1. Killzone 2 is nog steeds mijn Halo killer – Column

Killzone 2 is nog steeds mijn Halo killer – Column

De fps is tien jaar oud

Wat gaat de tijd toch hard. Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren hoe ik op InsideGamer video’s van Killzone 2 bekeek, dromend over mijn eigen PlayStation 3. Een analyse van de game wees me erop dat hij al tien jaar oud is, dus het is hoog tijd om er eens op terug te kijken. Want Killzone 2 is en zal altijd mijn Halo killer blijven.

Sinds het succes van Halo: Combat Evolved op Microsofts Xbox streefden veel ontwikkelaars en uitgevers naar dezelfde glorie. Een daarvan was Sony, die een waardige concurrent zag in Guerrilla Games’ Marines. Na de deal werd de aanvankelijke budgetgame omgedoopt tot de blockbuster Killzone die lanceerde in 2004. Killzone was bij lange na niet de knaller waarop PlayStation 2-bezitters hadden gehoopt, maar als tienjarige was ik me niet bewust van het lachwekkende sounddesign, het matige levelontwerp en de technische problemen. Ik had geen Xbox met Halo tot mijn beschikking, maar wilde toch lekker knallen. En dat kon prima.

Indrukwekkend

Met deze voorliefde keek ik, en Killzone-fans met mij, uit naar het vervolg. Zoals wel vaker het geval is bij PlayStation-games werd Killzone 2 veel te vroeg aangekondigd. Voormalig Sony-CEO Kazuo Hirai toonde tijdens E3 2005 een prachtige conceptvideo die was bedoeld voor intern gebruik, maar door een uitspraak van een marketing-baas door het publiek werd opgevat als in-game beelden. Zo schiep Killzone 2 onrealistische verwachtingen en werd het de eerste in een rijtje van beruchte gedowngradede games.

Die hoge verwachtingen moeten de nerveuze ontwikkelaar motivatie hebben gegeven om een prachtige game af te leveren, want het eindproduct heeft Guerrilla neergezet als paradepaardje van Sony’s consoles. Voor deze terugblik startte ik de game weer eens op en het is verbazingwekkend hoe goed de game grafisch overeind blijft. De manier waarop kogels in de muur vliegen oogt realistisch, explosies geven een overtuigende lichtflits en de manier waarop gasflessen rondvliegen en muren afbrokkelen halen bijna de huidige standaard voor physics.

Met name de bleke Helghast maken nog steeds een diepe indruk. Ze lijken helaas lang niet zo slim als in 2009, maar de impact van kogels op hun lichaam is nog steeds bijzonder realistisch. De marketingterm daarvoor was dat ze verschillende hitpoints hebben, wat inhoudt dat elk lichaamsdeel anders reageert op inslagen. Een schot in de benen doet ze bijvoorbeeld omver donderen en het werkt nog steeds om eerst de helm eraf te schieten en dan te gaan voor een bloederige headshot. Bekijk het gifje hieronder en je snapt waarom het in 2019 nog steeds zo overtuigend is.

Tocht door de hel

Hoezeer de bovenstaande omschrijving fijne herinneringen oproept, besef ik dat gamers eigenlijk behoorlijk verdeeld zijn over de game en de Killzone-franchise over het algemeen. Onderdeel hiervan is het donkergrauwe uiterlijk van de games, waarbij dat van het tweede deel de kroon spant. Het past bij veel actiegames uit het vorige decennium, die om de een of andere reden gerenderd worden met een sepiafilter. Ook vallen mensen over de trage besturing en hoge input lag. Call of Duty 4 en Halo 3 zetten immers twee jaar eerder al de standaard voor shooters op de PS3 en Xbox 360 en voelen ontzettend responsief aan. Ik ben groot fan van die games en zie de term ‘Halo killer’ meer als een rebelse poging om de eerste koning der console-shooters te onttronen dan een game die daadwerkelijk beter is.

Juist de grauwigheid en lompigheid die sommigen tegenstaan maken Killzone 2 naar mijn mening zo meeslepend en onderscheidend. De planeet Helghan is geen vakantieoord, maar een donkere, vieze planeet waar een Nazi-achtig regime zich huisvest. En het gevoel van schieten is nu eenmaal ontzettend zwaar en welgekozen bij de realistische insteek van de game. Richten gaat langzaam, terugslag van wapens is gigantisch en gevechten voelen log en zwaar. In combinatie met talloze effecten als bliksem en kogels die je om de oren vliegen zet Killzone 2 indrukwekkende slagvelden neer. De weg naar het keizerlijk paleis op Helghan is in feite een smerige tocht door de hel.

Ondanks veel positieve verhalen zat daarentegen de trage gameplay de multiplayer-modus voor mij in de weg. Ik kan me herinneren dat potjes behoorlijk frustrerend konden zijn, omdat anderen duidelijk sneller waren in richten en schieten. Om de een of andere reden kon ik m’n draai niet vinden tussen de 31 andere spelers en vond ik de beschikbare wapens tegenvallen ten opzichte van Call of Duty. Achteraf gezien was het een mooi voorbeeld voor toekomstige multiplayer-modi, waarvan ik die van Killzone 3 helemaal grijs gespeeld heb.

Niet perfect

Van de plot van Killzone 2 is weinig bij me blijven hangen, en dat is nooit een goed teken. Ik herinner me nog dat (de Limburger?) sergeant Sev de hoofdrol speelt en met zijn team de inherent slechte keizer Scolar Visari moet omleggen. Wat daartussenin gebeurt is ondergeschikt aan de typische actiemomenten van de campagne, die overigens vrij abrupt eindigt. Killzone 3, dat eerlijk gezegd iets verser in het geheugen ligt, slaagt er naar mijn mening beter in om de Helghast en cast met personages wat achtergrond te geven.

Misschien zijn Killzone 3 en andere vervolgen door de verbeterde besturing en de uitgebreidere multiplayer-modi objectief gezien betere games, maar er is iets aan Killzone 2 dat me voor altijd bij zal blijven. De baanbrekende graphics en physics, het ontzettend lompe gevoel van schieten en het unieke gevoel van knokken op een vijandelijke planeet maken het, hoe graag Guerrilla Games die term wil vergeten, mijn Halo killer.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Leuke column! Ik vind alleen wel dat hij heel abrupt stopt. (Of is dat een hommage aan Killzone 2 ;) ) Je gaat best diep in op deel 2, en deel 3 komt er dan nog even achteraan. Ik had het wel leuk gevonden als je had uitgelegd waarom Killzone 3 dan beter was in de multiplayer enzo.
  • Ik heb killzone 2 en 3 beide meerdere malen uitgespeeld en in mijn ogen zijn dit, met name deel drie, de beste shooters die ik gespeeld heb. Vooral singleplayer. Vond het leunen over objecten om dekking te zoeken etc. echt super fijn en het zag er allemaal echt spectaculair uit. Ook het geluid vond ik tof.

    Ben overigens niet iemand die heel veel shooters speelt. Halo bijvoorbeeld nooit aangeraakt.

    Multiplayer vond ik killzone wel wat minder overigens. Ik speelde toen nog veel call of duty. Met name mw3 heb ik eindeloos gespeeld en ik was meer gewend aan die snelheid enzo. Maar singleplayer… dat was echt geweldig.

    Ik zou graag nog een keer een nieuw deel zien, maar dan beter dan het laatste deel.

    Cool stukje trouwens.
  • Killzone 2 een Halo killer? Ik lach me rot 🤣🤣🤣 de Killzone franchise zal nooit zo populair zijn als Halo.
  • @Krimson Sinister

    Alsof Halo nog zo populair is. De vijver der shooters is immens en de Halo fans van toen zijn al lang uitgestorven.

    Met Star Wars heb je tenminste een verfrissing van fans. Daar zie je de prequel-hatende bierbuiken die Luke aanbidden, gelukkig vervangen zien worden door millenials die de episode 1-3 Jedi gevechten awesome vinden en snotneuzen die de gespierde stylo, genaamd Kilo Ren, super cool vinden.

    Halo is passé composer.
  • @Don Carpaccio
    Pardon?! =) Hier een groot Halo fan. En het aantal mensen dat enthousiast is voor Halo Infinite is gigantisch.
  • @Gaaiz

    Ik overdrijf graag ;-D

    Maar het is toch zo dat Halo, ondanks nieuwe games, toch een pak minder populair en bekend is bij de nieuwelingen.

    PS: kan niet wachten op de Steam release!
  • @Krimson Sinister
    Inderdaad. De campaign was een matige tunnel shooting gallery rit met een hoop geschreeuw om niks en mp was redelijk op zijn best.
    Ik denk dan ook dat de schrijver teveel Digital foundry heeft gekeken de afgelopen week en daardoor wat verblind is ;)
  • Killzone heeft een bepaalde charme en dat is niet omdat het een een van een NL bedrijf afkomt, maar de manier hoe bepaalde gameplay elementen geïntegreerd zijn.

    Ergens hoop ik dat Guerrilla Killzone weer eens oppakt (desnoods door een 2e team). Killzone heeft zoveel potentie om bv next-gen echt iets bijzonders te laten zien. Na Horizon geloof ik best dat Guerrilla hier wat gaafs mee kan maken. Laatste tijd verschijnen op bijvoorbeeld ResetEra en Neogaf vaker threads over killzone.
  • Killzone kan bij mij ook wel op wat liefde rekenen al zou ik de game geen halo killer durven noemen. Daarvoor vond ik de mp wat mager ivm. Maar ik ben wel trots bezitter van een fraaie press edition! Nieuw deel is zeker welkom
  • Ze wilden dit niet als halo killer presenteren, dus waarom…
  • Uhm , Halo killer ??
  • Ik kan best in zien dat killzone een halo killer is sowieso qua story ( in hoeverre verhaal in fps games zijn) qua mp misschien niet echt.

    Ik ben totaal geen fps fan maar als ik moet kiezen tussen de twee ga ik toch voor killzone (en nee dat is niet om dat playstation mijn voorkeur heeft)
  • @Meta_coola

    De naam Master Chief zegt al genoeg dat niet alleen de MP van Halo populair is. Zeer zeker ook de campaign is populair.

    Master Chief is een soort mascotte voor de Xbox. Dat kan ik niet over Killzone zeggen hoor.
  • @Meta_coola
    Sowieso qua story?! Je hebt Halo toch wel gespeeld, Meta? Er zijn zelfs hele boeken reeksen over de lore van Halo.
  • @Gaaiz

    Ja en toch vind ik killzone qua verhaal beter.

    En omdat er ook boeken zijn over de lore van halo is het verhaal gelijk goed?

    Ik weet haast zeker dat je mij voor gek verklaard als ik zeg AC heeft qua gaming één van de beste verhalen want er zijn veel boeken over de lore van AC.
  • @Meta_coola
    Ik ben juist een van de mensen die het erg waardeert dat je zoveel passie steekt in AC, en geloof ook dat het verhaal goed in elkaar zit. Ik zal nooit de boeken lezen, maar de film vond ik bijvoorbeeld erg gaaf.
    Dat er boeken over zijn wil inderdaad niet zeggen dat het goed is, maar het feit dat ik de games en boeken heb gelezen/gespeeld is voor mijzelf overtuigend genoeg. Daarnaast moet de hele franchise/fanbase zelf al genoeg "bewijs" zijn..

    Je doet me gewoon een beetje pijn als Halo "sowieso" een slechte story heeft. Staat niet letterlijk in je tekst natuurlijk, maar zo komt 't wel over.
  • Ik zou het eerder begrijpen als men de voorkeur geeft aan de rauwere opzet van Killzone die ik wel kon waarderen. Als in bloed/gore en impact van wapens op lichamen. Halo zou van mij wat rauwer mogen. Maar kijk je naar AI, het verhaal er omheen, de besturing en hoe alles aanslaat ook met voertuigen dan schaal ik Halo hoger in. Voor het verhaal van Killzone hoef je het ook niet te doen imo. Het is gewoon een hele lekkere game maar het verhaal heeft niet echt diepgang, een sterk plot of characters die je erg bijblijven. Vind ik dan.
  • Laat me niet lachen Jacco. ;)
  • Al moet ik wel zeggen dat ik technisch killzone 2 een stuk beter vond dan eender welke halo die er die generatie uitkwam. Alleen naratief was i niet zo overtuigd.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren