1. Iron Man VR laat je diepste Marvel-fantasieën uitkomen - preview

Iron Man VR laat je diepste Marvel-fantasieën uitkomen - preview

Een van de grootste verrassingen van de allereerste State of Play-voorstelling was de aankondiging van de PlayStation VR-exclusive Iron Man VR. We kunnen ons al best snel wat voorstellen bij een virtual reality-game gebaseerd op de roodgoud gekleurde metalen held, maar wat we werkelijk van de game konden verwachten, was nog onduidelijk. Gelukkig konden we al aan de slag met een preview-build tijdens een event in New York om antwoorden te vinden op onze vragen.

De meest prangende vraag is toch wel wat voor omvang het team voor dit project in gedachten heeft. We hebben al genoeg matige ‘vr-experiences’ voorgeschoteld gekregen die een korte looptijd hebben en extreem oppervlakkige gameplay door onze strot duwen. Nog voordat we de headset op mochten doen, werd ons al verteld dat dit echt als volwaardige game wordt gezien, en niet te vergelijken is met de marketingtroep die hierboven omschreven staat.

Sierlijk door de lucht suizen

Iron Man VR

Wat Iron Man VR precies doet, is gemakkelijk te omschrijven: je vliegt door de lucht dankzij je uiterst capabele pak en schiet afwisselend laserschoten vanuit je handen of ramt doelwitten met je vuist. In een klein gedeelte van onze demo speelden we als Tony Stark zonder pak aan, wat eigenlijk alleen een veredelde cutscene was om het verhaal uit te leggen met wat minimale gameplay. Toch, de afwisseling was niet vervelend en kan een prima voertuig zijn om wat expositie aan de speler over te brengen.

Het concept voor Iron Man in virtual reality klinkt volkomen logisch. Wie wil nou niet door de wolken schieten als toch wel de coolste Avenger? Ontwikkelaar Camouflaj is er gelukkig in geslaagd om deze cruciale vliegbesturing uitstekend te implementeren. Iron Man vliegt, zoals Marvel-kenners weten, door middel van stuurraketten in de palmen van zijn handen en in zijn laarzen. Dat eerste vertaalt bijzonder goed naar de PlayStation Move-controller die je moet gebruiken. Mik simpelweg je handen naar achteren en je beweegt naar voren. Houd je handpalmen voor je uit en je gaat achteruit. Uiteraard werkt dit ook voor verticale bewegingen. De precisie die je nodig hebt om ingewikkelde manoeuvres te maken is gelukkig aanwezig, waardoor je met gemak de lastigste routes zonder slag of stoot beheerst. Een boost met korte cooldown staat bovendien garant voor een toepasselijk gevoel van snelheid, wat uiteraard niet mag ontbreken in een game als deze.

Iron Man VR
Iron Man VR

Stoten en vertelling in aanbouw

De andere bewegingen die je met je handen doet zijn schieten, slaan en sporadische QTE’s. Op het schieten valt weinig aan te merken; de nauwkeurigheid van de Move-controller laat weinig te wensen over. De melee-mechaniek zou echter nog wel wat soepeler kunnen gaan. Om vijanden met je vuist te belagen, moet je de reticle van een van je handen op het slachtoffer houden, vervolgens een klein knopje op de Move-controller vasthouden en een duwbeweging met je arm maken. Als dit ietwat klunzig klinkt, dan komt dat omdat dit zo ook voelt. Omdat je laserschoten oververhit kunnen raken, moet je tussendoor de melee-optie dus wel benutten. Gezien het feit dat de overige mechanieken wel soepel aanvoelen, is dit iets waar Camouflaj nog wat aandacht aan mag worden besteed voor de release.

Iron Man VR

Iron Man VR is net per se gebaseerd een bestaande verhaallijnen van de stripboeken. De ontwikkelaar zegt een eigen draai te willen geven aan de franchise, net als Insomniac dat deed bij hun Spider-Man-game van vorig jaar. Van wat wij hebben gezien in de demo is het niveau echter niet zo hoog als we in Spider-Man zagen. Slechte grappen en over-the-top voice-acting deed niet veel om ons enthousiast te maken over de personages of het verhaal. Maar in alle eerlijkheid hebben we wel maar een klein stukje gezien en duurt het nog wel even voordat Iron Man VR het daglicht ziet.

Uiteindelijk is Iron Man VR gelukkig meer dan een goedkope vr-experience en kan met gemak op eigen benen staan. Hoewel de game zijn ruwe randjes nog kent en het acteerwerk ons niet heeft weggeblazen, is het belangrijkste aspect - heerlijk door de wolken schieten als je favoriete superheld - tot nu toe wel volop aanwezig. Dit wordt een ervaring die zonder virtual reality juist alle impact verliest en dat is precies wat we willen van nieuwe PlayStation VR-games: unieke gameplay die het de moeite waard maken om de ietwat onhandige vr-bril uit de kast te halen.

Iron Man VR zal later dit jaar exclusief voor PlayStation VR verschijnen.

Lucas May Hoofdredacteur van Gamer.nl. Liefhebber van de gekheid die deze maffe industrie met zich meebrengt. Perfecter dan Spelunky en Tetris wordt het niet.