1. IG Q en A: Moeten games als Sekiro: Shadows Die Twice toegankelijker worden?

IG Q en A: Moeten games als Sekiro: Shadows Die Twice toegankelijker worden?

Wat vindt de redactie?

Zou een game zoals Sekiro: Shadows Die Twice makkelijker moeten worden? Of zouden dit soort games een easy mode moeten krijgen, zodat ze toegankelijk zijn voor iedereen? Check wat de crew ervan vindt.

Romée Scholten

Ik denk dat het aantrekkelijke van het spel is dat het zo moeilijk is. Zelf zet ik de moeilijkheidsgraad nog wel eens naar beneden, zodat ik van het verhaal kan genieten, maar bij Sekiro is daar niet echt sprake van. Zou niet weten waarom je een moeilijk vechtspel makkelijker wil maken als de charme hem juist zit in de uitdagende gevechten, de frustratie van het verslagen worden en het voldane gevoel, wanneer je juist een eindbaas weet te verslaan.

Dark Souls 3

Marcel vroegdijk

Ja, omdat een moeilijk spel voor iemand die de huidige moeilijkheid niet aankan op een nieuwe, lagere moeilijkheidsgraad waarschijnlijk net zo moeilijk is als voor mensen die dat wel kunnen? Dus de netto moeilijkheid verandert dan niet. Moeilijkheid is relatief. Wat de een makkelijk vindt is voor de ander moeilijk.

Sowieso is het toch mooi als meer mensen die game kunnen spelen. De uitdaging verdwijnt echt niet acuut als je meerdere moeilijkheidsgradaties introduceert. Dat lijkt misschien zo omdat je dan enkel naar je eigen situatie kijkt, maar die is niet per se representatief voor iedereen.

Zo zag ik een paar dagen terug nog een filmpje van iemand die Celeste speelt via stemcommando’s, op 50 procent snelheid. Je gaat mij niet vertellen dat daarin geen uitdaging meer zit.

Michel Musters

De uitdaging moet blijven (zeg ik als iemand die er niets van bakt), maar van een makkelijkere moeilijkheidsgraad is nooit iemand slechter geworden. Waarom dit soort games niet iets toegankelijker maken? De normale moeilijkheidsgraad blijft dan ook bestaan voor de fans. Ik zie het probleem niet, tenzij het FromSoftware natuurlijk dusdanig veel tijd kost dat het de ontwikkeling in de weg staat.

Dark Souls Remastered

Bert de Vries

Als een game een wereld/verhaal bevat waarin vijanden levensgevaarlijk zijn en jij niet bepaald oppermachtig bent, dan zou ik het raar vinden dat er een soort easy-mode in zit. Ik denk dat de ervaring dan ook lang niet zo goed zou zijn, en een developer wil natuurlijk dat je optimaal geniet. Dus nee, ik denk niet dat games zoals Sekiro gemakkelijker moeten worden. Als het je te moeilijk is, dan zijn er nog zat andere games die je kunt spelen.

Sekiro

Jacco Peek

Goeie vraag. Ik vind dat sommige games best wat toegankelijker mogen worden. In de wetenschap wordt vaak gesproken over het concept 'flow', een staat die je bereikt als iets niet té moeilijk of té makkelijk is ten opzichte van je vaardigheden. Als de moeilijkheid van de game schaalbaar is, wordt de leercurve voor spelers die echt niet de tijd of vaardigheden hebben om de game uit te spelen een uitdaging op hun eigen manier. Bovendien word je langzamerhand beter en ben je daarna wellicht klaar voor een hogere moeilijkheidsgraad.

Het is heel tof als je zo'n brute game als Sekiro na veel tijd een toewijding uit weet te spelen, maar dat betekent niet dat iedereen dat hoeft te doen. Met een toegankelijkere modus wordt die game alleen maar interessanter voor een groter publiek en valt er voor iedereen wat te halen, lijkt me.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • Van mij hoeven games als Sekiro niet persé een lagere moeilijkheidsgraad te hebben. Maar als het een keuze in moeilijkheid zou hebben zo het geen afbreuk maken aan wat de game wil doen. Mensen die het dan op moeilijk willen spelen kunnen dat gewoon doen en dan kunnen mensen die niet persé een uitdaging willen hebben de game ook gewoon spelen. De liefhebbers van moeilijke difficulty settings voelen er echt niks van als er een Easy/normal mode in zit.

    Waar ik wel heel erg over val ( en dat is hier op insidegamer.nl gelukkig niet zo heel erg aanwezig) is het feit dat er mensen zijn die games met een easy mode en gamers die games graag op easy mode spelen als inferieur zien.

    ik ben van menging dat een game leuk moet zijn om te spelen en niet altijd moeilijk moet zijn om leuk en bevredigend te zijn ook op easy mode kan een game extreem bevredigend zijn.
  • Na omdat gezeur van US games media komt ben ik keihard tegen easy mode bij dit soort games. Media die zelfs problemen heeft met de tutorial van cuphead.

    Trouwens bij dit soort games is het verhaal flinterdun en met easy mode haal je ook enige boeiende aspect uit de game waardoor de game wel toegankelijker word maar ook echt saai. Dan krijg je weer als minpunt: Game niet boeiend genoeg. Het luisteren zal alleen maar nadelen hebben voor dit soort games.
  • Het feit dat een game een lagere moeilijkheidsgraad heeft betekent niet dat de game dan per se makkelijk is voor de persoon die 'm speelt.
    Ik heb een leven lang gegamed met veel plezier maar leeftijd en medische problemen zorgen er voor dat ik een game niet meer op mijn oude vertrouwde "geef mij een uitdaging" niveau kan spelen. Meestal is "Normal" te doen maar soms moet ik naar "Easy".
    Ik heb nog steeds Bloodborne liggen, kom er niet doorheen. Wel jammer want de game ziet er prachtig uit en ik vind de sfeer echt geweldig. Als je ziek wordt moet je van steeds meer dingen afscheid nemen, zoals werk en leuke activiteiten. Games nog niet en ik hoop dat dat nog een tijdje blijft, zolang ze een easy mode hebben…
  • Ja vindt ik wel want ik speel het nu niet en koop het niet omdat ik weet dat ik niet ver kom in de game, als er Noob stand op zat die gaandeweg moeilijker kon zetten, dan was ik wel in de game ingestapt. Mede omdat het een vette omgeving en setting is.
  • Sowieso niet makkelijker, zou voor mij echt afbreuk doen aan de game ervaring. Het is wel jammer voor degene die de game heel tof lijkt en het te moeilijk is dat er geen verschillende moeilijkheidsgraden inzitten.

    Aan de andere kant vind ik het noemenswaardig dat From zijn eigen plan trekt met n triple A titel en niet met iedereen rekening houdt. Hoe jammer ook voor sommigen, soms is een game hoe tof ie ook lijkt gewoon niet voor je gemaakt. Een horrorfilm kan ook een leuke setting/verhaal hebben, jammer dat ie dan te eng voor je is.

    DMC 5 pakt t daarentegen compleet anders aan. Die kan belachelijk moeilijk worden in latere playthroughs, maar er is ook n optie voor automatische combo's wat de game heel makkelijk maakt. Of dat voldoening geeft, is voor ieder z'n eigen. Prima dat Capcom daarvoor gekozen heeft net als From zijn eigen filosofie heeft. Niet alles kan voor iedereen zijn, hoe spijtig het soms ook is. Creatieve vrijheid, laat t dat ook blijven.
  • Tja lastig, het is wel zo dat ik nu 2 weken vast zit omdat ik de shinobi niet gedood krijg.
  • Dat er een keus komt voor verschillende moeilijkheidsgraden hoeft toch ook geen probleem te wezen lijkt mij. Zo kan iedereen op zn eigen manier van de game genieten.
    Al is die moeilijkheidsgraad niet de hoofdoorzaak wat mij tegenhoud zulke games te kopen.
    Wat ik echt vet irritant vind is dat het soms zo onduidelijk is wat je moet doen en je daardoor vaak een hele poos aan het ronddolen bent. Dat heeft niets met moeilijkheid te maken en is gewoon een game op een vervelende manier langer maken kwa speeltijd.
  • Keihard op tegen. Mensen moeten ook leren omgaan met verlies en iets niet kunnen. En de genoegdoening is des te hoger als het dan wel lukt. Get gud or die trying.

    Ze verlagen de standaard voor deelname aan de Olympics ook niet omdat het voor sommige te moeilijk is. (lees niet zeiken maar je best doen)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren