1. Metro Exodus hands-on preview - Oost-Europese glorie

Metro Exodus hands-on preview - Oost-Europese glorie

Op overlevingstocht door een verwoest Rusland

Terwijl de grote shooters van dit moment strijden om de battle-royale- en openwereldtroon, werkt een middelgrote studio op Malta aan iets totaal anders. In de zes uur die we recent met Metro Exodus spendeerden waren we geïntrigeerd door de sfeer, bang en vooral op onszelf aangewezen.

In die zin verschilt het derde deel in de Metro-franchise weinig van zijn voorgangers. Gebaseerd op de gelijknamige boeken van Dmitry Glukhovsky redden spelers een nucleaire wereld vanuit een metrostelsel. In Exodus verlaten de tongloze protagonist Artyom en zijn bondgenoten de claustrofobische metrotunnels van Moskou om elders in het land een beter bestaan op te bouwen. De Aurora, de trein waarmee het bondgenootschap door Rusland rijdt, zorgt voor een razend interessante premisse. Want net als in Nederland gaan treinen kapot, wordt de weg geblokkeerd en moeten passagiers worden voorzien van levensmiddelen.

metro

Overleven

Iedere keer dat de Aurora tot stilstand komt verken je een nieuwe, relatief kleine open wereld. Tijdens onze preview-sessie ontdekken we drie zeer uiteenlopende omgevingen waarin je moet nadenken over elke stap die je zet. Metro Exodus wordt namelijk gedreven door een gevecht tegen schaarste. Met gemiddeld een stuk of veertig kogels, drie medkits, een paar gasmaskerfilters, wat messen en een aansteker, moet je je zien te redden tussen gemuteerde beesten en mensen die vechten tegen honger.

Met voorkennis van de E3-demo besluiten we niet ons enige magazijn te legen op angstaanjagende monsterkreeften in het water, want voorraden jas je er in een oogwenk doorheen. Ongezien blijven is ontzettend belangrijk en met een wijde boog om groepen mutanten heen lopen, ’s nachts of in de regen een piratenbasis binnensluipen en de druk van je duurzame pompgeweer op pijl houden zijn sleutels tot succes. Luidruchtig om je heen schieten voelt lekker log en gewichtig, maar in Metro Exodus moet je twee keer nadenken voordat je een trekker overhaalt.

metro

Alle beetjes helpen

De game dwingt je nog meer keuzes te maken in het nieuwe crafting-systeem. Vraagtekens op de kaart geven plaatsen met zeldzame kogels en belangrijke upgrades aan, die het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen. Craften is op elk gewenst moment mogelijk door Artyoms rugzak erbij te pakken en grondstoffen om te zetten in een uitgebreid assortiment aan spullen. Denk aan kogels, werpmessen, medicijnen en gasmaskerfilters, en zelfs het schoonmaken van je wapens is belangrijk. Het systeem is een beetje vergelijkbaar met dat uit The Last of Us en lekker overzichtelijk. Juist de keuze uit vele soorten spullen maakt het zo interessant, zoals het moment waarop we een tekort aan medicijnen én gasmaskerfilters hebben, maar slechts een van beide kunnen maken. Bij werkbanken in verschillende huizen kun je overigens blijvende upgrades installeren.

Een paar uur verder in de game krijgen we een indruk van hoe onze geïmproviseerde wapens kunnen worden uitgebouwd met verschillende opzetstukken en hulpmiddelen, om je in een alsmaar vijandige wereld op gang te houden. Weer een ander level verrast ons door alles weer weg te nemen en je enkel met een kruisboog op pad te sturen. Je kunt dus beter niet te gehecht raken aan je spullen.

metro

Postnucleaire pracht

De esthetische afwisseling in de drie gebieden, Wolga, The Caspian en Taiga, doet de game goed. Je begint het verhaal in een indrukwekkende sneeuwsetting, om later een ietwat lege woestijn en een prachtig boslevel te ontdekken. Het moge duidelijk zijn dat Metro Exodus grafisch wederom de ultieme vuurdoop wordt voor pc’s (zelf speelden we op een pc met een GTX 2080Ti), waardoor de game met z’n Oost-Europese sfeer doet denken aan een gepolijste S.T.A.L.K.E.R-game. Er zitten subtiele vlekjes op je vizier, regendruppels veeg je realistisch van Artyoms masker en alles in de wereld hangt met ducttape aan elkaar. Het is daarom spijtig dat er los van het hoofdverhaal volgen en grondstoffen zoeken weinig te doen lijkt te zijn in iedere wereld. Wanneer we ons leven bijvoorbeeld riskeren voor de teddybeer van een meisje krijgen we er noppes voor terug.

Een ander punt, dat in schril contrast staat met de productiewaarde van Exodus, is het acteerwerk. Vrijwel ieder personage heeft een geforceerd Russisch accent en spreekt ontzettend monotoon, en dat voor een game die gebaseerd is op een meeslepend boek. Dat komt het verhaal niet ten goede, dus we raden je alvast aan de game met Russische stemmen te spelen, ervan uitgaande dat deze optie net als in Metro 2033 en Last Light beschikbaar is.

metro
metro
Metro Exodus

Horror

Terwijl we stilletjes mutanten ontwijken, een groep piraten overhoopschieten en voor de verandering een niet-vijandig personage ontmoeten, zouden we bijna vergeten dat dit alles mogelijk is zonder gasmasker. Die moet je in Exodus bewaren voor voornamelijk ondergrondse gebieden of zandstormen, waar je racet tegen de klok.

Zo duiken we een bunker in die krioelt van zeer onaangename schorpioenspinnen, waar de tijd langzaam wegtikt terwijl we op zoek gaan naar waardevolle data. Horror en spanning creëren in donkere ruimtes blijft bij uitstek het sterkste punt van ontwikkelaar 4A Games, want de combinatie van spinnen moeten afweren met licht, uit noodzaak spullen craften en de tijdsdruk van het gasmaker, doet ons zweten van spanning. Je wilt niets liever dan de bunker verlaten en als een malle je voorraden aanvullen, hopende dat je geen groep mutanten tegen het lijf loopt.

Metro Exodus brengt horror, schieten en overleven op een fantastische manier tezamen. Schaarste zorgt voor een meeslepende spanning en lastige dillema’s, en de verschillende werelden overtuigen in hun post-apocalyptische somberheid. Helaas zitten de acteerprestaties van vrijwel alle personages vooralsnog het verhaal in de weg, maar over het algemeen kunnen we niet wachten om aan boord de stappen van de Aurora en Rusland te verkennen.

Metro Exodus verschijnt op 15 februari voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.