1. Mario and Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 review – Sporten in Japan

Mario and Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 review – Sporten in Japan

Veel keuzevrijheid, maar nergens diepgaand

De welbekende slechterik Bowser vraagt zich in de verhaalmodus van Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 op een gegeven moment af waarom diverse personages uit de Mario- en Sonic-games in vredesnaam aan de Olympische Spelen deelnemen. Ja, goede vraag Bowser, waarom eigenlijk? Logica hoef je hier dan ook niet te verwachten, maar een hoop minigames voor je geld des te meer.
Mario en Sonic

Keuzevrijheid

Meer is beter, dat principe lijken de ontwikkelaars van deze nieuwe Switch-game als leidraad te hebben gebruikt. Het spel zit namelijk stampvol met allerlei sportevenementen. Meer dan twintig verschillende sporten kun je uitvoeren met Mario, Luigi, Sonic, Tails en talloze andere bekende figuren uit de populaire Nintendo- en Sega-games. Van atletiek, boksen en zwemmen tot nieuwe olympische sporten als surfen en skateboarden: ze zijn allemaal aanwezig. Daarbij zijn er een aantal ‘fantasiesporten’ toegevoegd, zoals een soort schietarena waarin je zoveel mogelijk punten binnenharkt door op doelwitten en andere spelers te knallen, en een unieke vorm van karate dat zich op een virtueel bord afspeelt.

Al deze sporten kun je op verschillende manieren besturen: met bewegingsbesturing via de Joy-Con bijvoorbeeld of door gewoon op knoppen te rammen en met de analoge sticks te draaien op de Pro Controller. Hoewel sommige bewegingen en knoppencombinaties even wennen zijn, zijn alle activiteiten uiteindelijk prima onder de knie te krijgen

Mario en Sonic

Ook qua opties geldt dat keuzevrijheid koning is: je speelt de game zoals je dat zelf wilt. Misschien wil je het alleen maar tegen de computer opnemen of haal je juist het meeste plezier uit de lokale multiplayer voor maximaal vier spelers. Natuurlijk kunnen de sporten ook online gespeeld worden. Je hebt bij het opstarten van de game meteen toegang tot al deze activiteiten, naast een verhaalmodus die de verschillende sporten aan een verhalend jasje ophangt, waardoor je ze geleidelijk leert kennen.

Mario en Sonic

Op avontuur in Tokio

De eerder genoemde verhaalmodus is een prima toevoeging aan de game. Er wordt flink uitgepakt, want de Olympische Spelen vinden volgende zomer plaats in Tokio, in het thuisland van zowel Nintendo als Sega. Zo bezoek je diverse bekende plekken in de wereldstad via een uitgebreide kaart en bevat elke locatie een aantal leuke weetjes die als quizvragen worden gepresenteerd. Tijdens het spelen kom je op deze manier meer te weten over de stad en de Olympische Spelen an sich. Plezier wordt dus gecombineerd met een leerzaam moment hier en daar, al geldt ook hier dat je deze informatie net zo makkelijk kunt negeren.

Het verhaal zelf is heerlijk onzinnig. Bowser en Dr. Robotnik maken een console waarmee Mario, Sonic en Toad naar de Olympische Spelen in 1964 – de eerste keer dat de Spelen in Tokio werden gehouden – worden geteleporteerd. Daar doen ze mee aan allerlei sporten, terwijl Luigi en Tails in de moderne tijd een manier zoeken om hun partners te redden – wederom afgewisseld met diverse sporten.

Mario en Sonic

De leuke twist is dat Mario en Sonic binnen die virtuele wereld van een retrosausje worden voorzien. De spelwereld en diverse activiteiten lijken qua graphics niet alleen alsof ze op een NES, SNES of MegaDrive worden gespeeld, ook de simplistische gameplay heeft veel weg van die goede oude button mashers. Vooral voor volwassen gamers die dergelijke spellen vroeger hebben gespeeld is dit erg herkenbaar, maar het injecteert ook de nodige variatie in het spel. Overigens kun je de tien aanwezige ‘retrosporten’ ook linea recta via het hoofdmenu van de game spelen.

Mario en Sonic

Oppervlakkig

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 is ondanks de uitgebreide opties niet perfect. Zo kan de verhaalmodus erg traag aanvoelen. Wanneer je met een personage wil praten in de spelwereld en op een knop drukt, duurt het eigenlijk nét iets te lang voordat de tekst daadwerkelijk verschijnt. Ook kan de game qua afwerking niet tippen aan gebruikelijke Nintendo-games. Sega staat dan ook aan het roer bij de ontwikkeling van deze reeks. Sommige activiteiten ogen grafisch bijvoorbeeld wat achterhaald. En natuurlijk zijn lang niet alle sporten even leuk om te spelen: de diversiteit is gigantisch, maar de gameplay is door dat grote aanbod behoorlijk oppervlakkig.

Geen sport in Mario & Sonic wil je daardoor uren achter elkaar spelen; in plaats daarvan gedijd het spel vooral wanneer je met vrienden de ene na de andere sport afwisselt. Zo houd je de ervaring relatief fris en komt de klad er minder snel in. Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 is en blijft een minigamecollectie, maar wel eentje die je precies zo kunt spelen als je zelf wilt en een die tjokvol zit met activiteiten.

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020

Minigamecollecties zijn niet voor iedereen weggelegd, maar Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 is een van de betere opties binnen het genre. Vooral de retrosporten vallen – niet in de laatste plaats door de scheut nostalgie – in de smaak. Het spel had met een iets betere afwerking nog meer indruk gemaakt, maar biedt in ieder geval genoeg keuze qua activiteiten. Bevalt een bepaalde sport niet, dan zit je zo in een andere.
7,8
78
  • Veel keuzevrijheid en activiteiten
  • Retrosporten zijn sterke toevoeging
  • Leuke verhaalmodus
  • Qua afwerking niet het allerhoogste niveau
  • Niet elke sport komt even goed uit de verf
  • Enkele aanpassingen hadden verhaalmodus wat vlotter laten aanvoelen

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.