1. Microsoft gaat in de toekomst geen cijfers van verkochte consoles delen

Microsoft gaat in de toekomst geen cijfers van verkochte consoles delen

Hoeveelheid spelers is belangrijker

Microsoft deelt al een tijdje geen cijfers meer van verkochte consoles, en het bedrijf is niet van plan dat in de toekomst opeens wel te gaan doen.

Dat laat Xbox-hoofd Phil Spencer weten in een interview met The Guardian. "Ik weet dat het manipulatief klinkt en daar verontschuldig ik mij voor, maar ik wil niet dat mijn team zich op (consoleverkoop) richt... daar blijf ik mij aan houden. We laten publiekelijk spelersaantallen weten. Ik wil dat we daar door gedreven worden, niet door hoeveel individuele stukjes plastic we verkopen."

Hij vervolgt: "In het afgelopen jaar kondigden Google en Amazon en nu ook Facebook aan dat ze in onze game-industrie komen. Met hen concurreren heeft niets te maken met hoeveel exemplaren ik van de Xbox Series X heb verkocht. Google gaat nooit vertellen hoeveel Chromecast Pros ze hebben verkocht. Ze gaan praten over hoeveel spelers ze hebben."

De keuze om geen cijfers van verkochte consoles te delen, werd tijdens de Xbox One-generatie gemaakt. Veel gamers gingen er toen van uit dat Microsoft dit had besloten omdat het achterliep op de concurrentie, maar ook als de Xbox Series X en S goed verkopen, lijkt het bedrijf dus geen verkoopcijfers te delen. In plaats daarvan legt Microsoft de focus op hoeveel spelers per game en Game Pass-abonnees ze hebben.

Eerder vandaag kondigde Microsoft aan dat de Series X en Series S de grootste lancering ooit in de geschiedenis van Xbox omvatten. Daar werden ook geen cijfers bij genoemd.

Xbox Series X

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Logisch aangezien ze enorm verloren hebben van de ps4 is de verwachting dat ze ook een stuk minder xboxen verkopen vergeleken met ps5's. Dat gezegd ik speel de xbox games toch op me pc dus ze zijn op andere manieren heel goed bezig de laatste tijd
  • @Zorewin
    Vraag mij af dat als Microsoft toch veel meer dan PlayStation zou verkopen of ze dit dan wel kenbaar zouden maken. Desalniettemin een leuke inzage in cijfers maar verder vindt ik het niet heel spannend.
  • @Zorewin

    Microsoft wil liever dat je een gebruiker bent van hun platform dan dat je een xbox koopt (het liefst beide). Dus ze hebben jou al binnen.
  • Haha enorm populair zijn in Amerika, dat is een feit. Maar de Europese en Aziatische markt moeten ze nog overtuigen.
  • @LosPilotas

    Ja populair in de states….gewoon 3e achter Nintendo en Sony. Best netjes.

    Microsoft hoeft ook geen cijfers te delen. Dat doen andere bronnen wel voor ze.
  • Punt is ook al verkopen ze minder dan de ps5 wat waarschijnlijk wel gaat gebeuren gaat het inderdaad om gebruikers. Bij Microsoft zegt verkoop van de console niet alles. Want je hoeft geen xbox te hebben om op hun platform te spelen. Sony verkoopt meer consoles Microsoft heeft meer gebruikers.
  • @Pinda NL

    Microsoft telt de gamertags. Er zijn veel mensen met meerdere tags. Zo heb ik een NL/EU tag en een US tag. Dat tellen ze als 2 gebruikers…

    Dus zoveel zegt dat ook weer niet. Punt is je kunt het niet 1 op 1 vergelijken. Ook het aantal consoles zegt niets eigenlijk. Neem bijvoorbeeld de PlayStation 4. Hoeveel hebben hun oude vanilla console ingeruild of opgeborgen en een slim/pro gekocht? Wederom loopt daardoor het aantal gamers scheef.

    Enige dat telt zijn de software sales en revenue op services eigenlijk.
  • @Ramirez

    Bedoel er mee. Betaalde actieve gebruikers. Wat hieronder al word aangegeven. Het maakt niet uit dat je geen xbox hebt. Abonnementen zijn belangrijk zodat mensen in het eco systeem zitten.
  • Ze gaan de console verkopen delen, maar tegelijkertijd worden alle Xbox-gebruikers ook kenbaar gemaakt en die aantallen zullen een stuk groter zijn. Het maakt ze niet uit of je een console koopt of op de PC/Android speelt.
  • @CerandoX.nl
    Waarom produceren zij die console dan nog?
  • @Soon. Waarom niet is eerder de vraag. Er is nog altijd genoeg interesse voor blijkbaar.

    De Xbox is gewoon 1 van de entry points in hun eco-systeem, zelfs al zouden ze er zoals deze gen "slechts" 50 miljoen van verkopen.
  • Sony ziet een toekomst met console generaties. Microsoft een cloud gaming generatie met FB, Amazon en google als echte concurrenten.

    Ze zijn wat stappen verder en doen graag mee in de tegenwoordige tijd om naamsbekendheid te maken.

    Ze geven zelfs games aan Nintendo om die 'andere' blue Ocean aan te spreken. Als voor aandacht.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren