit/s, zolang de locatie/provider/route natuurlijk identiek is.

    "Zonder inputlag" bestaat niet, aangezien de huidige vorm van het internet simpelweg niet zo werkt. Zelfs lokaal rechtstreeks naar je console heb je overigens een vorm van inputlag, afhankelijk van diverse factoren (console/tv/controller/etc).
  • lol dus eerst betalen maandelijks fors bedrag voor een cloud pc en dan vervolgens nog los games kopen.. Insta flop incoming!!!!
  • @Zorewin

    Totaal niet, dit is de toekomst. Je hoeft niet te betalen. Je hebt een pro editie en de base editie. De pro editie kost je 9.99 per maand, kun je gamen op 4k gamen op 60fps. En je krijgt maandelijks gratis games. Bij de base versie kun je gewoon gratis stadia gebruiken met een resolutie van 1080p. Sony, Microsoft en Nintendo zitten wel te stressen over Google stadia. Je moet dus nooit meer een nieuwe console te kopen, nooit meer iets te downloaden of the updaten. En dit is nog maar het begin zorewin, dit gaat iets groots worden mark my words.
  • @CyberFl We zullen zien, ik sense balls to the walls flop.. Ken geen pc gamers zonder dikke bak dus zie het nut er nog niet van in.. ow en Maandelijkse GAME.. niet games
  • @Zorewin

    1: je hoeft dus nooit meer een console te kopen, daar bespaar je ontzettend veel geld mee.

    2: je verbruikt amper elektriciteit.

    3: games worden goedkoper uitgebracht, kijk maar naar stream etc.

    4: je kunt overal via een scherm spelen.

    5: developers kunnen gebruiken maken van extra veel power, wat wilt zeggen dat ze los kunnen gaan met het maken van games.

    6: je betaald ook om online te kunnen gamen op de PS4 en Xbox one, dus snap niet wrm je dit zwart zit te maken.

    Dit is gewoon de toekomst, face it. Dit gaat heel goed verkopen mark my words. Want bijna al mijn vrienden en kennissen gaan dit al aanschaffen, omdat het gewoon zeer handig is.
  • @CyberFl

    En tot slot je bent geen eigenaar en ze kunnen je games afpakken wanneer zij maar willen. Sorry maar ik leef niet naar de genade van een ander.

    Het is voor gamers het beste dat dit idee zo snel mogelijk sterft. Er zitten alleen maar nadelen aan dit plan met slechts alleen een (misschien!!!) financiële voordeel.


    Dit hele gebeuren doet mij denken aan de “nucleair age”. Mensen als cyber volgenden als makke lammetjes de luchtkastelen. Nja we weten allemaal hoe dat is afgelopen niet?

    Feit is: Dat de industrie die kant op wil betekent nog niet dat de markt gaat volgen. Helemaal niet met zulke bergen als nadelen.

    Ik ben een gamer is in hart en nieren en voor mij kan dit gedrocht niet snel genoeg sterven. De industrie zet met streaming vol in op hun makke schapen (casual). Dus ben benieuwd.

    Om je punten 1 voor 1 bij langs te gaan:

    1) Dat is niet zeker. Het lijkt mij juist onzin. Een streamingbox is meer dan een Ethernet-poort.

    2) Alsof casuals en zelfs hardcore gamers daar om geven. Bovendien het stroomverbruik is in vergelijking met andere apparaten in huis nihil.

    3)Goedkoper? Ook dat moeten we nog zien. De startende potentionele markt is zeer klein. De launch wordt moeilijker dan normale consoles. Daar komt bij dat digital nu al duurder is dan fysiek. De enige die mogelijk financieel gewin hebben zijn de studio’s zelf.

    4) False: geen snel genoeg internet= geen gaming. Kijk daar heb ik met de huidige hardware nou totaal geen last van.

    5) Waarom zouden ze? In de abbo vorm hebben ze je geld al. Waarom je best doen voor een sale als iedere sale automatisch is?

    6) 20 tot 60 per jaar bij 1 of 2 bedrijven is wel wat anders dan al die abbo’s die je moet gaan afsluiten per publisher. En zeg niet dat alles onder 1 platform gaat vallen. Wij weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. Zie de film streaming.
  • @Ramirez

    Je nummer 4 laat zien dat je totaal niets afweet ivm Google stadia. Ze hebben een technologie uitgevonden dat je zelfs met een snelheid van 35mbps 4k met 60fps kunt gamen. Ik denk dat iedereen in Nederland en België hoger zit dan 35mbps ofniet? Dus dat is alvast geen probleem. Tenslotte ben je dus wel eigenaar van de games, je huurt infeite gewoon zoveel mogelijk Google server units, dus je moet maar 9.99 per maand betalen, dus snap niet wrm je zegt dat je voor elke publisher moet betalen, wat totaal niet het geval is. Ik gebruik via mijn MacBook pro ook een gelijkaardige service genaamd GeForce now, dus ik weet waarover ik praat. Dus als developer kun je zeggen, ik wil voor mijn game 3 zeer krachtige units gebruiken, of 4 of meer. Dus drm dat ik zeg, het is goedkoper voor de developers en gamers, drm dat dit de toekomst is, over een aantal jaar komt ieder groot bedrijf zoals Sony, Microsoft en ja Nintendo met een streaming concole.
  • @CyberFl

    Nederland…West-Europa en snel internet. Yup hier geen probleem mits je niet teveel eisen stelt aan gaming. De vertraging is in mijn ogen dodelijk maar dat moet ik eerst zelf ervaren.

    Punt is eerder dat je het hebt over jouw situatie. In Nederland kan het. Maar onze snelheden zijn totaal niet te vergelijken met die van andere delen in de wereld. In grote delen van de States komen ze niet eens voorbij een kwart van de vereiste snelheid. Ik gok dat 90% van de wereld is er qua infrastructuur niet klaar voor is. Hoeveel gamers blijven er over van die 10%? (Die vervolgens ook bereid zijn over te stappen)

    Uiteraard is het de toekomst, wellicht. Het komt alleen veel te vroeg.

    Bedrijven komen vervolgens ook nog met beloftes als gamen zonder vertraging en dat alles in de beste kwaliteit ever…eerst zien dan geloven. We hebben vaker van soortgelijke initiatieven gehad en allemaal stierven ze een snelle dood.
  • @Ramirez

    Je moet zeker eens een paar kanalen checken op YouTube ivm Google stadia, iedereen is er zeer positief over. Ik was er ook sceptisch over, totdat een vriend van mij alles heeft uitgelegd, en dan ben ik zelf ook beginnen zoeken naar uitleg. En ik ben echt aan het overwegen om dit te gebruiken. Btw het is gratis voor iedereen in november, alleen als je op de televisie wilt spelen, heb je een Chromecast voor nodig.
  • @CyberFl
    Stadia Base volgend jaar beschikbaar. Bij launch en de daarop volgende maanden verplicht een abbo.

    En wat betreft de chromecast ultra:
    Does Stadia work with my existing Chromecast? Best answer: Google has confirmed that Stadia will work with Chromecast Ultra. Those on the baseline Chromecast model will need to upgrade

    Die moeten de meeste mensen dan nog wel kopen

    Ik ben nog helemaal niet overtuigd. Misschien zodra de volgende generatie consoles er aan komen en het aanbod van Stadia heel goed is, dat ik dan overweeg over te stappen.
  • @CyberFl
    Om even mee te gaan in de discussie:
    Ik zie zelf veel potentie in het streamen van games, maar ga er zelf nog niet aan beginnen. Voor de casual gamers met stabiel internet is dit de ideale oplossing om met mooie graphics te gamen. Er zit echter altijd een flinke vorm van compressie in de video die gestreamed wordt. Ook kan bij diverse games een extra vorm van vertraging optreden, maar bij online games kan dat wellicht meevallen zolang de dedicated servers voor de games maar via Stadia gehost worden. Als dat niet het geval is zul je toch een extra vertraging hebben, welke misschien weer voor de casual gamer te verwaarlozen is. Vergelijk het met iemand die wel of niet zijn TV op game-mode zit, waar zo een verschil in 80ms kan ontstaan.

    Voor de "ervaren gamers" zitten er dus wat haken en ogen aan. Mijn inziens:

    Voordelen:
    Goedkoop gamen op hoge kwaliteit.
    Geen hardware in huis of op bezoek nodig, en daarmee ook zeer toegankelijk.

    Nadelen:
    Door video compressie gaat er alsnog kwaliteit verloren.
    Games kunnen een extra vertraging hebben, met name singleplayer games die een hoge reactiesnelheid vereisen.
    Bij uitval internet of traag/slecht internet (zoals in de trein/vakantie) niet kunnen gamen.

    De dienst zal in Nederland in ieder geval erg aantrekkelijk worden, en ik ben zeer nieuwsgierig naar de testresultaten van bijvoorbeeld Digital Foundry.

    Persoonlijk vind ik een oplossing waar streamen een optie is beter. Dus wel hardware in huis kunnen hebben, maar wanneer nodig kunnen streamen. Bijvoorbeeld als de tv bezet is, of even op je werk, op vakantie, wanneer je vast staat op 't station, etc etc.

    Mand!
  • @Gaaiz

    Ze hebben het gestest, een high end pc naast een scherm met Google stadia. Ze hebben daarbij gezegd dat ze identiek performen. En dat het zelfs beter draaide op de Google stadia. Je moet dat eens gaan opzoeken op YouTube. Ze hebben het goed onder controle.
  • @CyberFl
    Ze zullen nooit aangeven dat hun eigen platform slechter functioneert. Probeer een beetje door de marketing heen te kijken!
    Het wordt wellicht een goed product, maar voorlopig niet de vervanger voor lokale hardware.
    Hoe goed het daadwerkelijk zal worden zal met release moeten blijken.

    Edit: heb je wat bronnen van je Youtube video's? Ik ging er namelijk van uit dat er meer info/testen waren, maar dit lijkt niet het geval. Ik kan überhaupt geen hands on vinden van 4K/60fps Stadia sessies, en meermaals wordt aangegeven dat dit pas later bij release beschikbaar komt.
    Hier zijn dus zover ik kan vinden totaal geen resultaten van bekend qua beeldkwaliteit en vertraging.
    Bronnen als DigitalFoundry en Tweakers.net zijn op YouTube ook te vinden, waar ze ook nog geen eindoordeel kunnen geven over het product.
  • @CyberFl
    Cloud Gaming gaat zeker groot worden, maar waarom doen die Stadia-supporters altijd net alsof je Cloud Gaming afvalt, wanneer je alleen zegt dat het model van Stadia een flop gaat worden? Cloud Gaming gaat groot worden, het model van Google gaat het niet redden.

    Die 9,99 per maand is dus 120 euro per jaar en dat is dus 480 euro over 4 jaar. Daarnaast moet je een controller kopen of een founders pack, de laatste is 120 euro en dat brengt het totaal op 600 euro over 4 jaar. Tenminste als je “4K” wilt gamen.

    Dan heb je nog vrijwel niets, want dan moet je nog games gaan kopen, op een paar games na die je gratis kunt krijgen.

    Ik heb meer vertrouwen in Project xCloud van Microsoft, ook als je kijkt naar Game Pass. Stadia is een ontzettend onaantrekkelijke propositie in vergelijking met Game Pass.

    Extra veel power? De kaarten die gebruikt worden zijn helemaal niet zo geweldig en door de compressie zal het beeld al helemaal niet geweldig zijn, daarnaast draaien de games echt niet op Ultra Settings, maar eerder low/medium. De beeldkwaliteit zelf is door de compressie gewoon 4K YouTube kwaliteit. YouTube op 4K is al best wel crappy.

    Nee, Cloud Gaming kan wat worden, maar Stadia is onaantrekkelijk voor mij. Dat is meer iets voor mensen die ook alles maar leasen, zonder de uiteindelijke kosten uit te rekenen.
  • @CerandoX.nl

    De kaarten niet zo geweldig, eerder op low/medium settings, 4k YouTube kwaliteit? Don't think so m8.
  • @CyberFl
    Het is letterlijk PS4 Pro/Xbox One X kwaliteit op 4K, wat dus low/medium kwaliteit betekent.

    Daarnaast is de compressie kwaliteit letterlijk hetzelfde als YouTube, je kunt daarnaast ook direct in dezelfde kwaliteit streamen naar YouTube.

    Weet je wel welke GPU’s gebruikt worden voor Stadia? First Gen Vega en nee dat is idd nu niet meer geweldig.

    Ik begrijp dat je verliefd bent met het idee van Stadia, maar er zijn zowel technische als financiële haken en ogen die je onder ogen moet zien en accepteren. Struisvogel gedrag maakt het niet beter.
  • @CerandoX.nl

    Het leuke eraan is, ze kunnen het steeds gaan upgraden zonder dat je er een console voor hoeft te kopen. Ik ben gewoon benieuwd hoe het eruit zal zien op 4K met HDR op 60fps. Maar eerst zien dan geloven.
  • @CyberFl
    Ik ben ook benieuwd hoor, maar ik ben ook wel sceptisch. De previews draaide op 1080p/30fps in een gecontroleerde omgeving. Dus ik ben zeer benieuwd naar de launch op 4K/60FPS.

    Ja ze kunnen het idd upgraden en dat zullen ze ook gaan doen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren