1. Metro Exodus handson - Genadeloos (en) vindingrijk

Metro Exodus handson - Genadeloos (en) vindingrijk

Liefhebbers van spannende, verzorgde singleplayergames hebben alweer een volgende titel om reikhalzend naar uit te kijken: Metro Exodus. Een uur spelen op Gamescom geeft daar alvast genoeg inzicht voor.

Waar je in de vorige delen vooral ondergronds in het metronetwerk van Moskou ronddoolt, speelt Metro Exodus zich bovengronds af. In de restanten van de Russische Federatie is na de nucleaire oorlog echter nog maar weinig beschaving te bespeuren. De wereld is prachtig vernietigd. Natuur grijpt terug wat ooit van de mens was, hoewel flora en fauna door de toedracht van de mens ook onnatuurlijk veranderd dan wel verminkt zijn. We zien herten, wolven en zelfs een beer, toegetakeld door de radiatie. Een blik in hun bloeddoorlopen ogen laat ons afvragen wie het echte slachtoffer is.

Metro Exodus

Verward

Waar je in de vorige delen vooral ondergronds in het metronetwerk van Moskou ronddoolt, speelt Metro Exodus zich bovengronds af. In de restanten van de Russische Federatie is na de nucleaire oorlog echter nog maar weinig beschaving te bespeuren. De wereld is prachtig vernietigd. Natuur grijpt terug wat ooit van de mens was, hoewel flora en fauna door de toedracht van de mens ook onnatuurlijk veranderd dan wel verminkt zijn. We zien herten, wolven en zelfs een beer, toegetakeld door de radiatie. Een blik in hun bloeddoorlopen ogen laat ons afvragen wie het echte slachtoffer is.

Onderweg worden we namelijk lastiggevallen door diverse groepen mafketels. 'Piraten' en 'pioniers' – bovengronds leven in een nucleaire winter zal weinig goeds doen met je psychische gesteldheid – strijden om gebied en Artyom zit er precies middenin. Beide groepen zitten bovendien niet bepaald op bezoek te wachten. De piraten honen Artyom eerst nog spottend weg, maar schieten met scherp als we toch het grondgebied betreden en betrapt worden.

Metro Exodus

Het leuke is dat je niet betrapt hóeft te worden. Metro's spelwereld is namelijk redelijk open. Je krijgt het gevoel alsof je een game als Far Cry zit te spelen en overal kan gaan en staan. In de praktijk leidt de ontwikkelaar je met slimgeplaatste 'bottlenecks' wel degelijk langs bepaalde plekjes, zodat er ook gescripte gebeurtenissen kunnen plaatsvinden. Die combinatie is, althans in het stuk dat we mogen spelen, erg goed. We krijgen de vrijheid om een situatie aan te pakken zoals we dat zelf willen, maar beleven tegelijk een verzorgd verhaal.

Intense sfeer

Daardoor zit het ontzettend goed met de sfeer in Metro Exodus. We hebben geen flauw idee wie de piraten en pioniers zijn, maar na slechts enkele contactmomenten hebben we door dat het echte klootzakken zijn en niet zomaar inwisselbare soldaten die een zoveelste basis in een open wereld belegeren. Moreel hebben we er dan ook geen enkele moeite mee om hun basis uit te kammen en indien nodig wat gasten uit te schakelen. Het is meer dat we er fysiek wat moeite mee hebben.

Metro Exodus

Metro is namelijk een beetje een vreemde eend in de bijt. Dat is de serie altijd al geweest natuurlijk. Terwijl de meeste shooters door de jaren heen steeds sneller en hectischer zijn geworden, is Metro relatief traag en een tikkeltje lomp. Kogels zijn spaarzaam en er is geen zichtbare healthbar. Metro draait dan ook niet om vechten, maar om overleven. De game leent zich daar ook echt voor. Dit is dan ook geen kritiek, maar juist lof. We houden van die manier waarop Metro uitdaagt.

Improviseren

Wanneer we bijvoorbeeld net te laat wegduiken en gezien worden, weten we even later toch het complete vijandige kamp te overwinnen. Met een brute shotgun worden de eerste onfortuinlijken letterlijk over de klink gejaagd, waarop een derde gast zich prompt overgeeft. Overrompeld door het spervuur afkomstig uit de fortificering besluiten we echter dat een rechtstreekse confrontatie kansloos is. Door de lantaarn te doven en terug te vallen op de fluisterstille kruisboog kunnen we opgaan in de duisternis om vervolgens geruisloos een voor een de steeds paniekeriger wordende vijanden uit te dunnen.

De strategie is echter geimproviseerd en uit nood geboren. BIj een eerdere confrontatie hadden we namelijk al bijna al onze kogels er doorheen gejaagd. Als we toen niet gezien waren, hadden we in deze situatie een andere strategie kunnen overwegen. En als we in dit geval voorzichtiger waren, waren we niet in deze hachelijke situatie beland en hadden we wellicht andere opties.

Metro Exodus is wat dat betreft genadeloos. Onvoorzichtigheid wordt afgestraft, is het niet direct dan is het wel later. Maar tegelijkertijd wordt vindingrijkheid beloond. Dat is heerlijk om te ervaren. Om zelf iets te proberen, te improviseren en uiteindelijk dan toch de situatie naar je hand te zetten. Is het al 22 februari 2019?

Metro Exodus verschijnt 22 februari 2019 op pc, Xbox One en PS4.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Bruut veel zin in deze game!!

    PS: 2x dezelfde intro? ;-)
  • Zin in………Last Light is nog steeds 1 van mijn favoriete games.
  • Ik was behoorlijk onder de indruk van de eerste twee delen destijds. Ben heel benieuwd wat dit gaat worden, ik volg het met plezier!
  • Zin in! De Redux-spellen nog een van de beste aankopen voor de One.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren