1. Mini-Reviews #3: 10 Second Ninja X, Ukranian Ball in Search of Gas & Bejeweled 2

Mini-Reviews #3: 10 Second Ninja X, Ukranian Ball in Search of Gas & Bejeweled 2

Enige tijd geleden plaatste ik een drietal mini-reviews samen als één artikel, opdat mijn zegje erover kon doen zonder dat de homepage overspoeld werd door (erg) korte artikelen. En de respons was positiever dan gedacht. Daarom doen we vandaag hetzelfde met drie nieuwe games, beginnende met 10 Second Ninja X.

Zoals wel meer games die ik in deze reeks artikelen heb besproken, laat 10 Second Ninja X zich op het eerste gezicht het beste omschrijven als een flash-titel waar men geld voor durft te vragen. Als een naamloze ninja word je gevangengenomen door Captain Greatbeard, die om wat voor reden dan ook heeft besloten dat hij je wilt kwellen. En dit doet hij door de dieren in je bos op te sluiten in robots, welke je dient uit te schakelen in zestig levels.

De naam verraadt het eigenlijk al, maar voor elk van deze levels krijg je slechts tien seconden de tijd. Dit betekent dat je razendsnel moet handelen en goed gebruik moet maken van de vaardigheden van jouw in blauw geklede mannetje, die bestaan uit een dubbele sprong, een vlijmscherp zwaard en drie shuriken.

Wie een beetje ervaring heeft met platformers, zal merken dat 10 Second Ninja X ondanks zijn simplistische uiterlijk erg prettig en precies bestuurt. Mede hiervoor is het niet moeilijk om alle zestig levels in een uurtje of twee te voltooien. Je kunt dan nog jezelf uitdagen door alle sterren te bemachtigen en marathon mode te overwinnen en zo alle achievements / trophies te behalen, maar als je daar geen interesse in hebt kun je allicht beter wachten op een aanbieding. € 9,99 is dan immers een vrij hoge prijs.

10 Second Ninja X

10 Second Ninja X mag dan wel simpel ogen, maar onder de motorkap zit een leuk gevonden concept dat uitstekend is uitgewerkt. Het is dan ook jammer dat je het spel in slechts twee uurtjes makkelijk kunt voltooien. Als je zo iemand bent die alles gezien wilt hebben en alles wilt ontgrendelen kan je hierna nog wel wat tijd kwijt in de game, maar anders is het allicht van wat te korte duur om een aanschaf aan te bevelen.
6
60
Score: 60
  • Concept is leuk gevonden
  • Besturing is nagenoeg perfect
  • Je krijgt in verhouding weinig waar voor je geld

Ukranian Ball in Search of Gas

En net als ik klaar ben met klagen dat 10 Second X weinig waar voor je geld biedt, komt de volgende game op mijn backlog de hoek om kijken: Ukranian Ball in Search of Gas. Nee, dat is helaas geen typefout.

Lang heb ik getwijfeld over wat ik zou schrijven over dit spel, dat best aantrekkelijke graphics heeft voor een game van nog geen euro. Het probleem is namelijk dat helemaal niets meer heeft dan dat. Je rolt als een knikker rond en verzamelt enkele gasflessen in een bos. Einde! Ik ga daarom niet eens een conclusie schrijven, daar je al meer tijd hebt verspild met lezen over deze game dan dat je nodig hebt om het ‘’uit te spelen’’.

UKRANIAN BALL IN SEARCH OF GAS

How about no
0,1
1
Score: 0
  • NVT
  • Het is niet eens grappig hoe slecht dit is

Bejeweled 2

Bij een term als mini-review denk je waarschijnlijk niet dat een game als Bejeweled, een wereldberoemde match three game die volgens velen verantwoordelijk was voor het populariseren van het genre, de revue gaat passeren. Maar toch gaan we Bejeweled 2 fijn op deze lijst erbij gooien. Immers gaat het niet om hoe bekend een spel is, maar om hoeveel ik erover kwijt wil.

Ik mag ervan uitgaan dat niemand uitleg behoeft over wat Bejeweled is en daarom zal ik ook niet al te diep ingaan op de gameplay, die bestaat uit het matchen van minimaal drie exemplaren van dezelfde edelsteen, al geven grotere groepen zaken als bommen om je te helpen. In plaats daarvan wil ik het hebben over wat het spel, dat als een vreemde eend in de bijt in mijn kast staat, qua content te bieden heeft.

Allereerst zijn er natuurlijk de drie standaard modi waarin je speelt tegen een alsmaar aftikkende klok die bijgevuld wordt als je een actie onderneemt, waarin je speelt tot je geen actie meer kunt ondernemen of waarin speelt tot je de game moe bent. Ook hierover valt eigenlijk niets te zeggen wat niet iedereen al weet. Puzzle mode is echter een ander verhaal.

In totaal 75 levels moet je alsmaar lastiger wordende puzzels oplossen, die je uitdagen om het volledige speelveld vrij te krijgen met een vast opgezette groep steentjes. In het begin is dit simpel zat, maar richting het einde bevat de puzzle mode enkele echte hersenkrakers. De echte lol begint echter pas eens je alle puzzels overwonnen hebt. Dan kun je dit namelijk opnieuw doen, maar nu zonder hints en in directe opvolging van elkaar. Hoe lang lukt het jou geen fouten te maken?

Bejeweled 2

Mocht het lijken alsof ik me makkelijk afmaak van dit deel van het artikel, dan wil ik daarvoor mijn excuses aanbieden. Dat is immers niet de bedoeling. Maar Bejeweled 2 heeft zo weinig te bieden dat wij als gamers niet allemaal al door en door kennen, dat ik niet veel woorden nodig heb om mijn mening over te brengen. Sterker nog, vier zijn er genoeg: oudbollig, maar evengoed leuk.
8
80
  • Het is simpel, maar vermakelijk