1. Kirby’s Extra Epic Yarn review – Biedt zowaar een uitdaging

Kirby’s Extra Epic Yarn review – Biedt zowaar een uitdaging

Maar niet altijd op de juiste manier

De Kirby-franchise bestaat al 27 jaar en zoals veel grote series was het niet altijd koek en ei. In 2010 waren fans bang dat de roze bal net als verscheidene franchises in de ijskast was gestopt, maar gelukkig werd Kirby’s Epic Yarn aangekondigd voor de Wii. Hoewel er weinig noemenswaardigs is veranderd in de opvallende wereld van Patch Land, is het ontzettend fijn om ernaar terug te keren op de 3DS.

In Kirby’s Extra Epic Yarn hangt de wollen wereld Patch Land aan een zijden draadje. Een boze tovenaar met een magische sok heeft de wereld daar namelijk verscheurd en laat de wanhopige Prince Fluff, de oorspronkelijke hoofdpersoon van de game, daar achter. Als Kirby wordt verleid door een sappig ogende tomaat wordt hij opgezogen naar de andere wereld en is het aan de nu roze hoop wol om de boel weer aan elkaar te naaien.

kirby

Tijdloze art style

Het is even wennen om na al die grafisch indrukwekkende Switch-games de 3DS weer op te starten, maar de tijdloze art style van Epic Yarn maakt deze terugkeer zo aangenaam als de wereld zelf. Kleuren springen van het scherm, omgevingen zijn duidelijk gelaagd en de game is gewoon fijn om naar te kijken. Dit uiterlijk dient uiteraard een hoger doel, namelijk een interactieve wereld die niet draait om pure platformactie, maar het ontdekken van de drie schatten per level en het verzamelen van zoveel mogelijk kralen.

Kopieervaardigheden maken plaats voor een wollen zweep, want probeer maar eens een Waddle Dee op te zuigen zonder een maag of longen. Met dit wapen slingert Kirby door levels, pakt en werpt hij vijanden, trekt hij delen van de omgeving naar zich toe en ritst hij lappen wol aan elkaar om de weg vrij te maken. Dit laatste gebeurt op dusdanig uiteenlopende manieren dat we er prettig aan herinnerd worden dat Epic Yarn een uitzonderlijk gevarieerde platformer is. De ene keer verkennen we een donker strand om de zon te wekken en de andere keer worden we al magmastromen ontwijkend achterna gezeten door zo’n enge diepwatervis.

kirby

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de manieren waarop Kirby zelf kan transformeren in allerlei objecten en wezens. In plaats van rennen verandert Kirby in een auto, om te zweven wordt hij een parachute en de meeste levels eindigen met een speciale transformatie. Net als op de Wii zijn ze niet allemaal even geslaagd, maar als we surfend door een level razen of als Kirby-vormige tank die vervelende boom ervan langs geven, genieten we op en top.

Een duivelse modus

Kirby’s Epic Yarn is op de Wii goed ontvangen, maar door sommigen ook bekritiseerd vanwege de lage moeilijkheidsgraad. In het origineel is het letterlijk onmogelijk om te sterven en kun je alleen je zuurverdiende kralen verliezen. Om hier iets aan te doen introduceert ontwikkelaar Good-Feel de Devilish Mode, waarin Kirby maar vijfmaal geraakt mag worden en een door de wol geverfde duivel hem op de hielen zit. De naam van de modus is bijzonder accuraat, want Extra Epic Yarn biedt zowaar een uitdaging. Het wezen verschijnt en gooit objecten of probeert je te rammen met zijn puntige hoofd, waardoor je voor het eerst meerdere keren het loodje kunt leggen in een Kirby-game.

kirby
kirby

Op zich is de moeilijke modus een uitstekend idee, maar hier en daar blijkt duidelijk dat de levels er niet voor zijn ontworpen. In bepaalde levels waar je bijvoorbeeld recht naar boven moet springen of als wolsliert naar een soort gat in de grond glijdt, kan de duivel behoorlijk op de zenuwen werken. Soms kun je hem nu eenmaal met geen mogelijkheid ontwijken en sterf je om weer helemaal naar het begin van het level gezet te worden. De 3DS-versie introduceert gelukkig een aantal Ravel Abilities zoals een zwaard of tornado om het beest een klap voor z’n kop te geven, maar omdat hij binnen de kortste keren weer verschijnt heeft dit weinig zin.

Bovenstaande problemen vallen nog te bezien, omdat de Devilish Mode uiteindelijk toch de uitdaging toevoegt die de game mist. Het verstoren van de prachtige soundtrack is echter een substantieel minpunt aan de modus. Even waren we vergeten hoe goed de pianomuziek van de game, en zo nu en dan een heel orkest, klinkt. De komst van de duivel leidt namelijk een ontzettend nerveuze en eentonige melodie in en het feit dat hij binnen tien seconden weer terugkeert na een rake klap helpt hier niet bij.

kirby

Minigames

Daarom raden we aan Kirby’s Extra Epic Yarn te spelen zoals de game is bedoeld. Dat houdt in dat je levels verkent om parels te vinden en ongedeerd het einde van een level probeert te bereiken. Sowieso is het leuk om omgevingen te verkennen en te zien wat voor creatieve platformelementen er nog meer te vinden zijn, maar ook krijg je beloningen in de vorm van meubilair voor je flat en nieuwe levels voor de minigames.

Het origineel bevat overigens een aantal halfbakken verstoppertje-minigames, maar Extra Epic Yarn introduceert twee gloednieuwe, uitgebreidere spellen. In Slash and Bead hak je je een weg door monsters als Meta Knight in ruil voor seconden, totdat de tijd op is. Onze favoriet is echter Dedede Gogogo, waarin je als pinguïnkoning door levels rent en zoveel mogelijk kralen verzamelt. Helaas zijn er maar een paar levels beschikbaar, maar de venijnige plaatsing van bommen nodigt uit om ze nog een paar keer te spelen.

kirby
kirby

Terug naar Patch Land?

De vraag is natuurlijk of je Extra Epic Yarn in huis moet halen voor deze en eerdergenoemde toevoegingen. De Devilish Mode biedt extra uitdaging, maar is niet sterk genoeg om een tweede speelsessie te rechtvaardigen. Ook zijn de minigames leuk, maar niet baanbrekend. Toch heeft deze 3DS-versie ons eraan herinnerd dat Epic Yarn een prachtige en gevarieerde game is, die ontzettend creatieve, verkennende platformactie biedt. Bovendien worden we gewoon vrolijk van Patch Land en die piepende Waddle Dee’s.

Kirby's Extra Epic Yarn is vanaf 8 maart beschikbaar voor de 3DS.

Kirby's Extra Epic Yarn

Kirby’s Epic Yarn is negen jaar na release nog steeds een hele bijzondere platformer. De werelden zijn nog even mooi en creatief en deze 3DS-versie biedt eindelijk wat uitdaging dankzij de Devilish Mode. Deze nieuwe modus voelt anderzijds soms wat geforceerd en storend aan, waardoor Extra Epic Yarn het beste is als je de game speelt zoals hij oorspronkelijk is bedoeld.
8,2
82
  • Biedt wat uitdaging dankzij Devilish Mode…