1. Kingdom Hearts 3 hands-on preview – Een Disney-tekenfilm komt tot leven

Kingdom Hearts 3 hands-on preview – Een Disney-tekenfilm komt tot leven

Op papier blijft de combinatie van Final Fantasy-games met Disney-personages op z’n zachtst gezegd een beetje vreemd. In de praktijk is het echter een briljante combo, die in Kingdom Hearts 3 beter dan ooit wordt uitgewerkt.

Eye-candy

We kregen op een evenement in Los Angeles als een van de eersten ter wereld de kans om Kingdom Hearts 3 te spelen. De demo die klaar stond bestond uit twee delen, oftewel twee verschillende Disney-werelden. Het eerste deel is een voorproefje van de Hercules-wereld, waarin we het met Sora, Donald Duck en Goofy op moeten nemen tegen een gigant. Het eerste dat ons opvalt zijn de graphics van Kingdom Hearts 3, want goeiedag, we zijn zo ongeveer een Pixar-film aan het besturen! Disney en Square hebben hun krachten gebundeld wat betreft de grafische stijl en het resultaat is serieus verbluffend. We spelen de game op de PS4 Pro op een 4K-monitor en de game bestaat uit niets minder dan pure eye-candy. Prachtig is een understatement.

Kingdom Hearts 3

Het tweede dat opvalt is hoe fijn de gameplay is uitgewerkt en hoe heerlijk de game zich laat besturen. Het vechtsysteem is flink uitgebreid ten opzichte van z’n voorgangers, waardoor je veel meer mogelijkheden hebt. Iedere keer als je drie succesvolle aanvallen uitvoert, is het mogelijk om naar een volgende fase te gaan. In de tweede fase verandert je wapen en kan je nieuwe aanvallen uitvoeren, tot je er weer drie hebt gehad en dan kun je naar fase 3, met weer een upgrade voor je wapen en nieuwe attacks. Je hebt daarnaast ook nog eens verschillende wapens, waartussen je live kunt schakelen, wat spectaculaire combo’s op kan leveren. Het werkt als een malle!

Koffiekopje

Dit systeem zorgt voor veel variatie in de gevechten en wordt nog eens extra gevoed door de vele speciale moves die je kunt uitvoeren. Net zoals in Final Fantasy kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van magie, zoals Fire of Blizzard. Ook deze magie kan naar de volgende fase gaan, waardoor je Fira, of in fase 3 zelfs Firaga kunt gebruiken. Het meest indrukwekkend zijn echter de speciale Disney- moves. We hebben er een aantal gezien die we eigenlijk niet willen verklappen, maar ter illustratie noemen we er een.

Kingdom Hearts 3

We kennen allemaal de Disney-attractie met de draaiende koffiekopjes uit Alice in Wonderland wel, toch? Die kan je in-game inzetten en met je koffiekopje vol tegen de slechteriken beuken. Het is leuk, het is herkenbaar, het is spectaculair en de game zit er vol mee. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele Disney-summons die je kunt oproepen om je mee te helpen tijdens gevechten, zoals Wreck-it-Ralph en zeemeermin Ariël.

Toy Box

De Hercules-demo is eigenlijk een soort tutorial voor gevechten, maar in het tweede deel van de demo kunnen we op ons gemak de Toy Story-wereld checken, die in Kingdom Hearts 3 ‘Toy Box’ wordt genoemd. Het is in dit gedeelte van de demo waarin we oprecht verliefd worden op de game. Het is werkelijk alsof je een Toy Story-film aan het bekijken en besturen bent, waarin tussenfilmpjs meesterlijk overlopen in gameplay. Je hebt de kans om de kamer van Andy volledig te onderzoeken en komt onderweg uiteraard bekende personages tegen, zoals Woody, Buzz Lightyear en die gekke T-Rex, die de missie met je aangaan en met je meelopen en vechten.

Kingdom Hearts 3

Het is lastig te omschrijven hoe magisch dit allemaal is. Het is alsof je innerlijke kinderlijkheid ontploft van blijdschap. Als kind droom je er van om Disney-werelden te bezoeken en nu zie je het voor je neus gebeuren, met zelf de controller in je handen. Dat was in Kingdom Hearts 1 en 2 ook al wel een beetje, maar het is in Kingdom Hearts 3 nog veel beter uitgewerkt en door de grafische pracht is het geloofwaardiger dan ooit. Weet je nog hoe je vroeger fantaseerde over hoe tof het zou zijn als games er net zo mooi uitzagen als Pixar-films? Kingdom Hearts 3 doet het en gaat er in de meeste animaties zelfs dik overheen. Het kind in ons had tranen van geluk.

Pareltje

Wat Kingdom Hearts 3 echt speciaal maakt is het totale plaatje van de stijl en de gameplay. De grafische stijl en Disney-setting spreekt het kind in je aan, maar de gameplay en gevechten de hardcore gamer. Als je Disney volledig zou strippen van Kingdom Hearts 3, houd je nog steeds een hele strakke actie-rpg over, die kwalitatief op het niveau zit van een Final Fantasy-game.

De Disney-werelden en -personages maken Kingdom Hearts 3 magisch, maar zelfs als je daar niet zo veel mee hebt, lijkt dit een topgame te worden, die gemakkelijk is om te spelen, maar moeilijk is om een meester in te worden. Als de rest van de game net zo goed is uitgewerkt als de Hercules- en Toy Story-werelden, wordt dit een pareltje die bij iedereen hoog op het verlanglijstje moet komen te staan.

Het enige dat nog ontbrak op het event was de releasedatum van Kingdom Hearts 3. Tetsuya Nomura liet echter wel weten tijdens de E3 nieuwe info en een trailer uit te geven, dus je kunt er gif op innemen dat de releasedatum dan wordt aangekondigd.

Door Florian Houtkamp

Crew De redactie van InsideGamer.nl