1. Kingdom Hearts 3 Review - Maakt de verwachtingen waar

Kingdom Hearts 3 Review - Maakt de verwachtingen waar

In Kingdom Hearts 3 bereiden Sora, Donald en Goofy zich voor op de allesbepalende clash tussen licht en duisternis. De Dark Seeker-saga, het verhaal over Master Xenohart en zijn zoektocht naar Kingdom Hearts, loopt op zijn einde. Tijdens je reis ga je van Disney-wereld naar Disney-wereld om te zoeken naar zeven beschermers van het licht en probeer je meer te weten te komen over de ultieme strijd. Na acht Kingdom Hearts-games zou je denken dat het onmogelijk is om spelers te verrassen, maar niets is minder waar.

Disney en Kingdom Hearts

Neem bijvoorbeeld de spelwerelden. Sinds de tweede Kingdom Hearts uit 2005(!) is het Disney- en Pixar-materiaal voor de serie alleen maar aangevuld, en deze nieuwe game maakt daar dankbaar gebruik van. Toy Story voelt bijvoorbeeld direct aan als een ideale plek, waar Sora, Donald en Goofy worden veranderd in kleine speelgoedfiguurtjes. De omgeving is daardoor kolossaal en zorgt er gelijk voor dat jij je daadwerkelijk in een Toy Story-film waant. Grotere speelgoedfiguurtjes dienen als mechs en een ballenbak lijkt van afstand op een oceaan met ballen in plaats van water. Mede dankzij de bekende soundtrack uit de films en de stemacteurs is het Toy Story-level een feest van herkenning en een van de hoogtepunten in Kingdom Hearts 3.

Kingdom Hearts

Elk afzonderlijk gebied heeft zijn eigen vijanden, bekende personages en verhaal. Soms is dat verhaal een bewerking van wat er in de films gebeurt en soms gaat het juist verder waar de film eindigt. Zo zien we de personages uit Big Hero 6 de mantel ‘held’ verder oppakken en worden ze nog sterker dan dat ze in de film zijn. Je weet dus van tevoren niet wat je kan verwachten op het moment dat Sora en co. een nieuwe wereld betreden. Daarnaast geeft de invloed van heartless en ander gespuis een lichte wending aan het bronmateriaal, dus hoeven doorgewinterde Disney-fans zich niet te vervelen.

Verhaal in een verhaal

Elke nieuwe wereld is in feite een soort losstaande aflevering in een serie. De nadruk ligt erg op wat er in die wereld plaatsvindt, in plaats van op het overkoepelende verhaal. Dat zorgt ervoor dat het grotere verhaal traag op gang komt, maar als het eenmaal loopt, richting het einde van de game, dan schiet het als een heuse achtbaanrit vooruit. De strijd waar de hele serie naar heeft opgebouwd vindt eindelijk plaats en Sora confronteert eindelijk Master Xenohart, degene die achter alle ellende in de serie zit. Dat er zo’n complete, complexe serie achter die conclusie zit, maakt deze game echter wat ontoegankelijk voor nieuwkomers.

Kingdom Hearts 3

Waar de Kingdom Hearts-serie inmiddels uit acht games bestaat en elk van deze games een ander deel van Sora’s relaas vertelt, is het namelijk vrijwel onmogelijk om als leek alles goed te volgen. Zeker tegen het einde van de game, wanneer de Disney-dingen langzaam wegvallen en het voornamelijk om Kingdom Hearts draait. Op dat moment komen ongelofelijk veel personages in beeld met elk een eigen geschiedenis dat zelfs doorgewinterde fans zich even achter de oren moeten krabben. Wie is wie ook alweer en wat zijn hun motieven?

Vrijheid binnen de gevechten

Dat betekent daarentegen niet dat dit derde deel veel leunt op oud materiaal. Er is ook veel vernieuwing, in het bijzonder in de vechtgameplay. Het basisconcept uit het eerste deel (in een menu herhaaldelijk op een knop drukken om je actie te kiezen) blijft bestaan, maar er zijn diverse toevoegingen gedaan om dit vloeiender te maken. Zo zijn er drie lagen in het quick menu toegevoegd, waardoor je meer opties hebt dan ooit, en kent elke keyblade die je tijdens je reis verzamelt een unieke tijdelijke transformatie. Na het doen van voldoende schade kan bijvoorbeeld de keyblade uit Twilight Town veranderen in twee pistolen waarmee je over het speelveld vliegt. De keyblade uit Monsters Inc. geeft Sora dan weer de beschikking over twee grote jojo’s om vijanden mee in elkaar te slaan. Met meer dan tien blades zijn dat flink wat opties.

Kingdom Hearts 3

Waar je in voorgaande games de mogelijkheid hebt om één keyblade te gebruiken, kun je nu met een druk op de knop wisselen tussen maximaal drie verzamelde keyblades. Zodoende kun jij je tactiek snel afstemmen op de tegenstander. Sta jij bijvoorbeeld oog in oog met een groep heartless dan komen de Double Arrowguns goed van pas omdat ze flinke area of effect-schade doen en de Twin Yo-Yos zijn juist goed te gebruiken tegen eindbazen of monsters met veel levenspunten.

Naast die verschillende keyblades kunnen Sora, Donald en Goofy ook verschillende vaardigheden vrijspelen. Denk dan aan bijvoorbeeld meer mobiliteit voor Sora, een verhoogde weerstand tegen vuuraanvallen, of een counteraanval na het afweren van een klap. Afhankelijk van je speelstijl kun je je dan richten op magie, combo’s, verdedigingsmogelijkheden, of een combinatie daarvan.

Kingdom Hearts 3

Tjokvol content

Sora beweegt daarbij veel vloeiender dan ooit tevoren, zowel binnen als buiten gevechten, doordat hij zich kan afzetten van wanden en palen en hij letterlijk torenhoge muren op kan rennen en zwevend door de lucht van A naar B gaat. In gevechten gaat dit af en toe zelfs zo snel dat het voor de camera moeilijk bij te benen is. Een lock-on-systeem moet uitkomst bieden, maar ook dat systeem raakt soms de vijand uit het oog, waardoor je weleens een goedkope klap van de tegenstander krijgt.

Kingdom Hearts 3

Gelukkig werkt de camera naar wens in de Gummi Ship-segmenten. Deze ruimteschipstukken zijn 3D-shoot ‘em ups waarin je diverse vijanden kapot kan schieten en ondertussen van wereld naar wereld vliegt. In voorgaande delen is dit voornamelijk on-rails, maar in het derde deel biedt de ruimte letterlijk meer ruimte en zijn er zelfs optionele eindbazen die je kunt verslaan voor zeldzame materialen, waarmee je het Gummi Ship kunt verbeteren.

Sowieso zit Kingdom Hearts altijd bomvol content, van bijvoorbeeld kookminigames met Remy de rat uit Ratatouille tot Classic Kingdom-minigames (Mr. Game & Watch-achtige spelletjes). In het geval van de kookminigames maak je een gerecht dat je bijvoorbeeld tijdelijk meer health geeft, en levert het voltooien van alle Kingdom-minigames een unieke keyblade op. Zodoende is er meer dan genoeg te doen buiten het reguliere avontuur en hoeven Sora en zijn vrienden zich nooit te vervelen.

Al met al is Kingdom Hearts 3 een waardige afsluiter van de Dark Seeker-saga die in 2001 is gestart. Het verhaal is voor de diehard fans een genot om te volgen, maar we raden je aan om je als beginneling op zijn minst in te lezen. Heb je echter elk deel uit de serie tot op heden gespeeld, dan zal je met plezier enorm veel verwijzingen herkennen naar zelfs de meest niche Kingdom Hearts-momenten. Het derde deel mag dan ook gezien worden als beloning voor het lange wachten en het is een smakelijke kers op de Kingdom Hearts-taart.

Door Wes Rijckaert

Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts 3 maakt de verwachtingen meer dan waar. Het overkoepelende verhaal mag dan traag op gang komen en niet altijd even helder te volgen zijn, het is een feest van herkenning om je bekende personages uit de voorgaande games terug te zien. Geen Kingdom Hearts-game speelt zo lekker als dit derde deel en met een scala aan prachtige (Disney)-werelden zorgen Sora en co. voor een constante glimlach op je gezicht.
8,5
85
Score: 85