1. Nintendo dreigt met juridische acties tegen pokémon fan-games

Nintendo dreigt met juridische acties tegen pokémon fan-games

11 jaar oude fan-game toolkit 'Pokémon Essentials' onder vuur

In alleen al de afgelopen maanden heeft Nintendo meerdere rechtszaken aangespannen tegen emulator-websites. Zo te zien is het volgende doelwit Pokémon Essentials, een 11 jaar oude fan-game creator toolkit die gamers in staat stelt hun eigen Pokémon-games te maken.

Eén van de games gemaakt met deze toolkit is het onofficiële Pokémon Uranium, die na 9 jaar ontwikkeling al snel een hit werd bij Pokémon-fans met 1,5 miljoen downloads in slechts een week. De game werd 2 jaar geleden offline gehaald door Nintendo. Het komt daardoor niet geheel onverwachts dat Nintendo nu achter de kern van het probleem aangaat: de toolkit Pokémon Essentials zelf.

Pokémon

Ophef

De kit gebruikt volledige tilesets, maps, muziek en sprites van de officiële games, inclusief alle klassieke gameplay die nodig is voor het vangen en gebruiken van pokémon. De toolkit is opgezet in 2007 en is door de dreiging van de copyright claim van de Amerikaanse tak van Nintendo per direct offline gehaald van de PokéCommunity-forums.

Ondanks het slechte nieuws dringt Marin, een member van PokéCommunity, fans aan om rustig te blijven: "Er is geen reden om boos te worden op Nintendo of andere betrokkenen." De actie van Nintendo waait echter de discussie weer op of Nintendo niet te streng is in haar copyright-beleid.

Er heerst vooral veel verwarring waarom Nintendo heeft besloten achter een 11 jaar oude kit te gaan. Zeker omdat de kit gratis is om te downloaden (buiten het benodigde programma RPG Maker, waar $24,99 voor neergelegd moet worden) en de makers er dus geen winst mee maken door de kit beschikbaar te stellen.

PokemonEssentials

Eigendomsrechten

Hiertegenover staat dat Nintendo het recht heeft haar eigendommen te beschermen, en dat ondanks dat de kit al 11 jaar oud is, deze wel steeds geüpdatet is. Hierdoor verschijnen weer nieuwe releases en updates van oude versies, zoals in 2016 het geval was met Pokémon Uranium. Dit maakt de kit ook een probleem van het heden voor Nintendo.

Uiteraard is nog maar de vraag hoeveel de copyright claim van Nintendo nu echt gaat uithalen, aangezien te verwachten is dat de verspreiding gewoon weer opgepakt zal worden als Nintendo haar pijlen weer op andere projecten richt.

Deze actie van Nintendo wakkert voor de zoveelste keer een discussie aan over de relatie tussen Nintendo en diens fan-base. Heeft Nintendo het volste recht haar eigendommen te beschermen, of slaan ze door en is dit een overdreven heksenjacht naar gepassioneerde fans?

Dit artikel delen

Over de auteur

Wout van Aken Speelt graag games als Ori and the Blind Forest, PUBG, Smash, Heartstone en Magic the Gathering terwijl hij wacht op een nieuwe Command & Conquer.

Reacties

  • Ondanks dat ik een Pokémon fan ben, kan ik het wel begrijpen. Veel fans vinden 2d sprites super tof en spelen graag deze van games. Als Nintendo dan een game uitbrengt zonder nieuwe Pokémon, bestaat er denk ik de kans dat ze klanten mislopen.

    In mijn ogen dus jammer, maar ergens te begrijpen
  • De grote vraag is wat mij betreft: lopen ze inderdaad het risico klanten mis te lopen? De mensen die fan genoeg zijn om extra fan-edities van games te spelen, zullen denk ik sowieso de officiële entries willen spelen. Sterker nog, het bestaan van dit soort fan-based projecten kan de populariteit (exposure) ook doen toenemen.
    Verder natuurlijk heel begrijpelijk dat ze hun IP willen beschermen. Timing is inderdaad wel bijzonder, na 11 jaar gedogen.
  • @Basbanaan Het punt voor Nintendo is vooral dat deze 11 jaar oude toolkit nog steeds in gebruik is (was?) om games te ontwikkelen/te verbeteren, ook voor de huidige tijd. Hoewel het dan inderdaad nog steeds effectiever was geweest om meteen te schakelen, en het best zuur is (ondanks terecht) dat de hobby projecten met honderden uren werk nu alsnog offline worden gehaald.
  • Ik begrijp het wel omdat het originele assets gebruikt.
    Maar aan de andere kant had het succesvolle product Super Mario Maker nooit bestaan als er geen Mario toolkits bestonden. Het heeft Nintendo wel inspiratie gegeven.
    Misschien is Nintendo wel bezig met een Pokémon Maker.
  • @BrutalGamer
    Zou best tof zijn als spelers een eigen town konden makem met een main quest, gym en eventueel nog iets anders. Of in de style van Sun and Moon, een eigen trail. Ik zie het wel zitten.

    Ik weet nog wel dat ik bij ORAS super trots was om mijn 3 shiny legendary dogs en dat ik die in mijn sextet base had geplaatst. Een eigen gym maken lijkt me dan ook super
  • Dat moet Nintendo simpelweg doen door copyright en trademark regels, dat is een spel rondom wetgeving en juridische regeltjes waar het 'game makende' Nintendo verder weinig mee te maken heeft. Jammer voor de fans, bedrijven zoals Nintendo en Disney moeten daar nou eenmaal achteraan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren