1. Life is Strange 2 - Episode 3: Wastelands Review

Life is Strange 2 - Episode 3: Wastelands Review

With great power…

De tweede episode van Life is Strange 2 is behoorlijk kalm, maar eindigt met een belangrijke beslissing: de hoofdrolspelers vertrekken uit de veilige thuishaven van opa en oma. In de derde episode wordt Sean geconfronteerd met het besluit om zijn jonge broertje mee te nemen.

Wastelands gaat na een korte flashback naar de mooie tijd dat de broertjes nog bij hun vader woonden terug naar het nu. Zonder geld of een dak boven het hoofd hebben de Diaz-broers zich aangesloten bij een groep hippies. Ze wonen in het bos in een tentenkamp en ze knippen wiet voor een schimmige organisatie om zo geld te verdienen. Een uitdaging op zich, en dat de bijzondere gave en de steeds sterker wordende wil van broertje Daniel daar ook nog bijkomen, maakt het voor Sean een bijna onhoudbare situatie.

Life is Strange 2

Kop koffie

Voordat dat zich allemaal ontvouwt in deze derde episode, begint het rustig. Je wordt wakker in het tentenkamp en praat met het bonte gezelschap om je heen, onder het genot van zachte rockmuziek in het verder stille bos. Op zoek naar een kop koffie kijk je wat rond om te leren met wie je allemaal te maken hebt. Er worden namelijk meteen een heleboel nieuwe, uiteenlopende personages op je losgelaten, waaronder een timide Zweeds koppel en een wat rebelse jongen met dreads.

De neuzen van al die mensen staan niet bepaald dezelfde kant op, wat duidelijk wordt wanneer je aan het werk bent. Terwijl je wiet knipt, laaien om je heen de discussies soms hoog op. Zo maakt de punk-achtige Cassidy zich weinig populair door te zeuren dat ze het werken saai vindt, wil de wat serieuzere Hannah dat iedereen zijn mond eens houdt en hebben de twee ook nog eens woorden over waar ze willen wonen.

Je kunt deelnemen aan dat gesprek. Dat is op zich niet vreemd, want het episodische Life is Strange draait juist om keuzes maken in gesprekken, die vervolgens invloed hebben op de verloop van het verhaal. Maar terwijl je snel moet beslissen welke bijdrage jij aan de discussie levert (en eigenlijk dus wiens kant je kiest, met alle gevolgen van dien), moet je oppassen dat je jezelf niet in de vingers knipt.

Life is Strange 2

Wiet knippen vergt aandacht

Wiet knippen vergt namelijk wat aandacht. Je moet getimed op een bepaalde knop drukken, wat gaandeweg wat vlotter moet, en soms doet je schaar raar omdat er wietbladeren aan kleven. Meer is het eigenlijk niet. Maar geniet hiervan, want het is vrijwel de enige ‘actie’ die je in deze episode tegenkomt, naast een of twee momenten waarop je op zoek bent naar een bepaald object. Gelukkig is dat gebrek aan gameplay niet merkbaar omdat de vertelling zo spannend dat is – en dat tussen die ontspannen hippies.

Hoewel er tijdens het werk dus erg pittig wordt gecommuniceerd, is de algemene vibe van de groep namelijk vrij rustig. Dat merk je vooral in het tentenkamp. Daar zitten mensen vaak een beetje te chillen en is er ontspannen muziek te horen, iets dat typerend is voor Life is Strange. Normaliter beleef je die rustige muziekmomenten echter alleen en dat is nu eigenlijk steeds in groepsverband.

De kalme gitaarmuziek wordt geheel in stijl gespeeld door een van de kampeerders, soms zelfs bij een kampvuur samen met de anderen. Zo creëert ontwikkelaar Dontnod op een natuurlijke wijze een warme sfeer in Sean en Daniels nieuwe leefwereld, en hierdoor voel je je sneller deel van de groep, ook al zijn deze mensen allemaal zo anders dan de broers. En of je nou om een kampvuur zit met zijn allen, of dat iedereen een beetje op zijn dooie akkertje ergens bij zijn tent zit, er is altijd een groepsgevoel.

Dat groepsgevoel zorgt bovendien voor immense druk naar het turbulente einde van deze episode toe, wanneer een specifiek persoon Sean meerdere malen een aantrekkelijk, doch gevaarlijk aanbod doet. De groep, die iemand en Daniel trekken allemaal aan Sean. Vooral zijn broertje doet een groot beroep op hem, omdat die meer zorg nodig heeft sinds zijn speciale gave (die hem vanaf Episode 1 tot last is) steeds meer de overhand begint te krijgen.

Life is Strange 2

Great power

Dat is ietwat te vergelijken met hoe het eraan toegaat in Marvel’s Spider-Man, waarin Peter Parker ineens een gave krijgt, waarmee hij verstandig moet leren omgaan: ‘With great power, comes great responsibility.’ Omdat Daniel nog jong is, is het aan grote broer Sean om hem te ondersteunen. Zo leert hij hem op een gegeven moment op speelse wijze beter om te gaan met zijn gave, door dennenappels te gooien die Daniel dan moet raken met een telekinetisch opgepakte steen. Daniels kracht wordt alleen steeds groter en daarmee ook de verantwoordelijkheid voor Sean.

Hoewel dat zich op een natuurlijke wijze ontwikkelt, ontvouwt het verhaal zich niet altijd even soepel. Soms gaat het met horten en stoten, wat niet helemaal past bij de verdere sfeer in de game. Als je bijvoorbeeld eenmaal veel escalaties op de hals hebt gehaald, dan maken de dialogen soms rare sprongen, waarna heftige situaties elkaar in een bizar rap tempo opvolgen. Dat is heel gekunsteld, alsof Dontnod was vergeten dat de episode een beetje spectaculair moet eindigen, wil het spelers voor deze episode aantrekken.

Life is Strange 2

Keuzes

Natuurlijk moeten bepaalde situaties nu eenmaal ontstaan, maar de verbale weg er naartoe had best wat spannender gemogen. Niet dat er geen spanning is, want die zit wel in het staartje van Wastelands, al wordt dat wat overschaduwd door het feit dat er zoveel tegelijk speelt. Het is nogal een wirwar van emoties, situaties en keuzes. Geweld, verraad, verlies, liefde, intimiteit: zelfs als je bij het kampvuur besluit niet aan een waterpijp te lurken, dan nog lijk je in een rare trip terecht te komen. Dat maakt het niet de prettigste episode om te spelen. Er wordt qua actieve gameplay weinig van je verwacht, terwijl het verhaal in een bizarre stroomversnelling komt, zonder dat je het gevoel hebt daar echt zelf heel veel aan te hebben bijgedragen.

Je wordt in de vreemdste situaties geslingerd die niet even goed bij de verdere game passen, waardoor het soms voelt alsof je meer aan de zijlijn staat in plaats van de hoofdrol speelt. Zeker omdat de gave van Daniel op een gegeven moment gebruikt wordt als alles-in-één oplossing, lijkt deze episode je vooral te overkomen in plaats van dat jij de boel onder controle hebt. Enerzijds past dat heel goed bij het verhaal van de grote broer die zijn kleine broertje maar moeilijk onder de duim kan houden, maar anderzijds wil je als gamer nou eenmaal merkbaar invloed uitoefenen. Na de rustigere tweede episode kon de game wel wat actie gebruiken, maar het was cooler geweest als dat niet alleen in het verhaal tot uiting kwam, maar ook in de gameplay.

Life is Strange 2 Episode 3 – Wastelands is sinds 9 mei beschikbaar op pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PlayStation 4.

Life is Strange 2 - Episode 3: Wastelands

De derde episode van de tweede Life is Strange neemt haar tijd om op gang te komen, maar als het eenmaal aan is, dan is het AAN. Voor de ene speler is het iets te veel van het goede, terwijl een ander met volle teugen kan genieten van alle drama.
7,5
75
Score: 75
  • Rustige momenten met prettige indiemuziek worden vervangen door heftige actie
  • Het verhaal maakt soms rare sprongen
  • niet altijd evenveel keuzevrijheid

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.