1. 'Communicatie voorafgaand aan Inside Xbox schiep verkeerde verwachtingen'

'Communicatie voorafgaand aan Inside Xbox schiep verkeerde verwachtingen'

Gamers zijn teleurgesteld over gebrek aan gameplay

De communicatie voorafgaand aan de Inside Xbox-livestream afgelopen donderdag, schiep verkeerde verwachtingen bij gamers, aldus Microsoft nadat veel gamers hun kritiek hebben geuit op social media.

Dat laat Aaron Greenberg, Microsoft's GM van Xbox Games Marketing, weten in een tweet. In een van de vele Twitter-berichten over de kwestie meldt iemand dat het bedrijf van te voren aangaf veel gameplay te tonen. Veel van de trailers van Xbox Series X-games die donderdag werden getoond, bevatten echter weinig tot geen duidelijke gameplaybeelden.

Greenberg reageert daar op met het volgende: "Als we niets hadden gezegd en gewoon de Inside Xbox hadden uitgezonden zoals vorige maand, dan hadden reacties mogelijk anders geweest. We hebben verkeerde verwachtingen geschapen en dat ligt aan ons. We stellen alle feedback op prijs en ik kan je verzekeren dat we het allemaal meenemen en er als team van leren."

Niet alleen Microsoft wordt bekritiseerd. Ook Ubisoft beloofde gameplaybeelden van het pas onthulde Assassin's Creed Valhalla te tonen. Veel gamers merkten op dat er nauwelijks daadwerkelijke gameplay in de trailer tijdens Inside Xbox te zien was. Creative director Ashraf Ismail laat via Twitter weten dat er nog genoeg kansen komen om uitgebreide gameplay van het spel te tonen. "Wees geduldig met ons en blijf vriendelijk. Het is het waard."

Het gebrek aan gameplaybeelden is niet het enige kritiekpunt dat Microsoft op social media over zich heen kreeg. Zo vonden sommige gamers dat de getoonde spellen niet genoeg indruk maakten voor 'next-gen games'. Ook lag er volgens sommigen teveel nadruk op het horrorgenre. Hieronder is de Inside Xbox-uitzending van afgelopen donderdag terug te zien.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ze probeerde het publiek te manipuleren. Dat is helaas voor hun niet gelukt en achteraf niet zo slim ;).
  • 'Ook Ubisoft beloofde gameplaybeelden van het pas onthulde Assassins Creed Odyssey te tonen', van Odyssey kan ik jullie wel wat gameplay laten zien hoor ;)
  • @Real13 Woops! Goedemorgen hahaha. Aangepast!
  • Spijker op z'n kop. Het Xbox Wire artikel waarin ze het aankondigen was redelijk realistisch, maar hun eigen mensen hebben het onterecht opgeblazen op voornamelijk Twitter. Hashtags als #GetHype legden de lat veel te hoog. En je kan ook niet de enige game die van te voren bevestigd was, AC Valhalla, als uitsmijter gebruiken met zo'n anticlimax qua 'gameplay'.

    De content zelf was misschien wel oké, al zou het niet mijn eerste keuze zijn voor de eerste blik op next gen, dat kan door de huidige omstandigheden. Maar dit is helemaal door eigen miscommunicatie gebackfired.

    Eerste misstap in de marketing voor Series X. Hoeft geen ramp te zijn, het was ten slotte third party. Maar het duurt minstens nog een maand voor ze zich kunnen herpakken. Dit geeft Sony ruimte om het narratief weer helemaal te kantelen. Als zij nu zeer binnenkort gewoon drie knallers van games droppen die wél in alles next gen voelen, dan hebben zij weer het sterke game verhaal.

    Komende maanden worden in ieder geval niet saai!
  • @That Mr Awesome Ik vraag me alleen af welke knallers ze dan uit de hoed gaan toveren. Iedereen weet dat er een nieuwe Spider-man komt, een nieuwe God of War en een nieuwe Horizon.

    Enig probleem is dat de meeste grote studio's van Sony te recent uit een topper komen, of nog eentje aan het afwerken zijn, en bijgevolg niks klaar kunnen hebben tegen launch behalve misschien Guerilla. Tenzij we een eventuele Knack 3 als knaller gaan behandelen.

    Als er een knaller volgt voor de launch moet het al bijna een third party exclusive worden. Ik ben alleszins benieuwd maar ik verwacht het eerste jaar nog niks speciaal voor de PS5 momenteel.
  • @Mr.Happy

    We hebben nog niks gezien en er is nog niks bevestigd.

    Moesten jouw veronderstellingen waar zijn, denk dan aan Zelda:
    Altijd een zekerheid en toch vielen we allemaal van onze stoel toen we de eerste BotW beelden zagen.

