1. IG Q en A: Hoe moet het lootbox-probleem opgelost worden?

IG Q en A: Hoe moet het lootbox-probleem opgelost worden?

Is dit het begin van het einde voor lootboxes?

Nederland heeft besloten lootboxes aan te pakken en hierbij eisen ze aan bedrijven dat ze hun systeem aanpassen of een boete kunnen verwachten. Maar hoe kunnen ze dit doen op een manier die hen schikt? Wij spelen soms advocaat van de duivel en denken na over hoe bedrijven geld kunnen blijven verdienen. Hoe zou jij dit probleem oplossen? Of heb je een idee voor een Q en A? Laat het weten in de comments.

Bert de Vries

Sommige (free-to-play) games zijn gemaakt rond lootboxes, die krijgen het nog flink zwaar. Ik zou de meest nette oplossing vinden dat games waarvoor je toch als betaald hebt om de game überhaupt te kunnen spelen (Overwatch, Battlefront II, etc) de content gewoon in de game stoppen en dat je die, gratis, gericht kunt unlocken. Als beloningen voor het behalen van achievements of andere doelen. Maar ik weet vrij zeker dat ontwikkelaars en uitgevers niet zomaar de geldkraan willen dichtdraaien. Ik denk dat we binnenkort de inhoud die voorheen in de grabbelton zat, kunnen kopen door middel van microtransacties met (ingame-) geld.

Geldkraan

Dennis Mons

Misschien moeten ontwikkelaars overwegen om een authenticatiesysteem te implementeren zodat alleen volwassenen toegang hebben tot lootboxes en andersoortige in-game spullen die verhandeld kunnen worden. Ben namelijk van mening dat de gokwet in Nederland enorm betuttelend is. Als ik geld wil neersmijten voor onzinnige zooi waarvan ik op voorhand niet weet of het tof of nuttig zal zijn, moet ik dat helemaal zelf weten. Nu ben ik niet het type dat achter een gokkast gaat staan, maar zo'n ding is alleen bedoeld voor volwassenen en dat is prima na te leven. Dus zo'n slotje en meer voorlichting aan ouders wat een lootbox precies is en we komen al een heel eind.

Blizzard mobile authenticator

Arran Winmai

Ik denk eigenlijk dat bedrijven best de afweging kunnen maken hun game niet in Nederland te verkopen. Nederland is maar een klein landje en tot anderen ook gaan volgen in deze nieuwe trend denk ik dat een bedrijf meer verlies maakt door zich aan deze regels te gaan voldoen dan als ze hun markt iets verkleinen. Deze strategie is natuurlijk niet meer een goed idee als landen zoals Noord-Amerika gaan volgen maar tot die tijd...

Nederland

Eline Oosterloo

Ik denk dat het probleem vooral is dat het zo makkelijk is om als kind geld uit te geven. Ik ben er stellig van overtuigd dat kinderen over het algemeen wat moeilijker met geld om kunnen gaan dan volwassen en dat zij misschien ook nog niet helemaal de waarde voelen van wat ze uitgeven. Ik baseer dit op mijn eigen ervaring als kind die hield van Pokémon-kaarten... Ik moest daarvoor alleen wel naar de winkel en als in mijn fysieke handjes de 5 euro/gulden weg was, dan was het geld op en dan accepteerde ik dat ik het moest doen met de kaarten die ik had gekregen. Met lootboxes en digitale overdracht werkt dit anders omdat het geldpotje genaamd credit card/bankpas-van-mijn-ouders oneindig lijkt. Misschien tijd voor een soort kinderslot die ouder laat instellen hoeveel geld een kind per maand uit mag geven aan een game? Kort antwoord: parental control.

PEGI 16

Jacco Peek

Ik vind het heel lastig. De uitspraak van de kansspelautoriteit is in ieder geval niet het antwoord, zoals ik gisteren schreef. Enkel games met items die buiten de game geld waard zijn worden aangepakt, dus een groot deel ook niet. Ik denk dat uitgevers harder op moeten treden tegen de ‘zwarte markten’ en dat er een strengere leeftijdsclassificering moet komen om kinderen te beschermen. Als die nieuwe wet die vergunningen verleent voor games die worden gezien als online gokspellen eindelijk wordt doorgevoerd, zijn we volgens mij op de goede weg. En nee, games op zichzelf maken je niet gokverslaafd.

18+

Michel Musters

Aan de ene kant ben ik erg van de vrijheid, dat mensen zelf maar moeten bepalen wat ze in het leven doen zonder dat de overheid zich ermee bemoeit. Wat dat betreft is Ron Swansons (Parks & Recreation) visie over de nutteloosheid van de overheid mijn mantra. Als mensen hun geld willen ‘vergokken’, lekker doen. Aan de andere kant spelen nou eenmaal veel kinderen games en snap ik ook wel dat ouders niet alles dat ze spelen in de gaten kunnen houden. De grootste ergernis wat lootboxes betreft is voor mij wanneer mensen die echt geld neerleggen een voordeel hebben in multiplayergames. Daar kijkt deze regelgeving niet echt naar, dus ik haal er eigenlijk een beetje mijn schouders bij op.

Pay to win

Bob van der Laan

Zelf vind ik dat de Kansspelautoriteit niet moet overdrijven met de kijk op lootboxes. Spelers van een bepaald spel moeten zelf in kunnen zien of zij wel of geen geld willen uitgeven aan cosmetische in-game items. Als deze keuze gemaakt wordt vind ik dat dat hun eigen schuld is en de ontwikkelaar van het spel hier niets aan kan doen. Als het om kinderen gaat moeten ouders dit gewoon goed in de gaten houden, zodat hun kind of kinderen niet al zijn/haar zakgeld helemaal opmaakt aan lootboxes, als dit niet mag van de ouders.

Eigen schuld dikke bult

Bastiaan Vroegop

De Kansspelautoriteit heeft maar één taak: de wet volgen. En als uit onderzoek blijkt dat die games kansspelen zijn, dan moeten ze die als zodanig classificeren. Ik denk dat het probleem zichzelf verder prima gaat oplossen. Op het moment zijn de gevolgen extreem - lootboxgames waarbij je beloningen kan verhandelen, zijn gewoon verboden in Nederland. Maar dat zal veranderen zodra de nieuwe Wet op de kansspelen wordt aangenomen, die de Tweede Kamer al heeft goedgekeurd. Alleen de Eerste Kamer moet er nog eens overheen. Dan zullen dit soort games moeten voldoen aan algemene regulering, net als bijvoorbeeld fruitautomaten. Die zorgt ervoor dat jonge kinderen er ook niet meer bij kunnen en dat er geen buitensporige praktijken mogelijk zijn. Prima toch?

Fruitautomaat

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ik vind dat lootboxen alleen cosmetische items mogen bevatten in multiplayer games (bij singleplayer games heb ik er minder moeite mee, zolang je alles ook kan vrijspelen zonder echt geld te gebruiken).

    Het verrassing systeem van lootboxen vind ik wel wat hebben. Ik ben het met de meesten eens hierboven dat lootboxen vooral voor kinderen een limiet moet hebben. Volwassenen moeten de verantwoordelijkheid ook bij zichzelf kunnen leggen, je bent niet voor niets handelingsbekwaam. Ik vind het persoonlijk namelijk net zo zonde om elk weekend 20/30 euro aan alcohol uit te geven, als aan lootboxen.

    Zelf geef ik zelden (met pokémon go denk ik €15 in totaal uitgegeven) geld uit aan micro transacties. Maar Pokémon kaarten heb ik bijvoorbeeld dan weer wel veel gekocht.
  • @blue_blade_3
    Zo.. Nu je 't zegt! Pokemon kaarten waren de lootboxes van die tijd, en waren zeer verslavend en geldverslindend.
  • @Gaaiz

    Grote verschil is. Pokémonkaarten zijn echt en ruilbaar. Geen virtuele shit die afhankelijk is van een draaiende server.
  • @Don Carpaccio
    Klopt, ik gebruikte het meer als vergelijking voor gokken
  • Ik blijf er bij dat Blizzard het goede voorbeeld geeft met games als Overwatch, Hearthstone en Heroes of the Storm.
    Bij Overwatch is alles netjes met ingame currency te behalen, gaat het enkel om cosmetische items en blijven we hierdoor gratis content krijgen.
    Bij de andere genoemde games is er uiteraard invloed op de gameplay, maar ook daar is alles ingame te halen. Vooral als kind heb je meestal zat tijd om de ingame currency te verzamelen voor de gewenste character/kaarten, en volwassenen die minder tijd hebben investeren op deze manier in de gratis game.
  • @Michel: Ron Swanson is de man!

    OT:
    Ik denk dat het probleem op dit moment 'opgeblazen' wordt en zie dan ook gebeuren wat Bastiaan zegt. De Kansspelautoriteit heeft geen andere keus dan de wet te volgen, uiteraard zal Nederland in zijn eentje niet zo sterk staan, maar ook in andere landen lopen onderzoeken. Daarnaast zien we ook dat gamers steeds minder moeten hebben van lootboxes. De druk op uitgevers zal dus van twee kanten komen, waarna het probleem zich oplost of aanpast aan een wel geaccepteerde vorm.
  • Eerlijk gezegd sta ik er onverschillig in maar ik begrijp heel goed dat mensen zich aan de lootboxes storen, zeker aan de lootboxes met wapens etc. (cosmetische dingen zie ik al helemaal geen probleem mee). Wel ben ik het er mee eens dat lootboxes achter een slotje moeten zo dat kinderen er niet mee in aanraking komen.

    Ook vind ik dat lootboxes met ingame geld open gemaakt moeten kunnen worden (en dat de ingame valuta makkelijk te vergaren is zonder lang te moeten grinden) daarnaast zie ik overigens geen probleem met lootboxes in singleplayer games (mits ze aan de ingame Valuta eis voldoen)
  • Ik ben het eens met eline..
  • Lootboxes mogen van mij helemaal verdwijnen. Opzouten met RNG rewards waar je soms uren voor aan het grinden bent en een mooie drol uit krijg. Gewoon lekker als vroeger. Je krijgt centen of credits en ga naar een shop om te kopen wat je wil.
  • U
    Tijden veranderen en ik mis die cheatcodes in o.a. San Andreas.



    Eerst moesten we expansions slikken.



    Dan moesten we DLC slikken.



    Dan moesten we Seasonpasses slikken.



    Dan moesten we microtransacties slikken.



    Ik heb geen zin om lootboxes te slikken. Het wordt steeds viezer, smeriger en vuiler.



    De Star Wars Battlefront 2 hetze was meer dan nodig en nu moeten we niet slabakken omwille van andere soorten lootboxes of in de verdediging gaan omdat je favoriete spelletje dit ook koudweg doet. Er zijn een hoop games die dezelfde aanpak mogen krijgen zoals SW BF2. Al zijn er een hoop fans die dit weglachen of goedpraten. Reddit zit er vol van.



    Weg met de optie van betalend gokken. Cosmetisch of niet. Dit gaat de verkeerde kant op. Er zijn al studio’s die hun game promoten met: “bevat geen microtransacties en geen lootboxes”.

    Triest, diep triest.
  • Ik zie meerdere keren als optie staan parental control zodat kinderen niet je creditcard kan gebruiken. Dit is bijna overal al geimplementeerd (PS, steam, android). Mijn creditcard zit achter een wachtwoord zodat mijn kinderen niet van alles in game kunnen kopen (want dat kan soms heel makkelijk vanuit ingame opties). Ouders die dit niet hebben gedaan zouden zich wat meer moeten verdiepen in het medium waar hun kinderen tijd mee doorbrengen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren