1. IG Q en A: Welke gamepuzzel heeft je het meeste moeite gekost?

IG Q en A: Welke gamepuzzel heeft je het meeste moeite gekost?

Zoveel dat er blijkbaar notitieboekjes bij kwamen kijken

Welke gamepuzzel heeft ons het meeste moeite gekost? Blijkbaar hebben de heren met sommige games zoveel moeite gehad, dat ze een notitieboekje erbij hebben gepakt. Kan jij je nog een gamepuzzel herinneren, waarbij je niet verder kwam of het misschien zelfs hebt opgegeven? Laat het ons weten in de comments!

Martin Verschoor

De Witness heb ik met een notitieboekje moeten spelen. Deze game hield me ‘s nachts wakker, omdat ik de ogenschijnlijke makkelijke puzzel, toch onmogelijk leek. Soms kreeg ik ‘s nachts een ingeving en schreef ik die op, vaak klopte dat uiteindelijk ooit niet Eerlijk is eerlijk: ik heb ‘m nooit uit kunnen spelen, de game werd misschien wel te lastig voor me. Hoogste tijd voor een tweede poging.

The Witness

Lars Cornelis

Verschillende puzzels in Portal 2. Vooral de coöperatieve puzzels konden me echt tot waanzin drijven. Sta je dan, met zijn tweeën, een beetje te kutten tot iets werkt. Wat als ik daar een portaal plaats? En jij daar? Nee, niet daar, dáár! Ja, dit werkt! Oh nee toch niet. Voor je het weet ben je drie uur verder, want tussentijds opgeven doe je natuurlijk niet. Maar wat voel je je slim als het dan eindelijk lukt!

Portal 2

Arthur van VLiet

ALLES in Riven. Het vervolg op Myst is een van m’n favoriete games ooit - serieus, twintig jaar later ziet het er nog even modern en prachtig uit, en dat verhaal... pff - maar ik heb volgens mij nooit meer zo’n belachelijk moeilijke adventure gespeeld. Weinig games dwingen je een nieuwe taal (!) te leren, ik moest meer notities bijhouden dan bij een gemiddeld hoorcollege, en Riven strafte je dusdanig dat als je in het eerste kwartier op een verkeerd knopje drukte, je twintig uur later geen enkele kans meer had om het goede einde te halen. En de gridpuzzel vlak voor het einde is niet voor niets berucht. Myst 2 was de Dark Souls-avant-la-lettre van de adventures.

riven

Jacco peek

Er was een puzzel in The Legend of Zelda: Breath of the Wild, maar eerlijk gezegd begrijp ik die nog steeds niet. In een bepaalde Shrine moet je namelijk metalen ballen plaatsen op twee plateau's, vermoedelijk aan de hand van twee sterrenbeelden op de muur. Wat de gedachte achter de oplossing is weet ik nog steeds niet, want na een uur proberen heb ik het opgegeven en het opgezocht. Ja, heel slecht van me.

Jules Schlicher

Ik zou niet een specifieke puzzel kunnen opnoemen, al heb ik me echt heel erg vastgebeten in de zaken in LA Noire. Ik wilde elke zaak voor de volle honderd procent oplossen, dus draaide ik letterlijk elke steen om voor bewijsmateriaal, en probeerde ik elke ondervraging meerdere keren voordat zeker was dat ik hard bewijs had. Het was geweldig om te zoeken naar de hints in de gelaatstrekken van je gesprekspartners, en uit te vogelen welk bewijsstuk en manier van aanpakken de sleutel tot antwoorden was. Niet per se supercomplex uiteindelijk, maar zeer innemend, en zeker de moeite waard.

LA Noire

Thijs Barnhard

Baba is You is wat mij betreft een van de slimste puzzelgames van de laatste jaren. Het draait in dit spel om twee dingen, het verschuiven van dozen en het veranderen van de regels van iedere level. Dat is in het begin allemaal nog redelijk te bevatten, maar na een tijdje wordt Baba is You zo bizar en complex met zijn eigen regels dat het lastig te volgen wordt. Klikt een level eenmaal dan voel je je de slimste persoon op aarde, maar voor je op dat punt komt kan het wel een paar uur duren.

Baba is You

Marcel Vroegdijk

Ik kan me nog aardig voor de geest halen hoe erg ik vast heb gezeten in de point ‘n click-game van Indiana Jones, The Fate of Atlantis. Sowieso is die game berucht om zijn volstrekt onlogische combinaties van voorwerpen. Maar tegen het eind van het spel gaat de moeilijkheidsgraad nog een tandje omhoog. Je loopt dan rond door de overblijfselen van Atlantis en dat is een wirwar aan paadjes die nauwelijks met het blote oog te zien zijn. En dan had mijn (ongetwijfeld illegale) versie van het spel ook nog eens een bug waardoor Indiana Jones onzichtbaar werd. Daardoor kon ik niet zien waar hij was op het scherm. Nee dan was het vechtgedeelte toch een stuk makkelijker: ‘gewoon’ wat nazi’s klappen.

Indiana Jones

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • @Jacco
    Ik heb precies hetzelfde probleem gehad bij die shrine. Alle andere shrines heb ik zelf gevonden en opgelost, maar deze kreeg ik maar niet voor elkaar. Dit was toch de shrine in the lost Woods als ik me niet vergis?
  • The Witness is een van de weinige gevallen dat ik voelde dat mijn geld weggegooid was. De puzzels waren niet de primaire reden dat ik ermee kapte, maar dat de context gewoon niet interessant was. Als de gameplay niet interessant genoeg is en ik moet zoeken naar het verhaal en/of de context, dan haak ik af.
  • Ik kwam voor geen meter door Myst heen en hetzelfde gold voor Riven (net als
    Arthur van Vliet).
  • Riven was inderdaad echt niet te doen.

    (Btw: degene die de afbeelding bij het stuk van Arthur geplaast heeft moet echt beter onderzoek doen i.p.v. de eerste de beste afbeelding van Google plukken. Deze heeft echt niets met de games Myst of Riven te maken)
  • De watertempel in Ocarina of time (N64). Wat was ik lang bezig met die waterstanden.
  • @oosterman
    Dit hoor ik zo vaak, en zelf nooit last van gehad vroeger. Ik had veel meer moeite met de forest temple. Kan door de nerveuze muziek komen misschien haha;).
  • @blue_blade_3
    Ik was 12 toen ik het speelde. Toendertijd ook geen ervaring met dat soort puzzels. Volgens mij duurde het een kleine maand voordat ik verder kwam. (lees: paar uurtjes per week, internet hadden wij toen nog niet, meerdere n64 spellen enzovoort).
    De forest temple was toen ook wel een uitdaging. Ook vaak vastgezeten/rond gedoold in die tempel omdat ik soms net iets over het hoofd zag. De muziek in de forest temple kon inderdaad op je zenuwen werken.
  • Water temple - Legend of Zelda OOT
  • Precies die shrine in Breath of the Wild heb ik ook moeten opzoeken. In Zelda heb je wel eens vaker puzzels die op het eerste oog onlogisch zijn, maar dan toch voor de hand liggend blijken te zijn. Deze was gewoon niet logisch. Ik kan me ook nog de Gerudo Dungeon in Twilight Princess herinneren waar ik lang vastgezeten heb omdat ik de oplossing over het hoofd zag, letterlijk. Blijkbaar moest ik de tol waarmee ik over het zand kon glijden, ergens in de grond steken zodat ik een deur kon openen. Goh, wat voelde ik me dom toen ik dat uiteindelijk ontdekte.

    Professor Layton heeft ook altijd wel een paar puzzels die het spel bijna voor me verpesten, al kan ik er nu niet zo één, twee, drie een voorbeeld van noemen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren