1. Nintendo Labo hands-on preview- Knutselen anno 2018

Nintendo Labo hands-on preview- Knutselen anno 2018

Er zijn maar weinig personen op deze aardbol die écht weten welke koers Nintendo zal varen. Toen de Nintendo Switch uit de doeken werd gedaan stonden de Joy-Con-controllers even in de schijnwerpers, maar op het zeer matige 1-2-Switch na is de potentie van de hardware nog niet volledig benut. Totdat Nintendo Labo werd aangekondigd, een inventieve manier om knutselen anno 2018 aantrekkelijk te maken.
Nintendo Labo

Recent konden we drie uur bouwen, spelen en ontdekken op het Labo-evenement in het zeer toepasselijke Nemo te Amsterdam. De ruimte was ingedeeld aan de hand van deze drie speerpunten van Nintendo’s nieuwe manier van spelen, en werd druk bezocht door zowel nieuwsgierige kinderen als volwassenen met een stiekeme glimlach op het gezicht.

Fascinerende bouwwerken

De aanblik van deze anders onwaarschijnlijke gemeenschap toont aan waar de kracht van Nintendo Labo ligt: het haalt het creatieve kind in je naar boven. Het eerste aspect van Labo, het bouwen van kartonnen figuren en voorwerpen, is zo kinderlijk leuk (en therapeutisch) als het maar kan zijn. De software die bij de Variety Kit en het Robot Pack zit inbegrepen legt stap voor stap uit hoe je de vormen uit het karton drukt, op de juiste manier vouwt en vervolgens in elkaar zet. Zelfs met twee linkerhanden kost het slechts een paar minuten om bijvoorbeeld een op afstand bestuurbare tankauto startklaar te maken, dus wat dat betreft is Labo erg kindvriendelijk.

Andere projecten, zoals een vishengel, piano of een omvangrijke robot kosten overigens iets langer om in elkaar te vouwen. Volgens Nintendo duurt het maken van de piano zo’n anderhalf uur en de robot zelfs dubbel die tijd. Vanwege tijdsrestricties, en de onbedwingbare dwang om alles uit te proberen, konden wij enkel het voertuig in elkaar zetten. Daarentegen kregen we een kijkje achter de schermen in de ‘ontdekhoek’, waar de uiterst interessante techniek achter de kartonnen bouwsels werd uitgelegd.

Nintendo Labo

Zo werd uitgelegd dat de infraroodsensor een belangrijk element is van de rechter-Joy-Con, die tot meer in staat is dan we aanvankelijk dachten. Zo heeft de tankauto door de sensor een automatische modus, waarmee het voertuig automatisch richting glimmende objecten beweegt, en dient het ook als navigatiemiddel in het donker, zodat je via een groen schermpje alsnog de weg kunt vinden. De sensor fungeert ook als activator van onderdelen de meeste bouwwerken. Zo registreert de Joy-Con de glimmende strip aan de achterzijde van pianotoetsen, waardoor dertien afzonderlijke tonen herkend kunnen worden. Dit, in combinatie met gewichtjes, elastieken en de bewegingssensoren, maakt van Labo een uiterst complexe mechaniek in iets simpels als een kartonnen doos.

Weinig diepgang

Met het bouwen van Labo-voorwerpen kun je alle kanten op, en je kunt ze ook nog eens ouderwets decoreren aks ze eenmaal in elkaar zitten. Het fijne ervan is dat het in de praktijk in alle gevallen uitstekend werkt, al laten de games waarin Labo wordt toegepast qua diepgang nog wat te wensen over. Het leukste om mee te spelen is wellicht het voertuig, waar je spannende drag races mee kunt houden en een ander wagentje in een boksring kunt omgooien. De bijbehorende game toont dan bijvoorbeeld een explosie op het scherm als dit gebeurt, en bevat een timer met een bel om de rondes bij te houden.

Nintendo Labo

De meeste andere games voelen nog iets minder volwaardig aan, zoals Toy-Con Motorbike de motorracegame. In principe is het prima dat er onderdelen uit Mario Kart zijn gehaald om een circuit te vormen, maar het voelt allemaal wat generiek aan. De game bouwt een risico-beloningsfactor in door tijdens de boostende wheelie het zicht te beperken, maar verder zien we onszelf niet uren blijven leunen en sturen tijdens de drie verschillende races. Nintendo kan nog alle kanten op met soortgelijke games, gezien bijvoorbeeld de scanner, waarmee je eigen banen kunt creëren met bijvoorbeeld je hand.

Transformers, roll out!

Iets uitgebreider is de robotgame, waarvoor je absoluut een ander persoon nodig hebt om überhaupt te kunnen spelen. De kartonnen constructie bestaat namelijk uit een grote rugzak, die moet worden bevestigd aan beide voeten van spelers op een exacte touwlengte. Daarnaast bevindt de Joy-Con om de game te besturen zich op een vizier dat spelers op hun hoofd dragen om de game in first-person-modus te zetten. Eenmaal bepakt en gezakt is de game, althans voor tien minuten, best leuk om te spelen. Als een grote Transformer-achtige robot stamp en sla je je een weg door een stad, waarin elk flatgebouw het veld moet ruimen. Een paar extra opties maken de gameplay iets gevarieerder, zoals opstijgen met een jetpack om vervolgens op de grond te stampen, en de mogelijkheid om in een tank te transformeren door op je knieën te gaan zitten. Afgaande op de gespotte multiplayer- en missiemodus zou dit weleens de interessantste Labo-game kunnen worden.

Nintendo Labo

De games die we onder handen konden nemen bevatten ook weer allemaal aparte modi die helpen bij het ontdekken van hoe Labo werkt. Verschillende weergaven projecteren bijvoorbeeld hoe de Joy-Con exact draaien in de vishengel en hoe de strips van de piano worden geregistreerd. Labo Garage is een apart onderdeel hiervan, waarmee spelers eigen scriptjes op basis van input en output kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan simpele commando’s als het omdraaien van een Switch-scherm om de ‘motor’ van het voertuig uit te schakelen. Hoewel we er nog weinig van hebben kunnen zien, kan het niet anders dat creatievelingen zelf met karton aan de slag gaan en met de meest bizarre Labo-voorwerpen maken.

Voor kinderen

Het grootste compliment wat we Nintendo Labo kunnen geven is dat het ontzettend goed werkt. Een echt pianonummer kunnen spelen is fascinerend en een voertuig besturen werkt verbazingwekkend accuraat. Helaas voelen de meeste games nog wel aan als techdemo’s, al moeten we goed in het achterhoofd houden dat zo’n motorrace of een stampende robot voor kinderen een fantastische ervaring is. En eerlijk is eerlijk, alleen al met het bouwen zelf kunnen volwassenen urenlang zoet zijn.

Nintendo Labo lanceert op 20 april voor Nintendo Switch met de Variety Kit en het Robot Pack.

Nintendo Labo

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.