    Ik hoop trouwens op een nieuwe Ratchet and Clank en een Resistance reboot.
  • @Don Carpaccio Er zat 6 jaar tussen Skyward Sword en BotW. Bovendien is BotW voorgesteld in 2013 en kwam die in 2017 pas uit. De eerste speelbare beelden van BotW waren ouder dan 6 maanden toen het game uiteindelijk uitkwam. De eerste gameplay trailer voor BotW is van 2014

    Hoe is dit hetzelfde als "binnen een half jaar wordt de PS5 verondersteld uit te komen en we weten nog totaal geen hol van mogelijke first party games komend van een uitgever die meestal ook jaren nodig heeft tussen aankondiging en release" :p

    Dit is absoluut geen dig naar de firstparty games van Sony, die zijn meestal echt wel goed, maar ze maken die games niet op een jaartje of twee.

    God of War werd in 2016 voorgesteld in speelbare staat (dus dan ben je al effe aant bouwen aan je spel), en toch kwam hij pas in 2018 uit.
    Ghost of Tsushima => 3 jaar op gewacht sinds aankondiging, Last of Us 2 ondertussen 4 jaar, twee en een half jaar voor Uncharted 4, Spider-man en Horizon twee jaar… Zie je het patroon?

    Don't get me wrong, neem de tijd je nodig hebt om een goede game te maken. Maar als je ziet hoe lang het die studio's er over deden tussen een speelbare anouncement en werkelijke release, dan voorzie 'k, puur afgaand op de geschiedenis, geen triple A Sony-game vóór eind 2021 frankly, laat staan in het launchwindow.

    En ja ik weet dat ze beweren dat Spider-man 2 in 2021 komt, maar delays zijn geen uitzondering :-) Ik hoop op sneller, believe me, maar ik geloof er niet in momenteel.
  • @Mr.Happy

    Zoals je al zegt schuwt Sony het niet om vast te showen wat je soms pas een paar jaar later kan verwachten. Dat heeft deze generatie goed voor ze gewerkt, dus ik denk niet dat ze dat nu niet meer doen. Een mooie trailer maken en de reputatie van Sony first party is voldoende om weer vol enthousiasme uit te kijken naar hun games.
  • @That Mr Awesome

    Jep. Ook zijn de afgeleverde games, ondanks de delays, pareltjes. Ik wacht liever langer op een meesterwerk dan op een halfbakken game. Net zoals Sony doet ook Microsoft hetzelfde met bepaalde aankondigingen. Denk maar aan Crackdown 3, dat werd ook meerdere keren uitgesteld en voldeed niet aan de verwachtingen.

    En… games worden per generatie alsmaar gedetailleerder. De productietijd gaat zo ook elke keer omhoog.

    Ach ja, we zien wel. Ik geloof dat Microsoft én Sony dit jaar nog een aantal mooie exclusives kunnen aankondigen. Het zijn uitzonderlijke tijden, daar moeten we nu eenmaal ook rekening mee houden. Niks komt zonder slag of stoot.
  • @That Mr Awesome

    Maar als ik eerlijk ben vind ik het ook het beste als Microsoft ook toont waar al hun studio's de komende 3 jaar mee gaan komen zodat je weet dat ze het first party probleem oplossen. En ik vind dat Microsoft heeft goede ips maar als je met meer dan de helft geen fluit uitvoert dan heb je idd een probleem qua first party

    Banjo Kazooie, Conker, Perfect Dark Fable, doe daar eens mooie dingen mee.

    Geef Gears of War een flinke make over zoals Sony deed met God of War. Maak een Fable die zich kan meten met een Zelda.

    Laat Double Fine een prachtige mooie eigenzinnige Banjo Kazooie platformer maken. Laat een mooi team Conker bad fur day 2 maken. Laat Obsidian een serieuze verhalende actie rpg maken die iedereen wegblaast.

    Zorg dat Hellblade 2 wel echt leuke gameplay krijgt. Laat Rare de tijd krijgen om van everwild echt iets bijzonders te maken.

    En laat de Recore studio nou eens wel de tijd krijgen om een bijzondere mooie game te creëren.

    Het is niet zo heel moeilijk. Maar toch gaat het keer op keer fout bij Xbox ongelofelijk dat daar duur betaalde mensen zitten die het probleem niet op kunnen lossen


    Maar waar het in mijn ogen fout gaat first party gezien. Is dat ze veel studio's niet de tijd geven om games mooi af te werken. En dat ze heel veel mooie ips ongebruikt laten.
  • @smaakmaker
    Dat moet dus in juli gebeuren. Die kans moet je ze voor komende generatie nog wel geven natuurlijk.

    Phil Spencer heeft in interviews met IGN aangegeven dat ze vaker een blik wat verder in de toekomst willen geven qua first party.

    Om kort op je andere punten in te gaan:

    Je lijstje met wensen qua vervolgen kunnen we ondertussen dromen. Misschien moet je proberen te accepteren dat ze het grootste deel laten rusten en dat dat prima kan zijn ;)

    Hopelijk kloppen de geruchten dat PD en Fable een moderne herstart krijgen, ik heb daar veel vertrouwen in. Van Double Fine (nieuw IP) en Obsidian (AAA RPG) is het inmiddels bevestigd dat die al bezig zijn met nieuwe games. Recore studio is geen first party.
  • @That Mr Awesome

    Misschien kun je me lijstje dromen. Maar met deze lijst zouden ze gelijk hun first party probleem oplossen.

    En als zowel Microsoft als Rare niets meer willen doen met het Banjo Kazooie IP. Geef het dan terug aan Nintendo of een andere studio die wel iets moois wil maken van de serie. Want het zo laten doodbloeden is heel erg zonde.

    En ook al is de Recore studio niet van Microsoft zelf je kunt ze toch vragen om een mooie nieuwe game te maken. En ze dan wel de tijd geven om het af te maken.
  • @smaakmaker
    Ik denk niet dat dáár hun first party probleem zit. De meeste van die ip's zouden het gewoon heel erg lastig hebben vandaag de dag. Kijk naar Yokaa Laylee, dat is het oude Rare grotendeels, maar die kregen het niet voor elkaar om dat type game weer van deze tijd te maken. En zo makkelijk als het 'dan maar aan Nintendo geven' is in de zakelijke wereld helaas een utopie.

    Een verse aanwas van nieuwe IP's naast het sterk reviven van slechts één of twee oude is denk ik veel kansrijker. De laatste jaren hebben ze best een divers aanbod gecreëerd met de bekende drie (Forza, Gears, Halo) en gevarieerde AA, de een met meer succes dan de ander. Wat ze nu nog missen zijn die paar (volwassen) games waar de productiewaarde vanaf druipt die verfrissend aanvoelen.

    Edit: de DF info komt trouwens van een vacature op Twitter uit 2018. Hierin zeggen ze te werken aan Psychonauts 2 en een onaangekondigde game, die ze later als nieuw IP teasen.
  • @That Mr Awesome

    Nintendo laat nog altijd zien dat je het genre wat Banjo Kazooie is van een grootste kwaliteit game kunt maken. Maar wat het probleem was van de eerste Yooka laylee dat ze met een heel klein team met weinig budget een 3d platformer moesten creëren dat gaat gewoon helaas niet. Ze hebben er toen ook voor gekozen om van het 2e deel een 2D platformer game van te maken en die game was erg leuk en goed

    Maar een Double fine zou er met hun eigen stijl iets moois van kunnen maken. En anders kijk of je van Banjo Kazooie een mooie 2D platformer kunt laten maken. Een 2D platformer zou ook een mooie afwisseling zijn voor de line up van Xbox

    En wat ze verder niet goed hebben gedaan is dat ze mooie nieuwe projecten onaf hebben uitgebracht om voorbeelden te geven Sea of thieves is nu goed maar lag met veels te weinig content in de winkel. Recore had geweldig potentieel lag vol met bugs en vastlopers in de winkel. Zorg dat de studio's de tijd krijgen om games af te maken.

    En ja ze missen idd een triple A kwaliteit game die Sony wel heeft.

    En de main series ja Halo heb ik niet zoveel mee. Gears die serie heeft een God of war achtige opknap beurt nodig. En Forza hebben ze iets teveel gebracht de laatste jaren.
  • @Mr.Happy

    Positief blijven hé! Daar staat je naam toch voor! ;-)
  • @Mister Frowdo ik ben positief, maar ik ben ook realist. Ik twijfel nergens dat Sony uiteindelijk heel goeie games gaat brengen naar de PS5. Ik twijfel enkel over de periode in dewelke dat gaat gebeuren.

    Ik vraag me bvb af of ze de tijd deze keer gaan krijgen om rustig op hun naam te vertrouwen, nu de concurrentie z'n kop uit z'n eigen hol lijkt te hebben gehaald en het eerste jaar waarschijnlijk al minstens Halo, Hellblade 2 en een Forza gaat hebben.

    Daarnaast weten we idd nog niet aan wat The Initiative al 2 jaar bezig is, en is de tweede studio van Playground ook al een tijdje bezig aan die open world RPG.

    Nu ja, sowieso wordt k van goeie concurrentie op zich wel happy, want concurrentie zorgt meestal voor betere games, en ik haal ze sowieso ook allebei in huis zoals gewoonlijk.
  • @Mr.Happy

    Nintendo kiest met Zelda BotW voor een "gemakkelijk" vervolg met dank aan BotW.

    Sony gaat, veronderstel ik, ook verder bouwen op Spider-Man, God of War en Horizon.

    Al deze genoemde games gaan niet op een twee drie gemaakt worden, maar de moeilijkste stappen en de basis zijn al gezet.
  • @Don Carpaccio wanneer komt dat makkelijk vervolg voor BotW uit?

    Volgens de laatste reports zou die mogelijk dit fiscaal jaar niet meer halen, en tegen dan is die ook al meer dan 2 jaar in de maak.

    See my point?
  • @Don Carpaccio

    Ik denk dat de Sony launch games zijn


    Ratchet and Clank
    Sly 5

    En als die op tijd af is Horizon zero dawn 2.
  • @smaakmaker Ratchet en Clank is van Insomniac, zijn die niet aan Spider-man 2 bezig normaal?

    Sly is van Suckerpunch => Ghost of Tsushima.

    Horizon heb 'k al iets meer hoop op.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren