1. Life is Strange Season 2 Episode 2: Rules review - breekt weinig regels

Life is Strange Season 2 Episode 2: Rules review - breekt weinig regels

In de eerste aflevering van Life is Strange 2 konden we wennen aan de mannelijke hoofdpersonages, dus in de tweede aflevering genaamd Rules gaat het los. Tenminste, dat zou je verwachten.

Life is Strange is geen game die je speelt voor de actie, want hij gaat om emotie. Je zit niet op het puntje van je stoel, maar hangt juist achterover, genietend van de regelmatig terugkerende droommomenten. In die momenten gaat het hoofdpersonage even op de veranda zitten of in de auto en kun je genieten van rustige gitaarmuziek en beelden van een prachtig Amerikaans landschap.

Life is Strange 2

In de gameplay van Life is Strange worden die droommomenten maar af en toe losgelaten: veelal kabbelt de dag rustig voort, terwijl je naar diverse voorwerpen toe kunt wandelen om mijmeringen erover te horen. Die gedachten zijn in het geval van het tweede seizoen Life is Strange van Sean Diaz, een tiener die door vervelende omstandigheden zijn vaders dood heeft moeten zien, om daarna op de vlucht te slaan met zijn broertje Daniel.

Telekinese

Net als in de eerste Life is Strange zoeken we het bovennatuurlijke op, want Daniel heeft een gave. Ditmaal niet om de tijd terug te draaien, maar telekinese: hij kan dingen laten zweven door zich goed te concentreren. Echter is hij ook ziek en deze situatie wordt steeds serieuzer. Grote broer Sean moet een oplossing verzinnen en zoekt die bij zijn grootouders, die hij al vele jaren niet heeft gezien.

Die gave is natuurlijk erg handig, maar brengt ook het nodige gevaar met zich mee. Zeker omdat de jongens al worden gezocht door de politie (door de situatie met hun vader), kunnen ze beter juist niet opvallen. Afhankelijk van je keuzes doet Sean er alles aan om te zorgen dat Daniel zijn gave niet onnodig of openbaar gebruikt, maar zoals je waarschijnlijk al kunt aanvoelen komt er een situatie aan die toch uit de hand loopt.

Life is Strange 2

Life is Strange is voorspelbaar geworden. De naam van de episode, Rules, is al niet subtiel, en verschillende personages willen de jongens op een te doorzichtige wijze constant regels opleggen, en die zijn er immers om gebroken te worden. Hier blijft het alleen niet bij. Wanneer een nieuw personage wordt geïntroduceerd, merk je bijvoorbeeld al gauw aan alles dat het niet goed goed met dat personage afloopt.

Daarnaast gebeurt er bijster weinig in deze episode. Je komt maar weinig in actie en er zijn geen verzamelopdrachten. Je moet af en toe een sleuteltje vinden of een blik eten, maar er is altijd maar één object nodig in plaats van een hele lijst. Ook ontbreken de grappige kettingreacties die je in de eerste Life is Strange hebt, waarbij je moet zorgen dat een bepaald stuk karton alvast goed ligt, omdat daar dan iets op valt dat je dan weer handiger kan bereiken.

Life is Strange 2

Tranquilo, tranquilo

Nu zit er in de eerste episode al niet veel van deze actie, maar daarin ben je nog aan het ontdekken met wie je precies te maken hebt. Juist omdat de game verder een nogal ontspannen vibe heeft, valt de boel echt stil nu. Niet dat er helemaal niets gebeurt, maar je hebt er weinig invloed op en deze momenten zijn samen slechts een paar minuten van de ongeveer twee uur durende episode.

Het verhaal van Sean en Daniel kabbelt in elk geval rustig voort in deze ietwat tegenvallende episode. Toch blijven we nieuwsgierig naar hoe het deze bijzondere jongens vergaat. Er zitten namelijk net genoeg plotwendingen in Episode 2 om er toch voor te zorgen dat we geboeid blijven en uitkijken naar het vervolg.

Een leuke verrassing is de onthulling van waarom Dontnod The Awesome Adventures of Captain Spirit uitgaf in juni 2018. Deze demo is nog steeds speelbaar en aan te raden, want je prestaties in dit korte avontuur worden meegenomen in Rules. /EINDE KADER

Niet dat het allemaal is ingekakt, want er is ook nog steeds veel om van te houden. De game mag af en toe een milliseconde haperen, visueel is het een plaatje dankzij de Unreal Engine en de bekende Life is Strange-stijl wordt uitstekend doorgetrokken in deze episode. De personages zien er daarnaast realistisch uit en de lipsynchronisatie is erg goed. Daarnaast zijn de keuzes die je voor je kiezen krijgt vaak goed gekozen.

Life is Strange 2 - Episode 2

Hoewel het verhaal van de twee Diaz-broers interessant blijft, komt de actie in deze tweede episode van het tweede seizoen Life is Strange vrijwel geheel stil te liggen. Hierdoor neigt deze game ernaar saai te worden, juist omdat de serie al bekendstaat om zijn rustige gameplay.
7
70
Score: 70
  • Een mooie visuele stijl met goede lip-sync
  • Een overtuigend verhaal
  • Nagenoeg geen actie
  • Verzamelgameplay erg minimaal
  • Soms wat technische hiccups

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.