1. Mini-Reviews #1: Piggy Poggy Pog, Hamster Daily en Paintpool

Mini-Reviews #1: Piggy Poggy Pog, Hamster Daily en Paintpool

De meeste PC-gamers hebben een haat-liefde verhouding met Valve. Enerzijds houden ze van Portal, Half-Life en Steam en vereren ze Gabe Newell alsof hij God zelve is. Anderzijds zijn ze het wachten op Half-Life wel beu, willen ze niet nog meer hoedjes in Team Fortress 2 en hebben ze heel veel problemen met sommige delen van Valve’s platform. Zo is een veel gehoorde klacht bijvoorbeeld dat er veel te veel klucht op het platform verschijnt.

Ik persoonlijk heb hier niet zo’n problemen mee, en gebruik de vaak goedkope titels om saaie gebeurtenissen of reizen te overbruggen, daar ik op zo’n locatie niet lekker in bijvoorbeeld een visual novel of RPG kan komen door de omringende mensenmassa. Een van zulke titels is Piggy Poggy Pog, een van de vele games van TSS Studio.

Kort maar krachtig

Normaal gesproken kies ik ervoor om vanaf hier uitgebreid op het verhaal uit te gaan, gameplay-mechanieken te analyseren en indien noemenswaardig wat andere punten aan te halen. Bij Piggy Poggy Pog kies ik er echter voor om het kort te houden. Ik wil immers niet riskeren dat je langer bezig bent met het lezen van deze review, dan dat je in theorie nodig zou hebben om de game uit te spelen.

PPP is een hele simpele platformer waarin je als een varken vier eikels moet verzamelen terwijl je obstakels ontwijkt, zodat je vervolgens van de boerderij kan ontsnappen. Dit doe je in twaalf levels, die qua moeilijkheidsgraad nauwelijks van elkaar verschillen en zonder enige vorm van muziek of sound effects, wat je ongeveer een kwartiertje van je leven zal kosten. Is dat een verschrikkelijke manier om die tijd te verspillen? Nee, maar als je dan zo graag dit soort games wilt spelen, dan zijn er genoeg beter ogende en betere besturende alternatieven op spelen.nl te vinden…

Conclusie

Piggy Poggy Pog is wat je krijgt wanneer je betaalt voor een basic flash developed game. Het spel doet in principe wat het moet doen, maar is zo generiek en vergeetbaar, dat het de moeite van het spelen amper waard is. Als je dan zo nodig een simpele platformer wilt spelen, dan zijn er genoeg websites met gratis alternatieven, zodat je tenminste geen € 2,99 hebt verspild.
2
20
Score: 20
  • Het spel werkt prima
  • Geen muziek, originaliteit of uitdaging
  • In een kwartier uit te spelen
  • Laat flash games gewoon op de daarvoor bedoelde websites

Hamster Daily

Omdat het natuurlijk waanzin is om voor elke kleine titel een aparte recensie te plaatsen (ik zou de homepage binnen no-time volspammen), heb ik besloten om in dit artikel een drietal mini-recensies te combineren. En met Piggy Poggy Pog achter ons, belanden we aan bij onze tweede game, die wederom een dier in de hoofdrol heeft.
Hamster Daily is een zogenaamde endless runner, waarin je een schattig ogende hamster in een hamsterbal speelt. Als het schattige knaagdier ren je over een tafel waar drie soorten blokjes en bergen zonnebloedpitten verspreid liggen. Het doel is zover mogelijk te komen en daardoor een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Het enige dat je hierin belet, zijn de rode blokken die je absoluut niet aan mag raken.

Het ontwijken van de rode blokken klinkt waarschijnlijk als een simpele opgave, maar dat valt enorm tegen. Groene blokjes laten je namelijk tijdelijk de controle verliezen, terwijl blauwe blokjes je lanceren. Dat laatste is regelmatig nodig om over rode blokken heen te vliegen, maar je weet nooit wat ligt waar je landt. De kunst is dan ook om je snelheid onder controle te houden. En daar zit de kink in de kabel.

Hamster Daily speel je volledig met je muis, waarbij naar boven en onder bewegen precies dat doet, terwijl naar links en naar rechts bewegen je snelheid bepaald. Dat is niet enkel niet erg intuïtief, maar werkt ook niet goed voor de gecontroleerde acties die het spel van je verwacht. Zelfs dan zal je echter niet lang bezig zijn met Hamster Daily, daar je enige doel is om een drietal skins vrij te spelen met voldoende zonnebloempitten. Bovendien zijn er, net zoals bij de vorige game het geval was, flash games die dit beter doen.

Conclusie

Hamster Daily neemt een heel simpel concept en weet het volledig te verpesten door er een bestuursmodel aan vast te hangen dat niet enkel erg onlogisch is, maar ook nog niet goed genoeg functioneert om het spel fatsoenlijk te spelen. En voor een game dat feitelijk maar een ding doet, is dit direct de doodsteek.
1
10
Score: 10
  • Schattige hamster
  • Besturing werkt niet
  • Er is geen noemenswaardigs om naartoe te werken

Paintpool

De laatste game in dit artikel is zowaar nog minder relevant dan diens voorgangers. Want hoewel Hamster Daily en Piggy Poggy Pog geen goede games zijn, zijn het wel games waar je makkelijk aan kunt komen. Paintpool is dat niet.

De reden hiervoor is dat Paintpool een van de vele shovelware games is die het veld moest ruimen toen Steam ging schoonmaken. En met de regen van achievements die over me heen kwam toen ik het spel speelde, kan ik wel raden waarom ze dat besluit genomen hebben.

Toch is Paintpool meer dan een makkelijke achievement-verzamelaar. Want hoewel simpel qua opzet, is het een best geinige physics-puzzelaar. Je moet een balletje lanceren, waarbij je de richting en de kracht kunt bepalen. Het doel is om alle gekleurde vakken te raken en vervolgens het doel te bereiken voor het aantal vooraf vastgestelde schoten op is. Dit doe je in een kleine dertig levels, hetgeen je ongeveer een half uur zal kosten. Veel meer valt er eigenlijk niet over te zeggen, daar het doet wat je mag verwachten dat het doet, maar ook helemaal niets meer dan dat.

Waarom ik een game die niet enkel zo kort is, maar ook niet meer te koop is meeneem in dit artikel? Simpel! Juist dit soort spellen zijn vaak populair bij verzamelaars en worden als gevolg voor hoge prijzen verkocht op key resellers. Maar gezien er geen Steam-pagina meer is, kun je moeilijk een weloverwogen keuze maken. Dus allicht dat ik een persoon hiermee kan helpen. Dan is mijn doel reeds behaald.

Conclusie

Het is een beetje een terugkerend thema, maar Paintpool is een typisch spel dat je gaat vinden op websites voor flash games. Het oogt simplistisch, maar speelt uitstekend. Maar om nou de moeite te doen om een nog werkende key ervoor te vinden…
6
60
Score: 60