1. Life is Strange 2: Episode 4 - Faith review - Hopen op een goed einde

Life is Strange 2: Episode 4 - Faith review - Hopen op een goed einde

Minder heftig, maar net zo goed

Life is Strange 2 heeft ons inmiddels op veel plekken gebracht. Het begon veilig thuis, maar ging toen via het bos naar opa en oma, van opa en oma naar een hippiegroep en toen… Toen eindigde het in een ramp, zo ervoeren we de derde episode. In deze vierde episode pakken we het verhaal op waar we zijn gebleven en is er voor Sean een heleboel werk aan de winkel .

Deze review bevat lichte spoilers voor de vorige episodes.

Waar je in de vorige episode vooral wiet bewerkte en met je vrienden kletste om vervolgens in een soort stroomversnelling te komen naar het drukke en fascinerende einde van de episode, pakt het vierde deel het net even anders aan. Faith net even wat voorspelbaarder, tot het einde aan toe. Dat verveelt echter niet, want je ondergaat samen met Sean nogal een lijdensweg in Faith.

life is strange

Linea recta de jeugdgevangenis in

Om te beginnen wordt Sean wakker zonder zijn broertje Daniël. Hij ligt in een ziekenhuis, waar hij gelukkig een verpleegkundige om zich heen heeft die aan zijn kant staat en hem helpt met het feit dat zijn ene oog niet meer werkt. De wachter voor zijn deur is wat minder blij met Sean, waardoor hij na zijn ontslag uit het ziekenhuis linea recta door mag naar de jeugdgevangenis. Hoewel Life is Strange ongetwijfeld net zo interessant zou zijn van achter de tralies, moet je zorgen dat Sean uit het ziekenhuis ontsnapt, zonder door de bewaker te worden gezien. Naast dit spannende moment zit er in de episode helaas weinig actie-gameplay, want het draait in Faith bijna volledig om het maken van dialoogkeuzes.

Je kunt je kamer uitsluipen op eigen kracht, maar er is ook een optie om de bewaker aan te vallen. Dat is immers waar Life is Strange om draait: de keuzes die je maakt, die enorm invloed kunnen hebben op hoe het verhaal zich verder ontvouwt. Hoe dan ook, Sean ontsnapt, maar wordt na een korte rustpauze alweer lastiggevallen door een stel rednecks die het duidelijk niet zo goed met hem voor hebben.

Het feit dat Sean latino is, maakt het hem niet makkelijker. Het is erg mooi om te zien hoe Dontnod op zeer subtiele wijze enorm actuele onderwerpen weet aan te snijden, zonder er een oordeel over op te dringen bij de speler. Dit geldt ook voor de rest van de game, waarin homoseksualiteit en uitbuiting van dakloze jongeren aan bod kwamen.

life is strange

Pijnlijke momenten

Steeds weer weet Dontnod dit soort aspecten op natuurlijke wijze in het verhaal te vlechten, door je bijvoorbeeld in deze episode de keuze te bieden of je out and proud latino bent, met alle gevolgen van dien, of je je beter rustig houdt om er zonder kleerscheuren vanaf te kunnen komen. Het zijn pijnlijke momenten, die je zelfs als je geen latino bent en nooit met deze discriminatie te maken hebt gehad toch meevoelt. Wat daarbij enorm helpt is dat de voice-acting van Life is Strange 2 enorm overtuigend is.

Sean zelf heeft geen tijd om hier te lang bij stil te staan. Zwalkend door de woestijn moet hij uiteindelijk op zijn bestemming komen, waar hij hoopt zijn broertje Daniel te vinden. Daniel heeft een gave en moet dus enorm tegen zichzelf worden beschermd, want we hebben in de vorige episode geleerd dat hij zich af en toe iets te mans wil opstellen voor zijn leeftijd. Dat is zonder allesverwoestende gave al een dagtaak voor Sean, laat staan mét.

Tijdens Seans roadtrip komt hij voor een heleboel keuzes en verrassingen te staan, die echter voor de gamer niet allemaal even verrassend zijn. Toch is dat niet erg: de dialogen en keuzes zitten weer zo goed in elkaar verwoven dat je constant aan de buis gekluisterd blijft. Sowieso heb je na vier episodes een band opgebouwd met deze jongen, die steeds probeert te doen wat het beste is voor hemzelf en zijn broertje. En juist die emotionele tocht die je met hem doormaakt, is wat deze aflevering zo sterk maakt. Je realiseert je wat er allemaal is gebeurd, maar ook wat er nog moet gebeuren.

Laat je dus vooral niet ontmoedigen als we zeggen dat deze episode wat voorspelbaar is en wat rustiger voortkabbelt. Er komen zoveel beladen onderwerpen aan bod dat deze aflevering je misschien nog meer aan het denken zal zetten dan de vorige, die vooral wat betreft het einde extreem explosief is. Dontnod heeft een zeer waardige opzet voor het einde gemaakt en hoewel we eigenlijk niet willen dat deze geweldige storytelling ophoudt, zijn we dankzij deze perfect in balans zijnde vierde episode enorm benieuwd hoe de twee broers het er in die laatste, vijfde episode vanaf zullen brengen.

Life is Strange 2 wordt gereviewed op PlayStation 4. De vierde episode, Faith, is nu beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en PC.

Life is Strange 2: Episode 4 - Faith

Waar de vierde episode van het zeer sterke Life is Strange 2 wat rustiger voortkabbelt en soms wat voorspelbaar is, hoef je zeker niet achterover te hangen. Deze episode zet vooral de hersens aan het werk, door af en toe met onderwerpen te komen die recht in de ziel snijden.
8,5
85
Score: 85
  • boeiende vertelling
  • actuele onderwerpen
  • Overtuigende voice-acting
  • Buiten de keuzes wederom niet enorm veel gameplay
  • Soms wat voorspelbaar

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.