1. Assassin's Creed Valhalla-patch pakt aantal bugs aan

Assassin's Creed Valhalla-patch pakt aantal bugs aan

Kracht van eindbazen wordt naar niveau van spelers geschaald

Een nieuwe patch voor Assassin's Creed Valhalla is sinds gisteren beschikbaar.

Met patch 1.10 worden diverse bugs in de game opgelost. Zo waren er een aantal bugs waardoor quests niet uitgespeeld konden worden - bijvoorbeeld doordat een NPC niet naar de plek ging waar hij naartoe zou moeten gaan.

Verder is de balans van de game ook aangepast. De kracht van vijanden kan nu maximaal 51 punten onder die van de speler zijn, en wanneer men sterker is dan eindbazen in het spel, wordt de kracht van eindbazen aangepast naar het niveau van de speler. Tot slot voegt de patch al ondersteuning voor de aankomende Settlement-uitbreiding en een aankomend gelimiteerd Kerstmis-evenement genaamd Yule Season toe. Details over deze elementen moeten nog worden aangekondigd. Ubisoft heeft de inhoud van de patch samengevat op zijn website.

Assassin's Creed Valhalla speelt zich in de negende eeuw af en bevat Noorwegen en Engeland als speelbare locaties. Valhalla introduceert nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid om eigen nederzettingen uit te bouwen en macht en invloed te verkrijgen. Ook kunnen spelers nu in elk hand een ander wapen gebruiken. Het is, net als in Assassin's Creed Odyssey, ook mogelijk om als vrouwelijk personage te spelen. De game is nu uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Een gratis upgrade voor Xbox Series X, Series S en PlayStation 5 is ook beschikbaar.

Assassin's Creed Valhalla

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De grootste, meest onbegrijpelijke bug moet nog aangepakt worden: het onjuiste RGB niveau. Ongeacht welke instelling je gebruikt op de PS5, de game gooit er zelf nog een nieuw algoritme RGB full->limited overeen. Limited is normaal 16-235 in SDR en 64-940 in HDR en full is normaal 0-255 in SDR en 0-1023 in HDR. De game gooit er boven de systeeminstellingen nog een conversie bovenop en dan krijg je voor HDR: 118-868 in plaats van 64-940 als je systeem op limited staat (op de xbox is dit standard!) en 64-940 als je systeem op full staat (op xbox is dit pc rgb).

    Dus voor iedereen die denkt dat hij "washed-out blacks" heeft in HDR, het volgende:
    PS5 op RGB auto of op Full (voorkeur auto) - tv normaal gesproken black level op auto of op high, maar voor assassins creed moet je deze op black level low zetten (ondanks de mismatch met je ps5). Zet je de PS5 op limited (bij de xbox is dit standaard en is de andere optie pc rgb) dan krijg je een dubbele rgb full naar limited conversie en zul je de kleuren nooit goed krijgen.

    Ik snap niet hoe een developer als Ubisoft dit nog steeds niet op orde heeft (of uberhaupt niet ziet), dat terwijl odyssey en origins een uitstekende HDR implementatie hadden. Voor nu betekent het iedere keer dat ik AC V speel ik de instelling op mn tv handmatig moet veranderen.
  • @gertjun

    Hmm dit had ik heel sterk met Horizon voor de ps4. Die kreeg ik ook maar niet mooi in beeld. Schaduwen te donker en kleuren te fel, zo jammer van de uitstraling.
  • @benjaminben

    Horizon zero dawn heeft er geen last van mits je alle instellingen goed hebt staan. Bij mij zag het er prachtig uit. Let dus op dat het zwartniveau van je tv matcht met je console;
    Dus RGB full (ps) of PC RGB (xbox) = black level high op tv. RGB limited (ps) of RGB standard (xbox) = black level low op tv.
    Bij AC V gaat dit dus niet op zoals boven beschreven en is duidelijk een design fout.
  • @gertjun

    Ja dat zal best, maar ik heb twee tvs. En op beiden kreeg ik het beeld niet naar wens. Terwijl MHW, TW3 en RDR2 gelijk dikke prima waren.
  • @benjaminben

    HDR calibratie in PS menu doorlopen nadat je de juiste tv instellingen had? Niet iedere game maakt gebruik van die metadata, dus het kan zijn dat horizon zero dawn dat wel deed maar die third-party titels niet.
  • @gertjun

    het is dat Horizon mij maar niet greep, anders had ik dit zeker even geprobeerd. Dank voor de info iig, werk jij binnen deze branche of weet je er gewoon veel van?
  • @benjaminben

    Nee haha, ik ben scheikundig technoloog. Maar ik ben ook een perfectionist, dus ik heb ongelofelijk veel gegoogled enzo om alles te snappen en perfect in te kunnen stellen. Ik heb wel eens overwogen om een memberartikel te schrijven over alles over RGB, YUV, SDR, HDR, color depth etc. en vooral; hoe het juist in te stellen voor jouw console/tv combinatie.
  • @gertjun

    Het zou je mij in Sesamstraat taal uit kunnen leggen het verschil tussen rgb en yuv?
  • @san5324

    Shit sorry man, zie deze reactie nu pas. Maar zal het in Jip en Janneke taal proberen. RGB en YUV (tegenwoordig zie je vaak YCbCr, vroeger YPbPr; ken je die rood groen blauwe tulp aansluitingen nog?) zijn beide een manier om een "kleurenruimte" te beschrijven, anders gezegd een taal die ervoor zorgt dat de tv en de console elkaar snappen en de console de tv kan vertellen wat er op beeld moet komen. RGB doet dit door iedere kleur Rood Groen Blauw een waarde te geven, de bitdiepte (zoals op de xbox 8,10 of 12 bit) zegt hoeveel verschillende waardes iedere kleur kan hebben. Let op, veel is niet altijd beter, beide apparaten moeten dit ondersteunen. YUV is anders, deze gebruikt de 3 slots als volgt: 1 voor luminantie (Y) (hoe fel of donker een pixel moet zijn) en de andere twee voor chrominantie (Cr en Cb; simpel gezegd, twee kleuren filters). Die twee kleurenfilters worden uit de RGB waardes gehaald via een ingewikkelde rekensom. Het voordeel van YUV is dat je er meer informatie dan RGB in kwijt kan, nadeel is dat er een conversie plaatsvindt en je informatie deels kan verliezen. Hoe die conversie plaatsvindt en wat bijvoorbeeld chromasubsampling is (wel eens gehoord van 4:4:4 of YUV422?), kan ik ook nog wel uitleggen, maar ik denk dat zo het verschil in ieder geval duidelijk genoeg is. Misschien toch eens een memberartikeltje aan wijden.
  • Op de PS5 is er nu Haptic Feedback support. Er zit nu weerstand op de rechter trekker wanneer je bijvoorbeeld de pijl en boog gebruikt.
  • @ThaBEN

    Ah Nice dat maakt de game nog "goddelijker" die al was. Adaptive triggers en haptic feedback zijn een voor mij echt een game changer.
  • @Meta_coola

    Goddelijk? Lol
  • @Meta_coola

    🤦🏻‍♂️
  • @PietS.

    Wat nu weer ? Mag toch zelf bepalen welke woorden ik gebruik om iets te beschrijven. Voor mij persoonlijk is AC Valhalla een goddelijke game.
  • @Meta_coola

    ik hoorde dat het weer gewoon een AC in een andere setting is met de typische Ubi formule. Ik ga hem zeker nog spelen hoor, de games worden mij alleen te groot. Wat dat betreft zie ik de franchise liever weer wat kleiner gaan ; compacter maar betekenisvol en kwalitatief écht hoogstaand.
  • @benjaminben

    Thja wat kan ik zeggen behalve wat ik al eerder heb gezegd, ik ben van AC odyssey gelijk over gestapt naar AC Valhalla met de gedachte het zal qua gameplay in grote lijnen wel het zelfde zijn…. Maar oh boy wat zat ik er naast alles wat ik heb geleerd qua gameplay in odyssey kon ik overboord gooien tijdens het spelen van Valhalla. Het is in ieder geval verre van copy paste.
  • @Meta_coola

    T'is een copy paste game. Origins-Odyssey-Valhalla is krak hetzelfde. Ik heb ze nu alledrie in m'n bezit. Dat betekent niet dat jij er niet mag van genieten, maar nu om te zeggen dat Valhalla niet hetzelfde is als de vorige twee games…

    Verder merk ik ook wat mankementen aan de geluidskwaliteit als je met de koptelefoon speelt. Zo heb ik de 3D audio op m'n PlayStation 5 moeten afzetten. Ubisoft heeft jammer genoeg doffe geluidseffecten in de game geplaatst. Zo zijn er ook blijkbaar al heel wat memes die de ronde doen over hoe men de audio opneemt in deze studio.

    De combat voelt tot nu toe extreem houterig, maar ik heb gezien dat dit een kwestie is van volhouden. Hoe meer skills je vrij speelt, hoe interessanter de gevechten worden.

    Het verhaal vind ik tot nu toe ook meer van hetzelfde. Ik mis een protagonist zoals Ezio of Bayek.

    Ook mag dat ijsschaatsen als je een aanval ontwijkt op een "locked enemy" eens veranderen. Dat men de combat vroeger vergeleek met Dark Souls snap ik nu écht niet meer. Ik ben op dit moment ook de remake van Demon's Souls aan het spelen en die combat voelt écht goed. Er zit gewicht achter het wapen en het incasseren met je schild en de DualSense maakt dit gevoel zelfs nog beter.

    Ik denk dat Assassin's Creed: Valhalla voor mij een leuke bezigheidstherapie wordt, maar om deze game te beschrijven als innoverend of nieuw, verre van. Ik hoop dat Ubisoft in de toekomst zich focust op een echte next-gen ervaring met nieuwe, interessante characters, een betere combat zoals we zagen in Unity en vooral geen zuinigheid wat betreft kwalitatieve audio-opnames. Ook mogen ze de paarden na 10 jaar wel eens veranderen, die stemmen nog altijd af uit het Ezio Auditore tijdperk.
  • @Mister Frowdo

    Dit klinkt wat geloofwaardiger.
  • @Meta_coola

    'Alles' wat je geleerd hebt? Ik geloof best dat er wat veranderingen zijn doorgevoerd, maar dit lijkt mij een wat overdreven statement. Het verschil zal er zeker zijn, maar je doet nu net of dit een BotW voor AC is. Dat is het niet. Genoeg reviews gezien en info gelezen om hier zeker van te zijn.
  • @benjaminben

    Misschien ietswat overdreven. Maar als je denkt dat makkelijk door de game heen blaast omdat de gameplay hetzelfde is als in odyssey dan kom je gewoon weg bedrogen uit.

    Misschien dat hier en daar wat assets zijn copy pasted maar de game heeft uiterlijk wise, gameplay wise en verhaal wise een totaal eigen smoel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren