1. LEGO Harry Potter Collection review - Het is zo fijn op Zweinstein

LEGO Harry Potter Collection review - Het is zo fijn op Zweinstein

Een remaster van het vrolijke LEGO Harry Potter. Eindelijk weer ronddolen op Zweinstein en eindelijk de twee games op één schijfje, zoals het hoort. Een visuele upgrade kon deze game goed gebruiken, maar heeft deze remaster ook extra content gekregen?

Toen het nog te volgen was

Het is fijn om weer even terug te gaan naar een wat oudere LEGO-game, want de laatste LEGO-games zijn zo druk en chaotisch in vertelstijl, dat ze (zeker voor nieuwe spelers) wat moeilijk te volgen zijn. Deze games volgen de gebeurtenissen uit de films, waardoor je het verhaal goed meekrijgt. Cutscenes zijn daarbij voorzien van uiteenlopende LEGO-figuurtjes die zich in de nesten werken, waarbij er altijd wel een grappige draai is gevonden om de game meer dat LEGO-gevoel te geven in plaats van Harry Potter exact na te bootsen.

Zo kun je jezelf dan ook helemaal onderdompelen in Harry Potter-sferen. Je komt langs de leukste locaties uit de films, van de betoverende Wegisweg waar Harry zijn toverstaf krijgt en in Goudgrijp met gekke mijnwagentjes diep onder Londen sjeest, tot de eetzaal van Zweinstein en het bos eromheen, dat weer nieuwe bijzondere wezens introduceert. Je doet ook allemaal typische Harry Potter-dingen, zoals in de bieb sluipen in de onzichtbaarheidsmantel, op een racebezem op de snaai jagen en lekker tuinieren met gillende Mandragora. Zelfs het bouwen van LEGO-objecten wordt gedaan met je toverstaf! Dankzij alle details waan je je even compleet in die magische wereld.

2 voor de prijs van 1

Zodra je het spel opstart, krijg je de keuze of je de eerste jaren van Harry op de tovenaarsschool wilt (her)beleven, of dat je liever een wat ervarener tovenaar uithangt in zijn laatste jaren op school. Op zich had dat niet gehoeven, het was eigenlijk toffer geweest als de twee games waren samengesmolten tot een grote game. Er zitten namelijk weinig verschillen tussen de twee titels, ook omdat deze slechts een jaartje na elkaar verschenen.

Lego

Zweinstein is een geweldige hub

Zweinstein is de hub van die magische wereld, dus daar kun je rondlopen naar verschillende levels. Er is ook in het kasteel zelf een heleboel te ontdekken. Niet vaak hebben we LEGO-games gezien die zo’n indrukwekkende hub bevatten. Je kunt er enorm ver in lopen en je leert er allerlei spreuken die je in de levels weer moet gebruiken.

Die levels bestaan zoals je gewend bent uit het stukmaken van LEGO-objecten voor studs, die je kunt verzamelen om het metertje van het level vol te krijgen en True Wizard te worden. Daarmee verdien je namelijk een gouden blok. Gouden blokken ontvang je ook als je studenten in nood redt. Dat zijn LEGO-figuurtjes die onderweg vastzitten in bijvoorbeeld een plant, of die om andere redenen even niet zo zelfredzaam zijn. Door spreuken goed te gebruiken kun je ze helpen en dat levert jou dus ook iets op. Sowieso loont het om de levels en de hub volledig uit te kammen, want je komt er ook muntjes in tegen waardoor je personages vrijspeelt. Uiteindelijk kun je in LEGO Harry Potter Jaren 1-4 167 personages vrijspelen en in Jaren 5-7 200 personages. In beide games kun je daarnaast 200 gouden blokken sparen.

Lego

Genoeg te doen dus, en daarom heeft TT Games er waarschijnlijk voor gekozen om geen extra content toe te voegen. Jammer, want het zou voor de fans een mooie extra kunnen zijn. Zeker nu er weer een Fantastic Beasts-film is, was daar best een goed moment voor. Nu zit Fantastic Beasts in LEGO Dimensions, maar een bonuslevel of minigame in dat universum voor deze game zou prima hebben gepast.

Een beetje lui

Wat dat betreft is TT Games wat lui geweest. Er is bijvoorbeeld ook niet gekozen om stemacteurs nog wat zinnen te laten inspreken, zodat de Harry Potter-wereld nog meer tot leven zou komen. Nu is het wat stilletjes, want destijds was het in LEGO-games niet zo dat personages telkens gekke oneliners op je afvuren. Ze spreken zelfs helemaal niet.

Gelukkig is die soundtrack zo geweldig, met veel verschillende prachtige muziekstukken uit de films. Soms bombastisch, soms rustig, maar altijd een beetje mysterieus. De bekende klanken spelen in de achtergrond terwijl jij samen met Hermelien, Ron en Hagrid de strijd aangaat met onder andere Draco Malfidus en natuurlijk Hij Die Niet Genoemd Mag Worden, met altijd weer die twijfelachtige Sneep in je kielzog.

Je loopt heel wat af met die vrienden, want je wordt continue van de ene hoek van Zweinstein naar de andere gestuurd. Dat had op zich wel iets handiger uitgestippeld kunnen worden qua route, want op een gegeven moment zijn gedeeltes waarin je al alles hebt stukgemaakt en gevonden, ook niet meer het herontdekken waard. Daarnaast is de camera helaas niet verbeterd, waardoor het bijvoorbeeld met spreuken nog steeds af en toe moeilijk is om het juiste object te selecteren. Je kunt het niet beïnvloeden, waardoor je, zeker als je een beetje in de voorgrond van een level moet zijn, je figuurtje op een andere plek moet zetten om toch te kunnen zien wat je aan het doen bent. Anno 2018 had dit niet gehoeven.

Lego

De grootste en eigenlijk enige verandering aan het spel, is dat er gebruik wordt gemaakt van de kracht van moderne consoles om zo een nog mooiere wereld te tonen. De LEGO-figuurtjes glanzen, zien er strak uit en hoewel er geen extra details in de wereld is toegevoegd, komt de Harry Potter-wereld meer tot leven door net even wat strakkere graphics en levendigere kleuren.

Hallo dynamisch splitscreen

Het is bovendien fijn om de dynamische splitscreen terug te zien in de co-opmodus, zodat je soms allebei je eigen gang kunt gaan, maar ook samen in een groot scherm aan iets kunt werken. Al is ook hier dat incidentele gehannes met de camera, het dynamisch splitscreen hoort bij deze gamereeks en het maakt de co-op-ervaring gezamenlijker dan wanneer je allebei steeds je eigen deel van het scherm bekijkt.

Dat is uiteindelijk waar LEGO-games ijzersterk in zijn: het bieden van een geweldige couch-co-op-ervaring. Zeker met een vrolijk en sfeervol thema als Harry Potter en met de humor die TT Games in zelfs de duisterste situaties weet toe te passen, beleef je samen tientallen uren plezier. Dat deze oude games in een nieuw jasje alleen een visuele upgrade hebben gekregen, is een kleine teleurstelling. Maar weer als LEGO-figuurtje kunnen rondwandelen in de vele gangen van Zweinstein blijft magisch.

LEGO Harry Potter Collection is al een paar jaar uit op PlayStation 4, maar nu ook op Xbox One en Switch. Wij testten de game op een standaard Xbox One.

Lego Harry Potter Collection

LEGO Harry Potter Collection biedt weinig extra’s, buiten een visuele upgrade van een van de sfeervolste LEGO-games die ooit is verschenen. TT Games is een koning in het luchtig maken van zelfs de duisterste kanten van Harry Potters verhaal en daar genieten we acht jaar na de originele release weer volop van.
7,8
78
  • Goed te volgen voor nieuwelingen
  • Nog steeds een grappige en sfeervolle game
  • Visueel spektakel
  • Camerastandpunten blijven een uitdaging
  • Er zitten geen extra’s bij

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.