1. Hoe techniek en gameplay samenkomen in Call of Duty: Modern Warfare

Hoe techniek en gameplay samenkomen in Call of Duty: Modern Warfare

Multiplayerontwerper Joe Cecot en expert artist Ben Garnell over physics en cross-play

De gameplay van Call of Duty is voor spelers zowel een vloek als een zegen. Een groot deel klaagt elk jaar dat de serie écht eens met iets nieuws moet komen, maar duikt vervolgens vrolijk in het nieuwe deel. De enorm strakke gameplay, die min of meer werd neergezet met Call of Duty 2 en vervolgens werd geperfectioneerd door de eerste Modern Warfare, voelt nu eenmaal als een warm bad voor fans. Met de nieuwe Modern Warfare verandert er echter het een en ander dankzij betere techniek.

Wees gerust: Call of Duty: Modern Warfare gooit de speerpunt van de serie niet overboord. Knallen voelt dankzij de zestig frames per seconde nog steeds buitengewoon soepel, gevechten zijn regelmatig in een oogwenk voorbij en er is nog steeds ruimte voor pure fun. We zagen iemand drie vijfde van een team opblazen met een bizar geworpen granaat en vervolgens de laatste van twee meter afstand met een raketwerper.

call of duty modern warfare

Snelheid en terugslag

De game doet qua snelheid zelfs denken aan de eerste drie Modern Warfare-games, waarbij je weinig kogels nodig had om iemand neer te schieten. Volgens multiplayer design director Joe Cecot kan dat wel kan kloppen:

”Dat is best interessant. Het is altijd lastig om dit soort dingen direct met elkaar te vergelijken, want je hebt aspecten als vuursnelheid, terugslag en gevechtsafstanden die daarop van invloed zijn. Ik zou zeggen dat we rond de snelheid van Modern Warfare 2 zitten, waar de meeste wapens vier kogels nodig hebben voor een kill. In Modern Warfare is de schade van wapens gebaseerd op het kaliber van de kogel, dus een wapen met 7,62mm-kogels doodt in drie kogels en 9mm-kogels in vijf. Over het algemeen is dat de snelheid van de game, maar wapens hebben bijvoorbeeld ook meer terugslag.”

De terugslag van wapens is dan ook een van de redenen dat Modern Warfare anders en met name authentieker aanvoelt dan voorgangers. Geweren denderen op en neer wanneer je volautomatisch kogels afschiet, waardoor in de praktijk wellicht minder kogels hun doel bereiken en je er dus meer moet afvuren. Opvallend genoeg valt de invloed van terugslag in de praktijk nog wel mee, volgens Cecot dankzij een nieuw systeem dat compenseert voor bewegingen die spelers maken. In voorgaande games is het namelijk zo dat je moet bijsturen met de stick om het geweer naar beneden te trekken, waarna je naar beneden richt als je stopt met vuren. Het nieuwe systeem houdt bij hoeveel spelers compenseren, waardoor het geweer direct na het schieten centraler blijft.

Modern Warfare

Daarbij is terugslag ‘voorspelbaar’, wat inhoudt dat het in plaats van een willekeurige terugslag een vast patroon volgt en je, bewust of onbewust, kunt leren hoe je een wapen in toom houdt. Mocht je hier moeite mee hebben, dan onderscheiden verschillende wapenonderdelen tussen compensatie voor horizontale en verticale terugslag. Een wapen dat flink naar links en rechts beweegt vereist dus een andere grip dan waarvan de loop de lucht in vliegt. De nieuwe Gunsmith-optie geeft je een overweldigende hoeveelheid opties om hiermee te spelen.

Het kaliber van kogels

Ook vertelde Infinity Ward meer over hoe kogels van invloed zijn op de gameplay. Black Ops 4 introduceerde ballistische kogels, die als echte objecten worden afgevuurd. In Modern Warfare bepaalt het kaliber van de kogel hoeveel schade deze aanbrengt, wat ook van toepassing is op penetratie van objecten. In voorgaande games verminderen bepaalde objecten een standaardpercentage van de schade, maar in Modern Warfare bepaalt het kaliber hoeveel kogelpenetratie er mogelijk is. Dit bepaalt dus of je bijvoorbeeld beter een treinwagon kunt binnenstormen of deze beter van buitenaf kunt doorzeven met kogels.

De baan van kogels is overigens ook een nieuw element in Modern Warfare. Ze hebben namelijk een bepaalde snelheid en dus is er wat tijd nodig om het doel te bereiken. Sniperkogels vliegen dus veel sneller door het level en hoeven minder rekening te houden met de beweging van tegenstanders dan bijvoorbeeld pistoolkogels, waarbij je iets voor de tegenstander moet mikken. In de meeste gevallen hoef je hier echter niet zo bewust rekening te houden en spelen deze physics vooral een rol bij de grotere 20v20-maps, zoals Aniyah Palace.

Modern Warfare

Cross-play

We vroegen Cecot en Garnell ook of het hitbox-systeem is veranderd, zeker nu Modern Warfare cross-play ondersteunt. Volgens Cecot is dat niet zozeer veranderd, maar houdt de ontwikkelaar wel rekening met welk inputapparaat spelers gebruiken. Spelers met een controller komen anderen met een controller tegen, voornamelijk op hetzelfde platform, maar ook pc-spelers met een controller. Pc-spelers komen andere pc-spelers tegen, maar ook Xbox One-spelers met een muis en toetsenbord. Infinity Ward gaat daarbij uit van het goede in mensen en dat ze niet tijdens een potje toch een muis inpluggen.

Daarbij is het verschil tussen pc- en console-spelers helemaal niet zo groot volgens Cecot. ”Wat we vooral merken tijdens het testen van cross-play is dat de allerbeste pc-spelers extreem precies zijn, maar dat er statistisch gezien een grote marge is waarbinnen pc- en console-spelers redelijk gelijk zijn. Consolespelers hebben een lichte aim-assist, die pc-spelers niet hebben. Op kantoor deden we zelfs een cross-play twee-tegen-twee-toernooi met influencers, waarbij de consolespelers wonnen.”

In hoeverre dit in de praktijk gaat werken kunnen we tijdens de cross-play-bèta en bij lancering uitvinden. Het is in ieder geval een gedurfde feature, waar al sinds de eerste Modern Warfare om wordt gevraagd. Hopelijk hebben Fortnite en Call of Duty een revolutionaire cross-play-trend in gang gezet en hoeven we ons in de toekomst niet meer druk te maken over op welk platform onze vrienden spelen.

call of duty modern warfare

Een broodnodige upgrade

Al met al voelt Call of Duty: Modern Warfare door een aantal technische veranderingen behoorlijk anders, in ieder geval voor een Call of Duty-game. De authentieke insteek doet de game goed en zorgt voor een pervers gevoel van voldoening wanneer je van veraf iemand door het hoofd schiet met je omgebouwde M4A1. Het is een fijne stap vooruit, en eentje die ook wel nodig was.

Call of Duty: Modern Warfare verschijnt op 25 oktober voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Lees ook onze uitgebreide impressie van de multiplayermodus.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • "Infinity Ward gaat daarbij uit van het goede in mensen en dat ze niet tijdens een potje toch een muis inpluggen."

    Dat vind ik echt een kwalijke zaak. Mensen zijn sneu genoeg om dat wel te doen. Waarom krijgen zij niet gewoon een melding dat ze van controller "vorm" zijn gewisseld en alleen door mogen spelen als ze de originele controller weer connecten?
  • @blue_blade_3 in een ander interview hebben ze gezegd dat ze ernaar gaan kijken, vermoedelijk tijdens de cross-play bèta. Denk dat het wel losloopt.
  • @blue_blade_3

    Je neemt me de woorden uit de mond. De "Call of Duty community" en "goedheid van de mens" in één zin deed me schaterlachen.
  • @Mister Frowdo
    Nouja niet specifiek CoD spelers, maar gewoon gamers in het algemeen. Bij destiny waren er ook genoeg mensen die gebruik maakte van een "lagg switch" om te kunnen winnen. Of mensen die een IP adres via de PS4 vol gooien om je te laten disconnecten. Gewoon sneu

    @Jack-O
    Goed om te horen dat ze ernaar gaan kijken.
  • @blue_blade_3

    Wow was dit echt een ding in destiny :O. Heel triest.
  • @blue_blade_3

    Je hebt gelijk. Had het daarom ook niet alleen over de Call of Duty community, hoor.

    Ik vermijd multiplayer games meestal omdat ik kwaad wordt van andere spelers die het spel kraken of een manier hebben gevonden om vals te spelen. Denk maar aan campers, spawn killers of van die hatelijke elastiek rond de joycon mensen waardoor je een nieuwe match moet starten. Ik moet wel zeggen dat dit de eerste Call of Duty is sinds BO III waar ik weer naar uitkijk. Spelletjes zoals deze kunnen heel leuk zijn of juist heel frustrerend, maar deze geef ik zeker een kans.

    Ik zal trouwens ook nooit beweren dat iemand die bv. Call of Duty speelt een slecht persoon is. Deze game bereikt een breed publiek. Het komt voor mij alleen op neer dat er in de game community nog wat werk is aan hoffelijkheid en acceptatie, en zoals jij al eerder zei, geldt dat voor alle gamers.
  • @Mister Frowdo
    Ik begrijp het helemaal. Dit vond ik ovigens wel interessant:

    "… of van die hatelijke elastiek rond de joycon mensen…"

    Bij welk spel en waarom doen ze dit dan? Zodat mensen bewust leaven ofzo?
  • @blue_blade_3

    Op Star Wars Battlefront II had je mensen die om te levelen een elastiek rond hun joycon deden. Zo konden ze heel de nacht door hun character laten meedoen in "Heroes vs Villains" zonder uit de match gegooid te worden.

    Alle mensen die wel fysiek aanwezig waren in de match kwamen dan een Jedi of Sith tegen die als een malloot rondjes aan het draaien was. Dan ben je meteen geneigd om de match te stoppen, want die speler is voor de tegenstander een vogel voor de kat.
  • Als ik van muis en toetsenbord naar controller wissel in MWR krijg ik ook een melding dat ik van input device ben gewisseld. Ze kunnen dit makkelijk zien en één van de twee blocken wanneer je al in een game zit.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren