1. Limburgse gamer in New York #2 – The Darkness

Limburgse gamer in New York #2 – The Darkness

DE METROPOOL DIE DRAAIT OM DE METRO

Ik word nu alweer een weekje wakker in ‘de stad die nooit slaapt’. Om twee uur ’s nachts. Dan om vijf uur, en iets later opnieuw. Zo rond zeven uur ben ik het beu en sta ik gewoon op. Tijd om die stad vol gehaaste koffieslurpers verder te verkennen.

Het beste (openbare) vervoersmiddel hier is zonder twijfel de metro. Vanuit Brooklyn pak ik de F-, Q- of B-lijn richting Manhattan en na een ritje van pak en beet drie kwartier sta ik in het hartje van de stad. Aangezien ik treinreizen van twee uur tussen Limburg en Amsterdam gewend ben, zijn die drie kwartier geen echt probleem voor mij – al helemaal niet omdat ik me de ogen uit de kop kijk.

Met de F-lijn maak ik bijvoorbeeld al gebruik van die iconische verhoogde treinen, die met barstens veel lawaai boven de straat sjezen. Vanaf mijn halte zie ik dan een paar minuten het profiel van de stad in de verte. Het voelt nog als een beeld uit een film, die herkenbare verzameling wolkenkrabbers die licht gehuld is in een soort nevel bestaande uit stoom, uitlaatgassen en wat voor mafs er ook uit de riolering komt wanneer er een enorme oranje kegel op moet staan.

Daarnaast moet ik in de metro vaak denken aan The Darkness. In de zomer van 2007 luidde die game (samen met het hilarische Nederlandse spel Overlord) een onnavolgbaar najaar van toptitels in. The Darkness kwam in juni uit, in augustus verschenen BioShock en Metroid Prime 3: Corruption, niet veel later Skate, Halo 3, The Orange Box, The Witcher, Call of Duty 4: Modern Warfare, Super Mario Galaxy, Crysis, Assassin’s Creed, Uncharted: Drake’s Fotrune, Mass Effect en Rock Band. Een najaar dat de blauwdruk werd voor waar we de afgelopen elf jaar van genoten hebben.

En net ervoor verscheen dus die maffe horror-, actie-, film-noir- en shooter-achtige titel The Darkness. De game werd ontwikkeld door de Zweedse studio Starbreeze, bekend van The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Net als die titel is The Darkness een game met een duistere, drukkende sfeer, inclusief een hoofdpersoon die met zijn commentaar een unieke stempel drukt op de beleving van de game.

Een van de sterkste stukken van het spel is namelijk de vermomming van de laadtijden in korte toespraken van Jackie Estacado, de held van de game. Dankzij destijds revolutionaire full body capture krijg je als speler korte monologen voorgeschoteld waarin Jackie wat vertelt over zijn motivaties en verschillende personages en locaties. Je wordt zo op een uitstekend geschreven en opgevoerde wijze in het gangsterwereldje en verhaal van Jackie gezogen. En zijn wraakverhaal is even boeiend als bloederig.

Wanneer Jackie op zijn 21ste verjaardag bijna vermoord wordt uit opdracht van zijn baas, ontwaakt het wezen The Darkness in hem. Hij wordt vervolgens vergezeld door twee lugubere en agressieve slangachtige wezens die uit zijn rug steken. Ook heeft hij beschikking over de monsterlijke krachten die ze hem bieden, zoals tentakels om vijanden mee te spiesen, een zwart gat om jan en alleman mee op te zuigen en een op afstand bestuurbaar slangetje om mensen mee te besluipen, de strot mee door te bijten en vervolgens hun hart mee te verzwelgen. Want dat heeft The Darkness nodig om sterker te worden: mensenharten.

En duisternis, ja, echt waar. Een kleine ergernis is dat je overal waar je komt lichten uitschiet om maar zo krachtig mogelijk te zijn, maar het voegt wel weer wat toe aan de sfeer. De game zit bovendien vol met leuke, vernuftige details. Wanneer Jackie bijvoorbeeld tegen een muur aan staat, houdt hij zijn wapens omhoog. Maar de metrostations stelen de show. Ze zijn smerig, overal is graffiti te zien, er ligt rotzooi en er hangen zwervers rond. Maar ze leven.

Er lopen veel verschillende mensen, er zijn dansgroepjes, politieagenten, muzikanten enzovoort. Onderdelen van het (ondergrondse) straatbeeld. Het zijn meer dan alleen transportplaatsen die je bezoekt om van A naar B te racen, maar ook interactieve kleine vignetten die illustreren hoe de metro van New York een waar onderdeel van de cultuur is. The Darkness toonde daarmee ook op een erg mooie wijze hoe games met zulke hubs om kunnen springen.

Ik vond in die digitale metrostations daarnaast een nieuw deel van mijn muzieksmaak. Ergens staat een supermarktkarretje met daarin een televisie, waarop je de videoclip kunt zien van Shoot It In van de Zweedse melodic deathmetalband The Duskfall. Het was het eerste volledige nummer met geschreeuwde zang dat ik echt stoer vond. Daarna trok ik veel meer naar dat soort metal, evenals naar Scandinavische en Noordse bands. En dat begon dus in een metrohalletje in The Darkness.

Hier in New York herken ik wat van de sfeer van de game, maar dan vooral het levendige van de stations. Van enge, volledig in het zwart gehulde kerels met maffe wezens uit z’n rug is geen sprake – nog niet – al heb ik al een aantal dappere artiesten gezien die wat optredens verzorgen in de ondergrondse, evenals wat mafketels die in zichzelf zitten te bazelen.

Deze week begeef ik mij eindelijk onder de forenzen, wanneer ik aan mijn stage begin. Ik ga sowieso door met het dwalen door deze immense stad, vooral nu het beter weer wordt. Zo kijk ik ernaar uit in Central Park te rennen en de High Line-tuinen te bezoeken. Ik zal er het komend weekend over schrijven. Tot volgende week!

P.S. The Darkness heeft overigens ook de eer om de titel te zijn waarmee Yahtzee Croshaw zijn Zero Punctuation-recensieserie in gang zette, al baseert hij zijn oordeel alleen op de demo. De ‘imp’ uit die video gebruikt hij nog steeds in zijn recensies.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • De F-lijn gebruikte ik vorig jaar ook vaak toen ik daar op vakantie was. Een hele mooie stad New York en voldoende te beleven. Het dierentuin in Central Park kost niet veel en is aardig om even kort te bezoeken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord