1. Mortal Kombat-maker: 'Onderschat nul-laadtijd op next gen-consoles niet'

Mortal Kombat-maker: 'Onderschat nul-laadtijd op next gen-consoles niet'

Gaat gamen voorgoed veranderen

Volgens Mortal Kombat-Maker Ed Boon wordt de nul-laadtijd-mechaniek voor de next gen-consoles onderschat. Dat vertelt hij in een interview metGeoff Keighley.

Boon kreeg tijdens het interview een vraag over de impact van de nieuwe consoles op de graphics van games. Vervolgens geeft de man achter Mortal Kombat aan dat de graphics niet de grootste verbetering is van de nieuwe consoles in vergelijking met de oude. Volgens Boon gaat het om de laadtijden, die zullen het grootste verschil maken voor games.

“Ik vind het grappig dat, wanneer er een nieuwe console uitkomt, iedereen meteen vraagt naar de graphics,” begint Boon als antwoord op de graphics-vraag, “ik denk dat mensen onderschatten hoeveel impact de haast nul-laadtijd gaat hebben. Dat gaat deuren openen die we nooit hadden gedacht te openen”. Volgens Boon hebben we nog niet eens een idee over wat er uiteindelijk met de next-gen consoles gedaan kan worden.

“Het is al een gegeven dat de graphics beter zullen zijn”, legt Boon vervolgens uit. "Wat pas echt indrukwekkend en groot gaat zijn, zijn de nieuwe manieren waarop geheugen en laden aangepakt worden door deze nieuwe consoles." Het volledig interview is hieronder te bekijken.

De Xbox Series X en PlayStation 5 moeten dit najaar uit gaan komen. Exacte releasedata zijn nog niet bekend.

Dit artikel delen

Over de auteur

Zoë Bonefaas Zodra ik een Game Boy in de hand gedrukt kreeg, was ik om. Het leukste van games vind ik de verhalen die ze vertellen. Favorieten zijn Assassin's Creed, Skyrim, Stardew Valley en Life is Strange. Buiten verhalen in videogames ben ik ook fan van verhalen op andere manieren. Voor de hand liggend dus van films en series (Marvel, DC, Star Wars, Disney, She-ra Princes of Power, Lucifer... ik kan echt eeuwig doorgaan).

Reacties

  • Heel mooi hoor die snelle laadtijden, maar ik geef de voorkeur aan mooiere beelden.
  • @CerandoX.nl

    Nou… Het scheelt wel even dat je bij FIFA of GTA niet van die ellendig lange laadtijden meer zult hebben.
  • Waarom niet het beste van beide werelden?
  • Ook ik kijk het meest uit naar de nul-laadtijden. Zoals de beste man al zegt kunnen ze nu veel meer experimenteren. Graphics maakt mij echt geen fluit uit als de game maar goed is. Voor mij valt of staat een game bij mij hoe snel de performance zijn om iets te weergeven. Vooral een open wereld game kan hierdoor al veel levendiger worden omdat veel meer op de achtergrond snel geladen kan worden dan nu mogelijk is. Vind het een interessante ontwikkeling.
  • @Snafu9
    Helemaal mee eens. Ik ben zelf wel echt snel geïrriteerd door lange laadtijden. Zo vind ik dit de grootste ergenis van Destiny.
  • @blue_blade_3
    Dat vind ik ook bij AC: Odyssey. Duurt 5 min voordat je eens in de wereld zit. En dan durf ik bijna al niet eens te gaan snelreizen want dat duurt ook weer een tijdje.
  • @Snafu9
    Hilarisch is dat. "Fast travel" en dan lekker lange laadtijden
  • Mijn 'zorg' hierbij is dat de nul laadtijden nu gehaald worden met assets die we nu gewend zijn. Naarmate er meer uit de kracht van de nieuwe consoles wordt geperst, worden ook de assets groter. Komen we zo uiteindelijk niet weer uit bij normale laadtijden?

    Je ziet dit ook bij bijvoorbeeld framerate. De nieuwe consoles kunnen in principe makkelijk 4k60 draaien. Maar bijvoorbeeld Valhalla gebruikt dan weer zo veel kracht voor AI of grafische toeters en bellen dat het uiteindelijk toch weer 30 frames gaat draaien.
  • @That Mr Awesome
    idd, die belofte is ook gedaan tijdens de presentatie van de PS4. Als ik nu Destuny 2 opstart kan ik: de vaatwasser in- en uitruimen, boven een was in de droger doen en een nieuwe in de wasmachine en als ik dan geluk heb zit ik op het characterselect menu! echt niet normaal… als je soms tijdens een game naar het menu gaat om een party te joinen of te leaven, dan kan dat soms ook gewoon een minuut duren!

    ik neem het met een korrel zout!
  • @That Mr Awesome aangezien de PS5 ssd bijvoorbeeld 100x zo snel is als de ps4 zullen de assets wel heel veel groter moeten worden wil je echt weer uitkomen bij 'oude' laadtijden. Nul laadtijden zal het miss niet worden maar denk dat het verschil wel groot zal zijn.
  • @That Mr Awesome
    Het verschil is dat bij de framerate en resolutie enkel de ruwe paardenkracht telt. Net als bij elke generatie zal dat een aardige sprong maken, maar het zijn geen revoluties. Voor de opslag en doorvoer gaan de consoles, eindelijk, naar een geheel ander systeem dat vele malen sneller is dan de HDD ooit kon zijn. Dat niet alleen, ze gaan ook meteen naar de meest moderne variant van de SSD. Ik heb geen zin om de exacte getallen op te zoeken, maar we hebben het niet over 2x, 5x of 10x zo snel. Je moet eerder denken aan meer dan 100x zo snel. Tegen de tijd dat de assets tegen dat limiet aanzitten is de opslagtechnologie weer zoveel verder gevorderd dat het geen enkel probleem zal zijn.

    In de verre toekomst komt er ooit misschien een dag waar de SSD als technologie haar limiet heeft bereikt, maar dan is het ook maar de vraag of games in de buurt komen van dat limiet en of we niet alweer op de volgende opslagtechnologie zitten.
  • Bij de next gen consoles is gfx/fps echt wel het laatste waar ik naar kijk. Het gaat mij idd vooral om de laadtijden en andere technische vooruitgangen.
  • Dat de laadtijden flink minder gaan wezen ben ik erg blij om, maar verwacht natuurlijk ook wel wat extra grafische pracht
  • Games mogen er natuurlijk beter uitzien op de volgende generatie consoles, maar korte laadtijden en geen pop-up meer in games vind ik belangrijker. Zeker als je ziet hoe goed de first party games op PlayStation er nu al uitzien.
  • Wel grappig dat opeens een grote groep snelle laadtijden het belangrijker vindt dan graphics. Lol.
  • @CerandoX.nl

    Dit. Ze slikken alles wat er gezegd wordt maar we hebben nog amper wat gezien.

    Ook op de Switch vanwege het card medium (sneller dan discs) en het hebben van ingebakken opslag ipv een bewegende HDD heeft enorme laadtijd vermindering opgebracht. Maar ook daar zie je games met laadtijden.

    Het gaat niet alleen maar om een SSD. Het is geen magic zoals velen denken. Zodra de data size stijgt en er steeds meer ingeladen moet worden ga je gewoon weer loadscreens krijgen. Wellicht slim weggestopt. Zijn ze minder lang dan we gewend zijn? Ja. Zijn ze heel snel? Waarschijnlijk. Zijn ze 0 seconden? Nope.

    Ik had liever gezien dat er meer ontwikkeling is in card based medium. Dan maken ze de games maar duurder. Het plug and play systeem van de Switch is a gift of god.

    Ik heb meer last van installaties dan van loadscreens. Maargoed wie ben ik. Ik vind het gewoon irritant dat ik soms wel een uur moet wachten voordat ik überhaupt het start screen gezien heb…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren