1. Inkomen NetEase verdriedubbeld door Minecraft

Inkomen NetEase verdriedubbeld door Minecraft

Minecraft heeft 200 miljoen geregistreerde spelers in China

Het inkomen van NetEase is verdriedubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dit succes is onder andere te danken aan 200 miljoen Chinese Minecraft-spelers.

China heeft een enorme markt als het op games aankomt. Volgens Niko Partners was de markt in China in 2018 nog 31 miljard waard. NetEase heeft hier een groot aandeel in en uit de laatste cijfers van het fiscale jaar van 2019 bewijst het bedrijf nog steeds te groeien. “We zijn blij dat we het jaar met een sterk kwartaal kunnen starten”, zegt William Ding, CEO en directeur van NetEase.

Volgens de uitgever hebben titels als Night Falls: Survival, Onmyoji en Invincible bijgedragen aan het goede kwartaal. Er is één game die het uitzonderlijk goed gedaan heeft, namelijk Minecraft. De game werd door NetEase in 2017 uitgebracht is China en binnen een jaar had de game 100 miljoen geregistreerde gebruikers. Dit aantal staat nu op 200 miljoen geregistreerde gebruikers. De game staat los van de wereldwijde Minecraft-versie, die meer dan 144 miljoen keer werd verkocht.

minecraft

Dat een game binnen twee jaar zoveel gebruikers behaalt is uitzonderlijk. Honor of Kings heeft dit aantal behaald binnen een jaar, maar dat is dan ook een enorme uitzondering. Volgens Niko Partners-analist, Daniel Ahmad, was dit succes ook te danken aan het feit dat de game al populair was in China voordat deze officieel werd uitgebracht.

China heeft onlangs nieuwe regels ingevoerd rondom games. Bloed mag bijvoorbeeld niet meer voorkomen in games, ook niet als het een andere kleur heeft, en het woord Kill mag ook niet meer gebruikt worden. De regels volgen na zes maanden van onzekerheid, waarbij de Chinese overheid het vergeven van vergunningen staakte.

Eerder werd NetEase beboet door China’s National Office Against Pornographic en Illegal Publications. Het was blijkbaar mogelijk om met de Room feature van de game pornografische content te delen.

Dat NetEase het zo goed heeft gedaan, ondanks de zaken die lopen rondom het krijgen van een vergunning voor het uitbrengen van een game, is behoorlijk indrukwekkend. Ahmad gaf aan dat NetEase en vele andere uitgevers de impact voelen van de vergunningen en strenge regels. Ondanks dat is NetEase druk bezig met het uitbreiden van het merk. Ding benadrukte dat het bedrijf veel moeite steekt in het buiten de mmorpg-sector stappen.

Minecraft

“NetEase heeft zich goed ontwikkeld in de laatste jaren en is overgestapt op het ontwikkelen van games op globaal niveau”, benadrukt Ahmad. “Voorheen waren we erg druk met het ontwikkelen van games voor China. Nu creëren we games voor een globaal publiek met lanceringen als Cyber Hunter, een sciencefiction-Battle Royale-game. Deze game heeft bewezen dat NetEase in staat is om games eerst in het buitenland te lanceren, voor ze in China lanceren.

“We gaan er vanuit dat het bedrijf overzees flink gaat groeien in opbrengst in de komende jaren. Daarnaast is NetEase in staat geweest om als een van de grootste game giganten eruit te springen door zich te focussen op kwalitatief hoge zelfontwikkelde games”, concludeert Ahmad.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren