1. Luigi’s Mansion preview – Luigi’s Homecoming

Luigi’s Mansion preview – Luigi’s Homecoming

Er werd destijds schande van gesproken. ‘Een lancering van een nieuwe console zonder een nieuwe game van Mario?’ Die rare gamekubus kon niet anders dan een enorme flop worden. Over dat laatste kregen critici misschien nog een beetje gelijk, maar met Luigi’s Mansion als launch-game was de GameCube niet helemaal zonder een van de gebroeders Mario.

In deze overduidelijke knipoog naar Ghostbusters speel je als Luigi die zijn broer moet vinden in de kamers van een verlaten landgoed. Alhoewel, zo verlaten is het gigantische pand niet helemaal, want het spookt er behoorlijk. Luigi is gelukkig uitgerust met een stofzuiger die korte metten maakt met deze spoken, wanneer hij ze met de juiste timing weet te verrassen.

Afgestofte port

Diezelfde gameplay is keurig overgezet naar de 3DS, waar deze game volgende maand op verschijnt. De destijds baanbrekende lichteffecten van spookachtig schommelende lampen en knipperende tl-buizen zijn op het kleine scherm van de 3DS alleen iets minder indrukwekkend. Daartegenover staat wel dat het 3D-effect van de handheld in combinatie met de plotseling verschijnende spoken erg goed werkt. De nieuwe besturing, waarmee je de hoogte van stofzuiger bestuurt met de gyroscoop van de 3DS, is overigens even wennen, maar daarna goed te gebruiken.

Ook nieuw is de mogelijkheid om het hele spel in co-op te spelen, waarbij de tweede speler een compleet gifgroene Luigi is. Daarvoor moeten allebei de spelers wel over een 3DS beschikken. De aanwezigheid van die volledig groene Luigi lijkt de framerate niet helemaal ten goede te komen, waardoor het toch vooral aan te raden om deze game eerst een keertje in je eentje te spelen voordat je samen besluit Luigi’s villa te betreden.

Horror om te lachen

Bovendien valt de ijzersterke sfeer van Luigi’s Mansion in je eentje alleen nog maar meer op. Een echte horrorgame is het natuurlijk niet te noemen, maar een beetje creepy is dit huis absoluut. Voor inspiratie leent de game niet alleen van het voor de hand liggende Ghostbusters, maar ook van Resident Evil. Het absurd complex in elkaar stekende griezelige gebouw heeft bijvoorbeeld wat weg van Spencer’s Estate, maar ook de bijzonder trage manier waarop Luigi nieuwe deuren opent doet aan die legendarische reeks denken.

De spoken zelf zijn vooral brutale grappenmakers die Luigi van achteren besluipen, of hem laten schrikken door plotseling vanuit een meubelstuk op te duiken. Ze kunnen alleen gevangen worden door de rollen om te draaien. Door Luigi’s zaklamp op een onverwacht moment op ze te schijnen verlammen ze van angst en zijn ze rijp om opgezogen te worden. Vervolgens ontstaat een potje touwtrekken waarin het spook wanhopig probeert te ontsnappen en Luigi met alle macht tegenkracht moet geven. Dit centrale idee wordt op tal van manieren toegepast in de kamers van het huis. De ene keer moet Luigi actief op zoek naar spoken in een nieuwe ruimte, de andere keer hebben ze het actief op hem gemunt.

Daarbij zijn de voormalige inwoners van het huis de eindbazen die het Luigi wat lastiger maken. Deze figuren kunnen niet zo makkelijk verrast worden door de zaklamp, waardoor je ze op een andere manier moet laten schrikken. Een spook dat compleet geobsedeerd bezig is met haar kapsel kan afgeleid worden door een raam open te zetten, waardoor haar lokken in de war gaan zitten. Bij vlagen voelt Luigi’s Mansion hierdoor als een soort point-and-click-game waarin je objecten en meubels in een ruimte moet manipuleren om de juiste reactie te krijgen.

Even charmant als toen

Die specifieke charme van Luigi’s Mansion lijkt ook op de 3DS prima stand te houden. Er zijn veel kleine details die deze game meer dan zeventien jaar later nog steeds tof maken. Het feit dat er een knop speciaal gereserveerd is voor het roepen van Mario’s naam bijvoorbeeld. De manier waarop je goud, briefgeld en juwelen opzuigt is nog een uitstekend voorbeeld van zo’n detail. Het voelt simpelweg ‘lekker’ om al dat waardevolle spul zo binnen te halen.

Luigi’s Mansion is nog steeds zo’n unieke game dat deze remake nog steeds van deze tijd voelt. Er blijft alleen nog een stukje kritiek dat ook opgaat voor de originele overeind. Na het uitspelen is er op de GameCube een gespiegelde en moeilijkere versie van het huis te doorlopen. Dat voelt als een wel heel simpele manier om de speeltijd te rekken. Deze remake voegt een boss rush modus toe, maar ook dat voelt niet erg spannend. Wie weet wat voor geheimen deze remake nog meer bevat, maar nu lijkt het er een beetje op dat Luigi’s Mansion vooral bedoeld en leuk is voor wie het origineel niet heeft gespeeld.

Luigi’s Mansion verschijnt 19 oktober 2018 voor de Nintendo 3DS

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.