1. Mini-Review #10: The Barbarian, Art of Balance en Sufoco

Mini-Review #10: The Barbarian, Art of Balance en Sufoco

Na twee erg teleurstellende edities van mijn Mini-Reviews-serie, ben ik blij om te melden dat we dit deel beginnen met een game die de moeite daadwerkelijk verdiend. The Barbarian and the Subterranean Caves is een korte visual novel, waarin we het avontuur volgen van een Lemurian in een nieuwe stad.

Deze stad wordt geteisterd door een monster die de watervoorraad bedreigt. Daarom probeert alles en iedereen ervan af te komen. En ongeacht welke keuzes je maakt, op een gegeven moment zal je oog in oog komen te staan met dit wezen. Maar hoe je er komt en hoe je verder gaat, dat is geheel aan jou.

The Barbarian is geen lange game. Een playthrough duurt ongeveer tien minuten, maar de game heeft voldoende paden om te verkennen in verdere speelsessies, waardoor je een goed uur ermee zoet kan zijn. Eerlijkheid gebiedt me echter wel te zeggen dat je dit uur vrij snel zal vergeten, daar de game niet heel bijzonder is, maar als een time waster zijn er vele slechtere opties.

Barbarian and the Subterranean Caves

Barbarian and the Subterranean Caves is een vrij korte en niet hele bijzondere visual novel waar je een uur mee bezig bent als je alles gezien wilt hebben. Voor € 3,99 is dat niet al te best, maar ook niet bijzonder slecht, zolang je niet meer verwacht dat een dertien in een dozijn ervaring.
6
60
Score: 60
  • Meerdere paden om te verkennen
  • Leuke time-waster
  • Dit gaat echt geen blijvende herinnering worden

De games die ik gebruik voor mijn Mini-Reviews komen doorgaans van Steam af. Maar zoals 10 Second Ninja X en Men’s Room Mayhem al bewezen, zijn er ook genoeg te vinden op andere platformen. Zo speelde ik bijvoorbeeld Art of Balance: Touch op de 3DS.

Zoals de naam al impliceert, is de kunst in Art of Balance om dingen te balanceren. In elk van de tweehonderd levels moet je een specifiek aantal blokken op elkaar stapelen, waarna ze minimaal drie seconden moeten blijven staan. Geen kunst aan zou je denken en dan heb je gelijk wanneer de game begint. Maar gaandeweg wordt het je lastig gemaakt. Blokken krijgen bizarre vormen, gimmicks als blokken die zwaartekracht beïnvloeden of exploderen maken hun opwachting en speciale challenges zorgen voor uitdaging. En als je daardoor een keer een obstakel vindt dat je niet kunt overwinnen, kun je dat level overslaan, daar je niet alles hoeft te voltooien om verder te mogen. Uitstekend! Toch is Art of Balance zeker geen topgame, hetgeen alles te maken heeft met de gameplay zelf.

Daar balanceerpuzzels vallen onder de physics puzzels, zou je denken dat dit aspect tiptop in orde is. Toch is dat niet het geval. Ik ervaarde met regelmaat dat ik dezelfde oplossing meermaals moest uitvoeren omdat die de ene keer wel bleef staan en de andere keer niet. Deze momenten waren zeldzaam, maar haalde het tempo uit de game, wat je anders in een paar uurtjes uitspeelt. En wanneer je tijd hebt om het nader te bekijken, valt pas op hoe weinig het eigenlijk om het lijf heeft. Te weinig voor € 6,99.

Art of Balance: Touch

Art of Balance: Touch had het prima gedaan als een mobiele titel van € 1.99. De aard van de gameplay en de korte duur van de levels zorgen ervoor dat dit iets is wat je snel even wilt opstarten terwijl je ergens op wacht, hetgeen lastiger is met een 3DS. Het grootste probleem is echter dat de game simpelweg niet diepgaand of interessant genoeg om er € 6,99 voor neer te leggen.
5
50
Score: 50
  • Het idee is aardig
  • Korte levels
  • Te weinig om het lijf
  • Physics inconsequent

Een échte shovelware-titel kost doorgaans natuurlijk geen € 3,99 of zelfs € 6,99. Nee, Steam-verkenners weten wanneer je écht de bodem hebt bereikt: wanneer de spellen € 0,79 kosten. Sufoco is zo’n spel.

In Sufoco is je doel om twee mijnwerkers bij elkaar te brengen in vijftig identiek ogende levels levels. Niets meer en niets minder. Je bestuurt de ene mijnwerker met de linker analoge stick of WASD, terwijl de andere wordt toegewezen aan de pijltjes of rechterstick. Klinkt simpel! Maar zoals mensen die vroeger B-Daman hebben gekeken zullen weten, heeft het brein nogal moeite met naar twee dingen tegelijk kijken en met twee tegenovergestelde handelingen uitvoeren met de handen. In Sufoco moet je beide echter doen.

Dit biedt in eerste instantie een leuke ervaring, daar je niet enkel tegen de game maar ook je reflexen vecht. Maar helaas blijft het dat niet. Om de levensduur van de game te rekken krijg je steeds meer vreemde obstakels, zoals een derde mijner die in spiegelbeeld loopt en ook met een van de sticks wordt bestuurd, levels waarin je moet onthouden waar het veilig is en levels waar je geen hand voor ogen ziet. Maar eens je richting het einde komt, worden deze allen gecombineerd, met als gevolg dat uitdaging verandert in frustratie. Dat was voor mij het moment dat Sufoco was afgeschreven op level 42. Totaal gespeelde tijd…achttien minuten…

Sufoco

Het concept van Sufoco is best leuk gevonden en is in principe sterk genoeg om een korte puzzel-game te dragen. De introductie van verdere hindernissen is ook hoe het hoort en geen reden tot klagen. Het probleem is echter dat men deze maar op elkaar blijft stapelen in plaats van er creatief mee te zijn, waardoor de game in korte tijd van aardig naar frustrerend gaat.
4
40
Score: 40