1. Mini-Reviews #4: Simple Golf, Men's Room Mayhem en Count Logica

Mini-Reviews #4: Simple Golf, Men's Room Mayhem en Count Logica

Enige tijd geleden plaatste ik enkele malen een drietal mini-recensies samen als één artikel, opdat ik mijn zegje erover kon doen zonder dat de homepage overspoeld werd door (erg) korte artikelen. En de respons was positiever dan gedacht. Daarom doen we vandaag hetzelfde met drie nieuwe games, beginnende met Simple Golf.

De opzet van Simple Golf is eigenlijk bijna absurd simpel om te beschrijven. Want wie in 2017 Let’s Plays heeft gevolgd, heeft ongetwijfeld YouTubers als Markiplier, MatPat en PewDiePie zien flippen op Getting Over It With Bennett Foddy. In dit spel moest je een man in een ketel met een hamer een berg op zien te krijgen, waarbij er alles aan werd gedaan om je te frustreren en tegen te werken.

Simple Golf doet zo ongeveer hetzelfde, maar vervangt de man door een golfbal, schrapt het commentaar van Bennett Foddy, maakt de gameplay ietsjes makkelijker en is een heel stuk korter. Het laat zich dan ook het beste beschrijven als Getting Over It Light. Leuk als je houdt van dit soort spellen, maar omdat het niet meer via Steam te koop is, kun je het enkel krijgen via schimmige sites als G2A. Dus tenzij je een YouTuber bent die meer rage games nodig heeft, zie ik geen reden waarom je die moeite zou nemen.

Simple Golf

Simple Golf is duidelijk gemaakt om in te spelen op de hype van Getting Over It en is nagenoeg hetzelfde, maar dan zonder de persoonlijkheid van het bronmateriaal. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slechte game is, maar ik zie ook niet waarom iemand veel moeite zou willen doen om het te bemachtigen nu het niet meer via Steam zelf te krijgen is
6
60
Score: 60
  • Het werkt prima
  • Uitstekend als rage game
  • Lastig te kopen
  • Nooit zo goed als de game die duidelijk als inspiratie diende

Men’s Room Mayhem

Een game die een al net zo absurde opzet heeft als Simple Golf, is Men’s Room Mayhem, die ik speelde op de PlayStation Vita. In deze kleine game moet je mannetjes naar urinoirs en toiletten leiden, voordat ze hun behoefte doen op je schone WC-vloer. Dit doe je door met je vinger lijnen te trekken van de heren naar hun bestemming, welke ze vervolgens volgen. Maar dat klinkt makkelijker dan dat het is.

In eerste instantie lijkt de game maar niet op te schieten. Tegen de tijd dat een ventje zijn behoefte heeft gedaan, zijn handen heeft gewassen en de deur uit is, komt de volgende pas aankakken, waardoor enige vorm van uitdaging ver te zoeken is. Maar dan komen er twee achter elkaar, heeft er eentje hoge nood of komen er twee kerels die moeten schijten, terwijl je maar één pot hebt. En dan moet je gaan managen. Wie geef je voorrang en waar ga je hem onderbrengen? Moet iedereen zijn handen wassen of moet je plaats maken? En hoe ga je voorkomen dat je er chaos ontstaat?

Dat laatste is het belangrijkste, want daar mannen klaarblijkelijk beesten zijn, slaan ze elkaars schedel in als ze te dicht bij elkaar komen. Je moet daarom alles op alles zetten om dat te voorkomen. Ondertussen moet je echter ook zorgen dat iedereen zijn dingetje kan doen, voor je vloer onder de urine en uitwerpselen komt te zitten. Want als te veel lichamelijke afscheidingen je vloer vervuilen, word jij ontslagen. Gelukkig krijg je wel na elke ronde de kans om schoon te maken, zodat je fouten je niet blijven achtervolgen.

Wat dit allemaal extra lastig maakt, is dat je uitdagingen hebt die je moet voltooien en een high score hebt waar je rekening mee moet houden. En beide vereisen dat je risico’s neemt. Gaan twee heren elkaar maar net voorbij? Bonus! Bijna in de broek gepist? Bonus! Een scherm vol mannen? Bonus! Desondanks is Men’s Room Mayhem geen lange game. Want als je eenmaal je draai gevonden hebt, heb je in pakweg vijf uur alle levels, met ieder hun eigen unieke karakter, en uitdagingen voltooid en alle trophies ontgrendeld. Voor € 1,99 is daar echter niets mis mee.

Men’s Room Mayhem

Zoals Men’s Room Mayhem gaat over snel je behoefte doen, voldoet de game in de behoefte voor een snelle game. Ga er dan ook niet vanuit dat je meer dan een middagje zoet kunt zijn met deze lijnentrekker van een schijtgame
8
80
  • Hectisch op een goede manier
  • Meerdere levels met ieder hun eigen twist
  • Verwacht niet al te veel content

Count Logica

De meeste games die je voorbij ziet komen in mijn Mini-Reviews, zijn games die doorgaans onder de noemer shovelware worden geschaard. Ze zijn gemaakt met een klein budget, kosten vaak maximaal vijf euro en zijn hooguit lang genoeg om je een middagje bezig te houden. Zo ook Count Logica, een puzzel game vol cartoony spoken, vampieren, zombies én spiegels.

Het idee achter Count Logica is simpel. Op een veld van 4 bij 4, 5 bij 5 of 6 bij 6 vakjes zijn aantal lege vakken waarop jij moet invullen welk type monster zich er schuilhoudt. Dit doet je echter niet zelf bepalen of gokken, maar moet je ontrafelen aan de hand van numerieke hints die naast het speelveld staan. Dit doe je door een lijn te trekken van het vakje waar een nummer naast staan tot diens eindpunt, waarbij je een kwartslag draait als je een spiegel tegenkomt. En als je de monsters goed plaatst, zie je er onderweg net zoveel als het cijfer dat als je hint dient.

De spiegels spelen hierbij overigens een belangrijke rol. Een vampier zie je immers niet in een spiegel, terwijl geesten zich juist niet met het blote oog laten vangen. Zombies zal het verrotten en tonen hun groene koppen aan alles en iedereen. Dus als jij ziet dat je op een grid van vier bij vier een rechte lijn kunt maken met als hintcijfer 2, dan weet je dat er twee spoken op je pad staan. Immers kun je deze niet zien zonder spiegel, waardoor je effectief twee ‘’lege’’ vakken hebt. De kunst is dan om uit te zoeken welke vakken de geesten bevatten en welke monsters de andere twee bezetten.

Als dit lastig klinkt, dan kan ik je dat niet kwalijk nemen. Maar neem van mij aan dat je binnen enkele minuten doorhebt hoe het werkt, waarna je door de levels heen blaast. Zonder te overdrijven zijn er levels geweest die ik in minder dan tien seconden kon voltooien door een logisch denkpatroon te volgen. Want hoe Count Logica zich ook aankleedt, het blijft een puzzelspel dat nog het meeste wegheeft van Picross of Sudoku. En ook daarvoor geldt dat ze kinderspel zijn eens het kwartje is gevallen. Dat maakt het echter niet minder leuk, vooral voor de kinderen in de bovenbouw van de basisschool, die vermoedelijk adequaat uitgedaagd zullen worden zonder dat het frustrerend wordt.

Mini-Reviews #4: Simple Golf, Men's Room Mayhem & Count Logica

Voor een volwassen speler is Count Logica allicht wat aan de makkelijke kant, maar voor kinderen is het een leuke, kleurrijke puzzelaar waar ze best wat uurtjes in kunnen steken. En gezien je voor slechts € 1,59 driehonderd levels krijgt, is daar niets mis mee. Ik als kinderloze gamer zal het spel echter ook nog wel zo nu en dan opstarten als ik wacht op een download, daar het stiekem ook wel leuk is om je slim te voelen wanneer je puzzels makkelijk oplost.
8
80
  • Makkelijk op te pakken