1. Mini-Reviews #6: My Personal Angel, Civil War: 1865 EN Powerblox

Mini-Reviews #6: My Personal Angel, Civil War: 1865 EN Powerblox

Ironie kan soms een heerlijk iets zijn. In de vorige Mini-Reviews maakte ik nog de opmerking dat visual novels erg lang op zich lieten wachten in dit segment en nu mag ik dit zesde deel openen met My Personal Angel, een zwart-witte visual novel van Russische makelij.

In MPA speel je als Vladimir, een simpele arbeider die tezamen met zijn vriendin Erica probeert om de dagelijkse problemen als financiën, een stabiele relatie en toekomstplannen onder ogen te zien. En dat is moeilijk wanneer het uitzicht al net zo kleurloos is als deze game. Sparen is moeilijk en zelfs na tien jaar zouden ze niet genoeg hebben om hun eigen huis te kunnen betalen. Vladimir vlucht daarom met regelmaat naar een bar waar hij wegloopt van zijn problemen met drank, eten en een meisje genaamd Anyu, dat erg op hem gesteld is. Maar wanneer hij de kans krijgt om met een gezonken koffer vol cash grof geld te verdienen, ziet hij eindelijk een spreekwoordelijk licht aan het eind van de tunnel.

Hoe dit avontuur precies uitpakt, ligt natuurlijk aan jou als speler. Naar goed gebruik ben jij namelijk degene die keuzes maakt op cruciale momenten en daarmee bepaalt hoe sleutelmomenten verlopen. Ga je naar huis of weer drinken? Reageer je op een vreemd persoon op internet of niet? En hoe zit het met al die dames die zich ‘’toevallig’’ om je heen verzamelen?

Ongeacht welke keuzes je precies maakt, zal My Personal Angel geen avontuur worden waar je lachend doorheen gaat. Niet enkel is de toon overwegend melancholisch en pakken je keuzes zelden goed uit, maar het is verdomd lastig om überhaupt van het spel te genieten. De zwarte-witte stock foto’s op de achtergronden vloeken immers enorm met de generieke manga-karakters op de voorgrond, die ogen alsof ze zijn gemaakt in een character creator in Flash. Maar dat is verre van het ergste.

Wanneer je het spel in zijn Engels opstart, word je gewaarschuwd voor de depressieve toon en repetitieve muziek, maar ook voor de slechte Engelse vertaling. Helaas is daar geen woord van overdreven. Het verhaal is op momenten onnavolgbaar en op alle andere momenten te slecht vertaalt om je in diens wereld te trekken. Dus tenzij je Russisch spreekt, kun je deze game beter overslaan.

My Personal Angel

Al het goede dat My Personal Angel potentieel kan hebben in het verhaal, wordt tenietgedaan door een vertaling die nauwelijks weet over te brengen wat er gebeurt. Daarbij komt dan nog een generieke visuele presentatie, die een toch al slechte game enkel verder naar onderen haalt en ervoor zorgt dat ik niets anders kan geven dat een diepe onvoldoende.
2,8
28
Score: 30
  • Stock photo achtergronden
  • Character creator figuranten
  • Google translate vertalting

Civil War: 1865

Lange tijd heb ik getwijfeld over of ik Civil War: 1865 wel of niet zijn eigen recensie zou geven. Met € 9,99 is het toch wel echt bovenaan de prijsklasse van hetgeen dat je realistisch gezien shovelware kunt noemen, maar dat heeft me er niet van weerhouden om bijvoorbeeld My Personal Angel ook toe te voegen aan dit segment. In tegenstelling tot die game is in Civil War: 1865 echter duidelijk wel moeite gestoken, al zie je er ook aan dat het op een klein budget gemaakt is. Dat het uiteindelijk toch hier terecht is gekomen ligt dan ook niet zozeer aan de ontwikkelaar, maar aan de beperkingen die de setting ze oplegt.

Zoals de titel je al had moeten vertellen, speelt Civil War: 1865 zich af in het laatste jaar van de Amerikaanse burgeroorlog. De Union en Confederates beslechten een bloederige strijd die zal bepalen hoe de Verenigde Staten zich zullen vormen in de toekomst en wij als spelers mogen enkele belangrijke veldslagen uit 1865 naspelen in de vorm van een tactical RPG.

Andere games in dit genre, zoals Fire Emblem, Disgaea en Stella Glow, situeren zich meestal in een fantasiewereld. En dat is een hele bewuste keuze. Hierdoor kun je immers zelf de scenario’s vormen en karakters maken met de meest absurde en uiteenlopende krachten. Wanneer je dat doet in een historische setting, ben je echter gebonden aan diens regels. Dit resulteert erin dat de dertien levels die de game rijk is allen soortgelijk ogen en dat ook de units die je bestuurt maar weinig variatie hebben. Infanterie, cavalerie, kanonnen en generaals die als ondersteuning dienen moeten de volledige game dragen, met als gevolg dat alle confrontaties al snel aanvoelen als één repetitief geheel.

Hexwar Games, de maker van dit spel, heeft ondanks deze beperkingen alles gedaan om de game zo boeiend mogelijk te maken. Objectives zijn uiteenlopend en veranderen gedurende de match, je kunt elke stage vanuit beide partijen spelen en je hebt zelfs een historisch accurate modus, waarin balans uit de raam wordt gegooid voor een zo waarheidsgetrouwe beleving. Civil War: 1865 mag dan wel geen hoogvlieger zijn, maar dat is zeker niet doordat men zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt.

Civil War: 1865

Alleen al vanwege de hoeveelheid moeite die duidelijk is gestoken in Civil War: 1865, verdient de game een voldoende. Maar zijn historische accuraatheid en bijbehorende mode, degelijke (maar wel repetitieve) gameplay en de mogelijkheid om aan beide kanten te vechten zorgen ervoor dat een ruime voldoende meer dan terecht is.
7,3
73
Score: 75
  • Historisdch accurate mode
  • Solide gameplay
  • Weinig variatie

#84647416

De titels die voorbijkomen in deze artikels, komen voornamelijk van Steam. Maar dat is zeker niet de enige mosterd die op het schap staat. Daarom dook ik voor de afsluiter ditmaal de kelder in om de Powerblox-CD boven te halen.

Waarschijnlijk heb je nog nooit gehoord van Powerblox. Deze antieke titel verscheen ooit in budgetbakken toen ondergetekende nog een kind was en zal dus ergens in de jaren negentig zijn verschenen. En zoals menig gamer op leeftijd je zal weten te vertellen, waren PC-games ook toen al het Wilde Westen. Laten we daarom maar geen doekjes erom winden en Powerblox bij zijn werkelijke naam noemen: Tetris-kloon #84647416.

#84647416 verscheen in een tijd waarin de digitale blokjes-game niet meer weg te denken was. Niet enkel op de originele Game Boy, maar ook op goedkope handhelds die je kon kopen bij een Intertoys of Top 1 Toys. Dus hoe dacht dit spel zich daarmee te meten? Simpel! Thema’s!

Er is een reguliere Tetris, Tetris met bommen, met vuur, met ijs, enzovoorts. Sommige voegen daadwerkelijk iets kleins toe aan de gameplay in de vorm van een of andere timer, maar zelfs met dat in acht genomen zijn zeven van de tien mogelijkheden volledig overbodig. En stiekem de andere drie ook. #84647416 is namelijk niet enkel een schaamteloze kloon, het is ook nog een hele slechte. De game lagt met regelmaat, blokjes gaan door elkaar en de zijkant van het scherm heen en de besturing laat je om de haverklap in de steek. Dus kun je echt niet zonder je dagelijkse dosis Tetris? Ga dan naar de Action voor een goedkope Chinese knock-off. Die is waarschijnlijk van een stuk betere kwaliteit.

Powerblox

Je zou kunnen denken dat er maar weinig fout kan gaan met Tetris, maar #84647416 heeft bewezen dat sommige ontwikkelaars zó incompetent zijn dat zelfs een spel als dit te lastig voor ze is. Doe jezelf daarom een plezier en gebruik dit artikel als een geheugensteuntje dat je deze meuk nooit of te nimmer moet kopen.
1
10
Score: 10