1. Mijn vier favoriete games van 2018

Mijn vier favoriete games van 2018

Nog vier dagen en dan is dit prachtige game jaar ook wel bekend als 2018 alweer afgelopen. Dit is wel een mooi moment om terug te blikken naar de vier games waarvan ik het meest heb genoten.

4. God of War
Op nummer vier staat de game die volgens veel mensen gezien wordt als de beste (PS4) game van het jaar. Zoals je ziet deel ik die mening niet en valt de game zelfs net buiten mijn top drie, maar dat neemt niet weg dat ik God of War een goede game vindt in tegendeel zelfs, ik vind de game juist erg goed. De keuze van Santa Monica Studio om de gameplay en het verhaal op de schop te laten gaan is wat mij betreft de beste keuze die ze ooit hebben gemaakt. Het verhaal dat Kratos die een nieuw leven wil leven ver weg van de Griekse goden en Griekenland en een zo'n goed (als mogelijk is) vader probeerd te zijn voor Atreus is echt heel erg goed in beeld gebracht, en door de vernieuwde gameplay en het feit dat de camera over de schouders van Kratos meekijkt voelt alles persoonlijker aan. Maar de game heeft toch ook wel zijn mankementen zo vind ik dat sommige puzzels te makkelijk op te lossen zijn en andere puzzels weer te moeilijk, ook vind ik dat sommige vijanden ongekend en onterecht moeilijk zijn. Ook mis ik persoonlijk de blood en gore (en toch ook wel de sex mini games) van de voorgaande delen.

3. Red Dead Redemption 2
Op nummer drie staat een andere game die door veel mensen als de beste game van het jaar wordt gezien, en zoals je ziet ben ik het daar niet mee eens. Begrijp mij niet verkeerd ik vind dit echt een dijk van een game, en hell het heeft wat mij betreft het beste verhaal in een game neergezet, maar met alleen een subliem verhaal hebben ben je er nog niet de gameplay moet ook goed zijn en als ik eerlijk moet en mag zijn mankeert er nog wel wat aan de gameplay van Red Dead Redemption 2. Realisme is kan leuk zijn en op sommige momenten doet RDR2 dat ook heel erg goed, maar op een gegeven moment begint het moeten voeren van je zelf en je paard toch wel te vervelen. Daarnaast is het cover systeem van RDR2 in vergelijking met dat van GTA 5 (en hell zelfs dat van Mafia 3) echt een aantal stappen achteruit gegaan, het schieten zelf is dan wel weer heerlijk ( zeker als je van 30 cm afstand iemands hoofd kapot schiet met een sawnoff boomstick), al vind ik wel dat Arthur te snel het loodje legt terwijl de npc's meer lood nodig hebben om neer te gegaan, dit samen met de clunky controls zorgt ervoor dat Red Dead Redemption 2 net naast de tweede en éérste plek grijpt.

2. Assassin's Creed: Odyssey
Op nummer twee staat de game waarvan veel mensen denken dat hij bij mij op nummer één staat, deze mensen moet ik jammer genoeg teleurstellen want hij is geëindigd op de tweede plaats. Ik ben nog steeds van mening dat dit de beste (tot op heden) Assassin's Creed game is, het verhaal is episch en meeslepend (toegeven het verhaal van Red Dead Redemption 2 is beter), de drie verschillende verhalen worden op een geweldige manier verweven waardoor het één geheel is. De gameplay is vermakelijk en bij de (dialoog) keuzes merk je daadwerkelijk de consequenties. Het is alleen jammer dat er micro transacties en een aantal bugs (gelukkig geen game breaking bugs althans ik ben ze in die 157 niet tegengekomen) in zitten, dit zorgt er onder andere voor dat ik de game niet op nummer één kan zetten, maar de voornaamste redenen dat hij de titel GotY net mist is deze reden……


1. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age.


Op nummer één staat een game uit het genre waar mijn hart echt ligt namelijk het J-RPG genre, en Dragon Quest XI is een ode aan alles wat een J-RPG zo geweldig maakt, onder andere traditioneel turnbased gevechten en een duidelijke lijn tussen goed en kwaad. Het lijkt net of dat je weer terug gegaan bent in de tijd naar een tijdperk dat J-RPGS op hun hoogtepunt waren, sommige zullen dit zien als stilstand en dus als iets negatiefs, ik daarentegen zie dit juist als één van de grootste pluspunten van de game. Ik ben van mening dat het juist goed is om niks te veranderen aan een formule die goed werkt, hell ze hebben het zelfs bijna te weten te perfectioneren, ik zeg nu bijna omdat een game (in mijn ogen) sowieso nooit perfect kan zijn en Dragon Quest XI is vooral in het begin qua gevechten iets te makkelijk, gelukkig worden de gevechten telkens moeilijker en vereisen ze telkens meer tactiek. Een andere reden waarom ik dit een geweldige game vind is de artwork van Akira Toriyama (de maker van mijn favoriete manga en anime Dragon Ball). Deze game had voor mij bijna de beste J-RPG en beste game of alltime geworden maar omdat ook deze game niet perfect is en mijn liefde voor Final Fantasy VIII te groot is heeft hij laatst genoemde niet van de troon kunnen stoten.


2018 was al met al een geweldige game jaar en ik hoop dat deze trend voort word gezet in 2019 en ik hoop natuurlijk niet dat alleen ik een geweldige game jaar tegemoet ga maar ook mijn mede indegamer.nl bezoekers (ook de gene die mij als vijand zien)

Dit artikel delen

Over de auteur

Meta_coola Fanatieke J-rpg en Assassin's Creed speler, je kan me ook wakker maken voor uncharted en Red Dead Redemption. Naast hardcore gamer ook een echt film freak hoe meer B film materiaal het is hoe blijer ik ben.

Reacties

  • Zoals jullie kunnen lezen heeft de usual suspect niet de nummer één spot gekregen en heb ik dit artikel ( wat zeer waarschijnlijk op technisch vlak nog steeds niet goed is ) zonder roze bril geschreven.
  • @Meta_coola
    Gewoon achter je keuze staan Meta al heb je je liefde voor DQ ook niet verborgen gehouden dus ik zag m wel aankomen. Zou me als ik jou was ook niet van te voren indekken, games die je hebt gekozen zijn allemaal lekkere games wat mij betreft. Al trek ik Turn Based combat zelf niet en laat ik DQ dus aan me voorbij gaan ondanks dat de stijl me erg aanspreekt.
  • @Meta_coola
    Behalve dat het geen verrassing meer is omdat je letterlijk al twee maanden in de helft van je comments rondbazuint dat DQ je goty is haha. Al is het compleet niet mijn mening, inhoudelijk is je artikel helemaal mooi. Hoe kan het ook anders, dit is jouw eindejaarslijstje.

    Qua taal leest het niet prettig man, sorry dat ik het moet blijven zeggen. Je begint bijvoorbeeld echt elke alinea met de mededeling dat je ingaat tegen een bepaalde verwachting. Dit maakt het eentonig. Gecombineerd met te lange, ietwat krom lopende zinnen vormt het geen lekker geheel.

    Iemand gaf je laatst onder een ander artikel een tip waar ik ook wel benieuwd naar ben. Schrijf eens iets over iets waar je geen onwijze fan van bent. Misschien is dat makkelijker om daar andere tips die ik en anderen al meermaals hebben gegeven in te verwerken. Zoals het aanbrengen van structuur en een doel hebben waar je naartoe schrijft. Succes en op naar een mooi gamejaar 2019 :)
  • @That Mr Awesome

    Ik begrijp wat je bedoelt, maar sorry ik maak alleen artikelen over dingen waar ik zelf achter sta en mij goed bij voel. Op het moment voel ik er echt niks voor om games/series etc te bespreken die ik negatief ervaren heb of waar ik geen "gevoel" voor heb.
  • @Meta_coola

    Jammer dat je er zo instaat, want ik denk dat het voor de ontwikkeling van je tekstschrijven goed kan helpen. En hoeft niet iets te zijn waar je negatief over bent, maar iets dat jou en ons verrast.

    Zoals ik bijvoorbeeld laatst wat schreef over Mutant Year Zero. Iets waar je niet al jaren bekend mee bent en op meerdere sites over comment.

    Want nu lees ik in je tekst constant een soort toontje dat je jezelf half verontschuldigt, maar wel doorgaat met het ophemelen. Wat dat betreft zitten de gekozen games je tekst gewoon dwars.
  • WTF, wat is er met Bartons comments gebeurd?

    OT:

    hmmm, Meta, je schrijfwijze is nog steeds niet heel geweldig. Ook helpt het niet echt dat ik in praktisch al je comments deze lijst als terug heb gezien. Dit maakt het wat voorspelbaar.
    Daarbij krijg ik soms het gevoel dat je AC in dit soort lijsten bewust geen nr 1 geeft omdat je bang bent er op afgerekend te worden. Zo van 'zie je wel dat ik ook andere games leuk vind?'. Ik geloof best dat je DQ tof vind en misschien ook echt nr 1. Maar laat je niet van de wijs brengen door anderen, als AC: O jouw echte nummer 1 is, laat dit dan ook lekker zo zijn.

    Verder heb je wel vooruitgang geboekt vergeleken met je teksten uit het verleden. Dit heeft al wat meer kwaliteit, schrijf je nog steeds voor die ene site? Dit heeft je namelijk wel geholpen. Blijf kritieken te harte nemen, niemand is te oud om te leren.

    trouwen:

    wat TMA zegt moet je eens proberen. Schrijf eens over een game die je echt haat, een game die je niet uit kunt staan om goede redenen. Ik verzeker je dat dit de meest toffe teksten zijn om te schrijven ; lekker zeiken! Ik deed dit ooit over Doshin the Giant, heerlijkste tekst die ik ooit geschreven heb.
  • @benjaminben

    Welke comments?
  • @barton

    Das raar, ze zijn weer terug :)
  • Eens met That Mr. Awesome: deze lijst is inderdaad totaal geen verrassing meer i.v.m. de duizend-en-één comments met je top lijstje, maar je manier van schrijven is iets vooruit gegaan.

    Desondanks leest het nog niet prettig. Als tip zou ik je deze keer willen meegeven om wat minder met bijzinnen ("en … en … en…" en de tussen haakjes) te werken. Maak wat meer losse zinnen en je tekst zal m.i. al beter lezen.

    Bijvoorbeeld: "2018 was al met al een geweldige game jaar en ik hoop dat deze trend voort word gezet in 2019 en ik hoop natuurlijk niet dat alleen ik een geweldige game jaar tegemoet ga maar ook mijn mede indegamer.nl bezoekers (ook de gene die mij als vijand zien)"

    Dat hadden voor de leesbaarheid beter drie losse zinnen kunnen zijn.

    Overigens mag je "ook degene die mij als vijand zien" voortaan wel weg laten. Dat soort dingen beginnen te storen in je tekst. Geeft namelijk een negatieve "soapachtige" bijklank.

    Tot slot vind ik dat als je iemand je tekst laat nakijken, je die ook wel wat credits mag geven door hem/haar bijvoorbeeld te noemen in je comment onder de tekst. Dat geeft ons als lezer bovendien ook het beeld dat er net even wat meer energie in je tekst is gestoken.
  • @meta Ik zou hier wel echt wat mee doen. Want hoewel ik je snap, denk ik wel dat Barton hier een punt heeft.

    Je kunt je teksten vrij gemakkelijk een stuk beter maken.

    Dan blijven het nog steeds jouw teksten, maar bereik je wellicht meer mensen. En dat is toch ook een beetje je doel, neem ik aan

    En ik ben het eens met Barton dat je niet zo in de slachtofferrol hoeft te kruipen. Het is misschien moeilijk om niet te doen, maar probeer het niet te vermelden. Maak gewoon een kekke tekst zoals deze en laat de rest.

    Ik ga er zelf ook wel eens op in, maar dat soort discussies kent alleen maar verliezers. Laat het daarom links liggen zodat wij als lezers on kunnen focussen op datgene dat je wilt vertellen. (is ook mijn goede voornemen voor 2019 )

    Je kan me altijd een pm'tje sturen, dan wil je je best helpen oid.
  • @Bert de Vries

    Ik zal proberen minder "en" en tussenhaakjes te gebruiken. Maar ik ga wel gewoon eigenwijs door met mijn eigen worden te gebruiken. Mijn doel is vooral dat ik mij er goed bij voel (en dat is bij dit artikel 100% het geval.) de lezer blij is met tekst is voor mij bijzaak.
  • @Meta_coola

    Ik vind het leuk om te lezen wat je top vier is en inderdaad heeeel verassend is ie niet, maar dat maakt niet uit. Je mag net zo vaak zeggen welke games je leuk vindt als je wil.

    Qua tekst en inhoud hebben de bovengenoemde heren wel een punt dat je het gemakkelijk beter kan maken.

    Ik vind dat je wel een misvatting maakt door te zeggen dat het een bijzaak is of de lezer blij is of niet. Je schrijft het toch voor een openbare site? Anders kan je beter een dagboek bijhouden.

    Je mag je mening zeker reflecteren, maar ik vind dat je wel erg slecht tegen kritiek kan. De top vier is helemaal jouw top vier, maar als iemand je een tip geeft, dan mag je daar best iets mee doen (hoeft niet) en hoef je je niet direct aangevallen te voelen. Daarnaast is ook niemand hier je vijand. Echter de 'aangevallen' manier van reageren kan er wel voor zorgen dat mensen zich aan je gaan ergeren, waardoor je dit soort discussies steeds krigjt bij jouw artikelen. Mensen gaan dan juist in de 'aaanval'.
  • @Luigi1985

    Ik kan tot een bepaald niveau tegen kritiek. Ik zet mij echt 100 % in om te verbeteren en ik luister naar een aantal kritieken. Alleen sla ik dicht zodra ik moeite doe om een artikel zo goed mogelijk te maken als ik daar dan 5 % positief commentaar op krijg en voor de overige wederom 95 % kritiek met je moet en kan het beter zo doen, dan… dan sla ik dicht en denk ik fuck it genoeg is genoeg en dan wil ik er gewoon niet meer aan voldoen.

    Ik schrijf mijn artikelen vooral om mij te ventileren maar een dagboek bijhouden vind ik niks want dat is te weinig ventileren ik wil het uiten waar andere mensen het kunnen zien.

    Ik wil mij ten alle tijden op mijn manier kunnen uiten en niet op de manier die sociaal word goed gekeurd.
  • @Meta_coola

    Je mag je uiten hoe je wilt. In mijn ogen zijn er twee soorten van kritiek hier:

    Kritiek op jouw mening: in mijn ogen hoef je je daar nooit iets van aan te trekken. Het is jouw mening en die mag je delen zoveel je wil en op welke manier ook. Anderen kunnen het daar niet mee eens zijn en hebben het recht om met tegenargumenten de discussie aan te gaan, maar ze moeten jouw mening wel respecteren.

    Kritiek op jouw manier van schrijven: in de meeste gevallen is dit als opbouwend bedoeld. De mensen geven je tips waardoor jouw artikel beter leesbaar wordt en interessanter voor anderen.

    Die laatst genoemde moet je dus eigenlijk niet als persoonlijk zien en ik heb het gevoel dat je dat soms wel doet en om die reden krijg je weer bepaalde verwijten (mensen gaan er net als jij weer tegenin).

    Jouw stelling zoals ik eerder al noemde over dat het niets uitmaakt of de lezer blij is of niet is daar een perfect voorbeeld van. Zo jaag je andere IG-members tegen je in het harnas.

    Je moet er rekening mee houden dat deze artikelen veel gelezen worden. Naast de members die vaak reageren zijn er waarschijnlijk tientallen andere mensen (wie weet nog veel meer) die hier komen kijken.

    IG biedt hier een plek om als gamer je mening te ventileren en dat is tof (ze krijgen er natuurlijk ook gratis content voor terug, zonder freelancers o.i.d. te hoeven inhuren). Op veel sites zijn de bezoekers veel minder en kun je niet op die manier je mening delen. Zie het juist als een voordeel dat hier actieve members zijn die je ook nog tips geven voor het schrijven.

    Ik heb hier in 2006 geloof ik eens een member review geschreven die werd opgepikt door een andere gaming website en vervolgens heb ik daar zeven jaar lang voor geschreven en veel toffe perstrips mogen meemaken (bijvoorbeeld presentaties van Nintendo in London). Als je de tips die je krijgt goed gebruikt kan het schrijven hier misschien nog wel meer opleveren dus.

    Overigens is de content hier wel van een super goed niveau. Het is niet zoals de audities van Idols ofzo met allemaal mensen die denken dat ze wel een stukkie kunnen schrijven, maar waarbij het eigenlijk nergens op lijkt. De content hier is altijd ruim voldoende. Die van jou ook.
  • @Meta_coola

    Ik denk dat je er goed aan zou doen te beseffen opbouwende kritiek op geen enkele manier negatief of als een beledeging van jou schrijfwerk is bedoeld.

    Sowieso is het commentaar onder de meeste membercontent vooral opbouwende kritiek, met hier en daar een discussie.

    Positief commentaar ontbreekt niet omdat lezers niet positief zijn, maar omdat het moeilijk is meer positief commentaar te geven dan ''tof artikel'' of ''leuk om te lezen''.

    Zoals je zelf al aangeeft doe je dit ook vooral om te ventilleren, maar dit kan toch alleen maar beter als je tekst beter/fijner/makkelijker/duidelijker is voor je lezers?

    We zijn hier allemaal amateur en we proberen alleen maar andere amateurs een beetje beter te maken. Dit is echt in geen enkel opzicht als een persoonlijke beledeging bedoeld van wie dan ook in deze comments.
  • @Shuckles

    Weet je wat het is ? Ik ben het persoonlijk gewoon zat dat er elke keer wel wat te zeuren is. Echt letterlijk met al mijn artikelen heb ik naar de kritieken geluisterd en zeer zeker wel elke keer de opvolgende artikelen verbeterd door middel van de kritieken die ik heb gekregen en nu ben ik op punt gekomen van leuk die kritieken maar erken nu fuckin eens dat ik beter ben geworden en mijn artikelen verre van slecht zijn.

    Bij sommige members heb ik het gevoel dat ze enkel kritiek wil geven om kritiek te kunnen geven.

    Ja mijn leestekens etc. zijn niet goed en zullen ook nooit perfect worden, maar dat is ook echt niet mijn streven, ik heb geen ambities om een professioneel schrijver te worden of voor gaming/film web sites te gaan werken. Daarnaast wil ik ook gewoon het kunnen posten wanneer ik het wil posten en ik wil niet wachten tot iemand anders er de tijd voor heeft en neemt om het na te kijken. Met dit soort dingen heb ik weinig geduld.
  • Tof artikel weer om te lezen, leuk om ook eens een lijstje te zien met verrassende titels. DQ11 is een titel waar ik door jou nu ook wel zin in h b gekregen, hoelang ben je daar mee bezig geweest denk je?

    Inhoudelijk zie ik nog wel wat dingen die zeker beter kunnen. Zo is de intro nog steeds redelijk kort en saai. Probeer hier wat meer moeite in te steken. Zo had je hier bijvoorbeeld wat kunnen vertellen over hoe jij het gamejaar 2018 hebt beleefd.

    Verder zou ik als tip geven simpelere zinnen te gebruiken. Dit bedoel ik niet negatief, maar ik zie nu best wel aardig wat zinnen waarin je meer dan één komma, haakjes of het woord en gebruikt. Deze zinnen lopen op dit moment nog niet lekker, en zouden denk ik beter lopen als je ze zou opdelen in aparte zinnen.

    Maar blijf vooral zeker doorgaan met schrijven, altijd weer leuk om te lezen.
  • @Shuckles

    101 uur ( op het gemakje en alle party members naar lvl 99 en alle side quests gedaan)
  • Vind het wel vrij, eh, "unieke" screenshots
    Bewuste keuze?

    Ik moest er wel om gniffelen. Mooi lijstje, ben benieuwd naar je nummer één. Die wil ik nog voor de switch.
  • @Bert de Vries

    Het zijn inderdaad bewuste keuzes, ik houd heel erg van blood en gore ( groot fan van evil dead eh ;) en spartacus blood and sand is ook één mijn favo series) en vrouwlijk schoon is ook nooit verkeerd ook niet in anime/cartoon stijl (playboy zijn ook pixels dus dat kan men niet als argument gebruiken :D )

    Op die van God of War na zijn het ook allemaal screenshots die ik heb gemaakt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren