1. Sony reduceert laadtijden van diverse PS4-games enorm

Sony reduceert laadtijden van diverse PS4-games enorm

Onder andere The Last of Us Remastered en Until Dawn

Sony heeft van bepaalde PlayStation 4-games de laadtijden opvallend gereduceerd.

Games als The Last of Us: Remastered, Until Dawn en God of War hebben nu veel minder lange laadtijden. Zo zou het laadscherm van The Last of Us: Remastered nog maar zo'n veertien seconden duren, terwijl het voor de update langer dan een minuut duurde om de game te laden. Until Dawn heeft nauwelijks nog noemenswaardige laadtijden, en ook God of War laadt sneller in.

Sony heeft deze wijzigingen niet officieel aangekondigd, dus het is niet duidelijk hoe het bedrijf de laadtijden zo opvallend in heeft weten te korten. Op release eerder dit jaar vielen de extreem korte laadtijden van Ghost of Tsushima al op, dus mogelijk heeft het bedrijf deze technologie nu ook toegepast op andere PS4-games. Sommige gamers vermoeden dat het ook samenhangt met de aanstaande release van de PlayStation 5, om deze games klaar te stomen voor backward compatibility.

In onderstaande video's is te zien hoe de laadtijden van The Last of Us Remastered en Until Dawn zijn ingekort.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Beter! De toekomst is mooi.
  • @TommieNL

    Moet je Na gaan hoe het met die custom made SSD voor de PS5 gaat zijn. Snelste en kortste laadtijden op een console ooit.
  • @Meta_coola

    Sneller dan bijvoorbeeld de NES en Master System?
  • @DefenseForceNL

    Ja. Laadtijden van Final Fantasy, zelda, streets of rage, skate or die zijn best lang
  • @Meta_coola

    Ok, ja heb daar toen die tijd eigenlijk nooit zo bij stil gestaan. Toen bij tijden van de NES en Master System was ik eigenlijk nooit bezig geweest of stil gestaan bij laadtijden.

    Maar ja was in 88 ook maar 8 en denk dat je toen die tijd met combinatie van leeftijd daar ook niet zo mee bezig was.
  • @Meta_coola
    De PS5 wordt uiteraard flink snel, maar volgens mij zaten er geen laadtijden in de NES/SNES/SEGA games. Ik zit wat video's te bekijken van de voorbeelden die je noemt, maar heb geen laadscherm gezien. Wel wat "intro's" en informatieve schermen uiteraard, maar dat zijn geen verkapte laadschermen.
    Destijds waren spellen simpelweg gigantisch klein (De originele Mario was 31 KB) en opgeslagen op "flash storage". Weliswaar bij lange na niet zo snel als we nu kennen, maar games waren toen zoveel factoren kleiner in verhouding met nu dat de games "niet" werden geladen.
  • @Gaaiz

    Bedankt voor de verduidelijking. Was zelf ook even op youtube aan het sneupen. Buiten de games die hij noemde bijvoorbeeld een Mario Bros en wat meer games kon ik niet echt laadtijden ontdekken. Tenminste geen lange.

    Daarom vroeg ik het ook, omdat hij zei de snelste console ooit. Hoewel natuurlijk qua graphics en grote van toen en nu komt het niet echt overeen, maar het waren wel consoles.
  • @Meta_coola
    Laadtijden op de NES en Master System. Wat lul je toch weer dom uit je nek…
  • @SmartTies

    Oh wat ben jij toch altijd lekker denigrerend. Als jij een (s)nes of mega Drive cardridge er insteekt zit je niet instant in de game. Maar ofcourse ik zit fout want de Game opstarten is natuurlijk niet laden. Wat dat dus wel is.

    Overigens staat hier de mega Drive II nog dagelijks aan dus ik weet echt wel waar ik over praat.
  • @Meta_coola

    Klopt maar dat is toch met geen enkele game je hebt altijd een hoofd menu en dat soort dingen. Het gaat erom van opstarten he niet vanaf stand by.

    En verder heb je haast geen loading times tussen levels zelf in het 8 bit tijdperk.

    Verder is het overigens ook niet heel boeiend natuurlijk, maar omdat je zei snelste console ooit.
  • @DefenseForceNL

    Klopt. Maar ik bedoel dan ook dat je ook niet instant in het hoofdmenu bent. Dat duurt aantal seconden en dat valt gewoon onder laadtijden.
  • @Meta_coola

    Ja maar nu toch ook niet Last of Us duurt ook 14 seconden. Er staat in de tekst niet echt dat er totaal geen laadtijden of instant hoofdmenu games (nog bestaan).
  • @Meta_coola
    Je roeptoetert maar weer wat als feit terwijl je niet eens lijkt te weten hoe de 8 bit architecturen van deze consoles werken. De makers kiezen er zelf voor om eerst de developer logo's en licentie tekst te tonen. In veel games is dat zelfs weg te klikken zodat je direct in het hoofdmenu komt en aan de slag kan.

    Je hebt iets van 5 Snes games waar daadwerkelijk een port van console X naar console Y is gemaakt en er ingame voor port/unzip purpose een laadscherm verschijnt en er dus geen sprake is van dataladen.
    Another World schiet me te binnen. De developers hadden voor een enhancement chip kunnen kiezen (de FX of DSP chip bijvoorbeeld), maar kozen dan maar voor een ingame unzip waar de matige ricoh chip met matige 8bit databus de polygonen binnen een bepaald grid op een bepaalde wijze tegelijk in beeld kon brengen en dat geport van een Apple IIGS dat al geport was van een Amiga. Dit heeft niets met data laden te maken, maar met code converteren.
  • @SmartTies

    Final Fantasy had vrij letterlijk laadtijden in de tekst.
    Tuurlijk hoort het ook wel bij de appeal van de game… maar er zijn genoeg laadtijden te vinden in NES games.
    Ze zijn vooral geworven in de gameplay zelf. Maar ik als gamer uit 2000 merk echt wel de traagheid die games uit die tijd van nature gewoon hebben.
    Het is zelfs een reden waarom ik NES games vrij onspeelbaar vind.
  • @Ardyn
    Heb jij het niet gewoon over slowdown? Laadtijden zijn geen ding op alles wat tot aan de 64 bit consoles een cartridge heeft.
  • Je hebt waarschijnlijk pas door hoe kort dit is als je straks uit gewoonte vast je telefoon pakt nadat je op start hebt gedrukt. En daarna wil je nooit meer terug.
  • @That Mr Awesome

    Mja ik mis toch den tijd dat ik mijn pc opstartte en ondertussen naar het toilet kon gaan.
  • Dit zijn dus verbeteringen voor de PS4 versie op de PS4? Erg netjes! Is er nergens een statement van Sony te vinden wat ze allemaal hebben gedaan om dit te verbeteren?
  • De SSD van de PS5 is zo snel dat het zelfs de laadtijden van de PS4 verkort via de Cloud.
  • @CerandoX.nl

    🤣🤣. Oké dit is eigenlijk best wel grappig

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren